Gå til innhold

rengjøre keramisk topp på komfyr

Gjest Toro_Jenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruk en skrape som følger med platetoppen (eller så får du kjøpt en der de selger komfyrer) og et skuremiddel som er beregnet på keramisk platetopp. Jeg bruker en som heter Cera-Fix fra Expert, veldig fornøyd. Du får også kjøpt de i matbutikk (billigere typer der)

Her er min måte:

*Tar først å skraper vekk alt som er fastbrent

*Vasker over med en funktig klut (for å få vegg alt som blei skrapet vekk)

*Så tar jeg dette middelet på et tørkepapir og gnir i rundinger til det ser fint og blankt ut

*Så tar jeg et fuktig papir og rørker over

*Til slutt tar jeg et tørt papir og gnir vekk det fuktige

Da ser den helt ny ut :)

Fins kanskje enklere måter... men denne funker for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toro_Jenta
Bruk en skrape som følger med platetoppen (eller så får du kjøpt en der de selger komfyrer) og et skuremiddel som er beregnet på keramisk platetopp. Jeg bruker en som heter Cera-Fix fra Expert, veldig fornøyd. Du får også kjøpt de i matbutikk (billigere typer der)

Her er min måte:

*Så tar jeg dette middelet på et tørkepapir og gnir i rundinger til det ser fint og blankt ut

jeg har sånn kniv og har sånn rensemiddel (tror jeg har samme) og gjør det omtrent på samme måten likevel sliter jeg en smule

:sjenert:

:sur::sur::sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sånn kniv og har sånn rensemiddel (tror jeg har samme) og gjør det omtrent på samme måten likevel sliter jeg en smule

:sjenert:

:sur:  :sur:  :sur:

Jeg tror at Cera-fix bare er et poleringsmiddel. Jeg har i hvert fall en til som brukes for å vaske, den er mye mer effektiv enn Cera-fix til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dessuten er noen av de der knivene som følger med rett og slett helt sløve. Jeg fikk låne et annet type blad av en venninne og voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri brukt kniv til å skrape løs.

Da jeg kjøpte komfyr med keramisk topp for leeenge siden, fikk jeg beskjed i butikken om at det er veldig greit å bruke Jif. Tørker av det som er løst, spruter på jif, gnir det utover og lar det godgjøre seg en stund - tørker av (evt m hjelp av litt skrubbesvamp om det sitter veeeeldig fast) - og voila - ren og fin komfyr!

For tiden har jeg spesialmiddel, men syns ikke det funker noe bedre enn gode gamle jiffen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte ikke med noen kniv med vår, men jeg har tenkt på det noen ganger, om vi burde ha dette.

Men hva skal jeg skrape vekk? der er ingen ting som ser ut som om det kan skrapes vekk. Det virker som om det er et tynt "belegg" på et par av platene-feltene, men det føles ikke med fingrene, det bare ser litt "matt" ut. Er det dette jeg kan skrape bort med kniv?

Hittil (har bare hatt den siden august da) har jeg vasket den med klut oppvridd i zalovann jeg, evt litt jif kjøkkenspray på flata om det er mye fett. (også går altså ikke det "belegget" bort da, så det er kanskje der jeg gjør noe feil...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er belegget du skraper vekk. Når du gjør dette regelmessig vil komfyren se helt sprett ny ut. Belegget er ikke bare lite pent, det tar også vekk effekten fra platen (du må bruke mer energi for å varme opp til samme nivå enn før belegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest **Evergood**

Her er min måte:

Jeg gjør det på nesten samme måte som deg. Jeg fukter komfyren før jeg skraper vekk det som er fastbrent. Elkjøp sa jeg måtte gjøre det, for å bevare komfyren finest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er belegget du skraper vekk. Når du gjør dette regelmessig vil komfyren se helt sprett ny ut. Belegget er ikke bare lite pent, det tar også vekk effekten fra platen (du må bruke mer energi for å varme opp til samme nivå enn før belegget).

Ok. Nå er det ikke mye av det da (og det synes nesten ikke, egentlig, om man ikke ser etter det) men jeg har tenkt på det med effekten.

Så da få jeg skaffe en sånn kniv da, og være forsiiiiiiktig og skrape det vekk.

Jeg har lurt litt på det, så det var jo fint å lære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en universal-stein, kjøpt på en sånn hus og hjem-messe. Den smører vi på komfyren (den skal smøres med svamp, i våt tilstand blir det som leire) og så vasker vi av. Komfyren blir som ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat
Dessuten er noen av de der knivene som følger med rett og slett helt sløve. Jeg fikk låne et annet type blad av en venninne og voila!

det er bare å kjøpe nye (barberblad). de blir sløve etterhvert.

vi skraper, har på keramikkrent fra mr.muscle, gnir med tørkepapir i flere omganger til middelet er borte, og tørker over en siste gang med tørkepapir.

da er den ren og pen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt en induksjontopp nå i litt over ett år. Det fulgte med en skrape, men den har vi faktisk ikke brukt ennå. Vi tørker over med først fuktig klut, deretter tørr klut, når i er ferdige med å lage mat. Har ikke en eneste stripe eller antydning til belegg på toppen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tørker over med Jif Kjøkkenspray etter hver gang vi har brukt komfyren. Det er gjort på få sekunder når en likevel tørker over benkeplatene. Hvis noe har satt seg litt mer fast bruker vi Jif Skurekrem.

En gang i blandt, ca en gang i måneden, polerer vi med Cera-fix.

Har aldri opplevd at noe er så svidd at det er nødvendig noe mer enn Jif Skurekrem og en svamp, så skrapen ligger fortsatt ubrukt i skuffen. Komfyren ser helt ut som ny og er 1,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vinsdusskrape (bytter blad ofte) og glassklut i microfiber. Blir blankt og fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Kristin_*

Jeg har brukt Biocleaner Universalstein. Det er en en grønn boks med som fjerner alt fastbrent fett. Tror det var en over meg som også brukte den. Hver fall utrolig fornøyd. Var litt skeptisk i begynnelsen siden de skrøt så mye av den på web-siden deres www.biocleaner.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...