Gå til innhold

Parkett eller laminat?

Klips

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest *Perser*

Tusen takk Lea

Vi har vært og sett på alt mulig ting! Det var en her som kom og målte hele huset, og sendte oss pris da hvor mye det blir når vi pusser opp alt! Det ble ikke så gale pris! Men de har sååå massse nydelig der... men hvis jeg bruker nøkken på parketten? Må jeg ikke erstatte da hvis den får rispe på den! Nei det må jeg be Roy gjør, føler meg som en kriminell hvis jeg ska snike meg til å gjøre noe sånt! Men hvis jeg ikke husker feil, så hadde de en type parkett prøver som man kunne gjøre hva man ville med! Men den type parketten har vi ikke råd til! Den var alt for dyyyyr! Men leeeekkkker da :D

Men takk for tipse Lea :P

Takk for Linken Milla, men som sagt så har vi gjordt en avtale annen plass... så jeg tror ikke de har Kährs! Men jeg kan sjekke det!

Det var masse fint der :P Til å med hadde de en type som heter Stavanger, det var stas å lese :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger ofte prøver som er ca 1x2 meter i butikken. Disse har hakk fra før (min erfaring). Eller spør om en liten prøve som du kan rispe i.

Det er forskjell på lakken også, så det lønner seg å være litt småkriminell :lol: .

Og alle som irriterer seg over stygge parkett-prøver hos Maxbo o.l.:

I did it!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Som den praktiske husbygger, så vil jeg kjempe for laminatens rette. Jeg vil aldri mer se eller røre parkett, det er alt for ømtåling og alt for dyrt å vedlikeholde. Det tåler ingenting (prøv å flytte et kjøleskap over parkett uten å få nerveanfall, eller rett og slett ha en hund der)

Jeg vil heller ikke bruke penger på billig laminat, det blir fort dyrere enn du kan forestille deg. Legg pengene i en skikkelig kvalitetslaminat som er enkel å reparere ved eventuell skade, og som er varmevennlig. tarkett har jeg hørt mye lovord om, velger å tro det duger da.

Men pass på at du ikke havner i diverse feller som er vanlig, hvis du legger selv. pass på at oppbyggningen er korrekt under, ellers blir det fordt feil "feeling" å gå på, og varmen forsvinner.

Jeg har selv vært med å legge gulv som kjennere og eksperter har vanskelig å skjelne fra ekte vare. Når jeg legger selv neste gang, så kan jeg garantere at det blir ikke mye parkett.

WildThing

"et hus' karakter og kvaliteter synes best på beboerens trivsel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått slipt ned parkett i stue og kjøkken, et år etter vi flyttet inn i huset vårt (parketten var fra 1990). Har hatt en voksen newfoundlandshund og en valp som har lekt og løpt rundt på parketten.

Han som slipte sa at det ikke var riper i selve parketten, bare i lakken.

Med andre ord, hund på parkett er ingen umulighet.

Store vannmengder bør uansett ikke ligge på golv lenge, og laminat tåler nok ikke så mye vann det heller.

Forøvring må jeg nok gi min støtte til de som sier at laminat er kaldt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at man også får kjøpt Kährs parketter i Norge også - mange Byggmakkere fører denne typen....

Personlig ville jeg aldri valgt annet enn en god parkett- bodde i et hus hvor det var en gammel Boen parkett, det har vært 4 barn i huset og den ble slipet ned for første gang etter 23 år!! Dette var en relativt dyr parkett den gangen den ble kjøpt, men...det var heller ikke skader i parketten, men lakken var slitt/litt ripete langs de vanlige "veiene" som ble brukt...

En annen ting er at om man velger en billig parkett/laminat eller en som er litt dyrere får man ofte det man betaler for...Uansett om man velger det ene eller andre...velg det du synes er penest, men pass også på at underlaget under gulvet er "riktig"...at man bruker riktig underlag ("skumplast"/ullpapp el avhengig av valgt gulv)for å unngå at laminat blir altfor kaldt eller at parketten skal knirke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lenge siden jeg la ut dette spørsmålet nå, men siden vi først i dag kjøpte gulv tenkte jeg å oppdatere alle på resultatet av prosessen.

Bestemte oss faktisk ikke før vi var i butikken, og la et stykke laminat vsa. et stykke parkett...

(Trommehvirvel av spenning)

Parketten kom best ut i slik direkte sammenlikning, selv om den ikke er av dyreste typen, kun 10 års garanti, og ble sammenliknet med ordentlig fin laminat. Måtte også teste dette med varmen, la hånden på den ene, så den andre, og det var faktisk en markert forskjell, laminaten var kaldere!

Ble laminat til kjøkkenet, parkett til stue og soverom. Likte den dyre laminaten også veldig godt, men prisforskjellen ble ikke så stor for "det lille ekstra" Skal heldigvis ikke bære kjøleskap over, og hund har vi ikke :ler:

Så nå er det bare å kjøpe tarkett refresher osv.

Takk for hjelp alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har parkett på alle gulv men jeg har ikke brukt noe middel som voks/olje ol. Kanskje jeg skal prøve det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at jeg bare skulle nevne sånn i forbifarten....du kan merke forskjell på hvor "lytt" det blir i et rom ved laminat versus parkett.Altså ressonansen,ekkoet du får tilbake ved prat og musikk.Men nå vil vel dette være mest aktuelt i en stue kanskje.

En annen ting man lett glemmer...ved mørk parkett f.eks,vil du fryktelig lett se støv og skitt sammenlignet med f.eks furugolv.Vel,dette er egentlig bare en smaks sak.

Parkett er mykere å gå på og mer dempet lyd,men laminat tåler tusen ganger mer mht.riper og hakk.

Men hvilket teppe er mest hensiktsmessig,om man velger det,folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi la laminat istue og angrer noe forferdelig. Ikke var den billig heller.

Husk det er bare en film som er limt oppå.

veldig hard å gå på også.

Tåler lite vann. Var uheldig å velte vann, men fikk tatt det fort opp, men det krøllet seg som et trekkspill.

bruk bare nesten tørr mopp på gulvet.

Vil nok legge parkett neste gang. jeg har sett folk med barn som har hatt samme parkett i 25 år. Kjøper man kvalitet så sparer en seg for mye ergrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at dette kommer an på hvordan du ser det.

Mange har dårlig økonomi akkurat når de innreder (unge mennesker), da er det en mulighet å velge laminat i en "normal" prisklasse. Etter noen år får man kanskje bedre økonomi og vil pusse opp. I mindre rom er det ganske enkelt å "dra" opp laminaten og legge parkett i stedet.

Slik har vi gjort det. Skikkelig parkett oppholdsrommene og laminat på soverom, gjesterom og i andre rom som muligens skal pusses opp om noen år. Er strålende fornøyd med laminaten jeg.. den er lett å vaske og tåler det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...