Gå til innhold

Parkett eller laminat?


Klips

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny leilighet som nå er under oppussing.

Stuen og "master bedroom" er første trinn, og det store spørsmålet er gulvet.

Parkett er selvfølgelig "finest" men tåler ikke vann (unntatt kanskje de virkelig dyre typene), blir ripete og stygt etterhvert. Vi får jo minst ett barn inn i denne leiligheten som kommer til å sette en del merker. Man kan jo selvfølgelig slipe ned, men det er jo jobb + at man sikkert lever med stygt gulv en stund før man kommer så langt.

Hvordan er det med laminattyper, ser de like fine ut? Holder de bedre, tåler de mer? Dyr laminat med demping under har jeg også sett, er det bra? Tenkte vi skulle gjøre det ordentlig fra begynnelsen her.

Noen med peiling på gulv her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både parkett og laminat hjemme jeg.

Parketten har fått riper og et misfarget etter diverse uhell.

Laminaten holder seg fint.

Dette er nok en smaksak.

Men hvis du synes at laminaten ser pen ut, så synes jeg at du skal gå for det jeg. Og det finnes masse forskjellige typer og farger.

Anbefaler deg ikke å kjøpe den billigste (a la 79 kr m2). Og jeg har best erfaringer med click-laminat. Lettere å legge og holder seg bedre, uten sprekker og sånt.

Har vært mye rundt og tittet på gulv tidligere.

Interiørland/teppeland er hittil det beste stedet å kjøpe sånne ting for meg. De har et stort utvalg og er serviceinnstilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at laminat tåler MER vann enn parkett ettersom materialet er ganske så dødt.

Det skal litt til før de dyrere typene får riper eller hakk, men hvis du først får et hakk, så får du ikke fjernet skaden. Eneste mulighet er å fylle i tre-kitt e.l.

Mange synes at laminat er kaldt å gå på. Jeg synes ikke at det er så ille jeg. Men så har jeg masse tepper og ryer på gulvet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har parkett rundt i hele huset, bortsett fra på soverommet vårt, der vi la laminat. Dette har vi angret veldig på, jeg hadde aldri gjort det igjen!

Nå har vi riktignok lagt inn vannbåren golvvarme fra kjelleren og opp i hovedetasjens golv, så det er blitt bedre også på laminatgolvet. Men du må være klar over at laminatgolv er veldig kalde! Jeg kjenner mange andre som har gjort samme erfaring.

Laminatgolv tåler helt klart mer, men de fleste ser ikke ut som tre, og det er noe helt annet med tre-følelsen i et ekte parkettgolv.

Det eneste jeg angrer på, er at vi la parkett også på kjøkken. Selv om man prøver å være forsiktig, vil kjøkkengolvet alltid være ekstra utsatt både for vannsøl og grytelokk som deiser i golvet!

Ellers i huset har parketten overlevd 3 gutter, og skal nok slipes ned om noen år. Men de fleste som har peiling på golv sier jo at parketten skal være et "levende" golv, det skal vise at det bor folk i huset, og at golvet blir brukt! Det har egentlig bare sin egen sjarm.

Laminaten på soverommet har også fått seg et hakk, men dette hakket avslører jo til fulle at golvet ikke er et tregolv, men en etterligning. Det blir et hakk, der man ser at litt av "respatexen" er borte.

Dette blir likevel, som Lea påpeker, en smaksak.

Når det gjelder pris, er ikke parkett lenger så dyrt i forhold til laminat som det en gang var, så jeg for min del hadde ikke vært i tvil om å legge til litt ekstra og gå for parkett.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holdning er som følger: Naturlige materialer eldes med sjel og "ære". Jeg synes ikke det gjør noe med riper og hakk, fordi det viser at hjemmet blir brukt. Kunstige materialer derimot holder fasaden lenger, får ikke så lett riper og hakk, men når det først blir gammelt blir det stykt! Jeg synes også det er mer behagelig å gå på tre/ekte parkett enn laminat. (Ja, jeg vet det er forskjell på laminater...)

Tenk bare på en bolle av keramikk arvet fra bestemor og en plastikkbolle som er ti år...

Bare min mening, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Vi har parkett i stuen!

De som eide huset før oss, de har klart å ødellege parketten, det er stor område (må ha sofaen oppå hvis ikke så viser det kjempe godt) som er mugglet pga vann....

Parketten er dritstygg etter masse stygge merker som de har klart å lage!!

siden vi har ei jenta som søler litt vel for ofte og vi ska få en til, som helt sikker kommer til å søle enda mer! Så kommer til å legge laminat i stuen! Orker ikke bytte parkett etter hvert 3 år så!

Har sett på Laminat med 50års garanti! Så det blir bra :D

Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har både parkett og laminat og kommer ikke til å velge laminat igjen. Jo, kanskje på et gjesterom eller i en gang eller noe. Men altså. Ja, den kan være like fin som parkett. Om den tåler mer eller ikke, vet jeg ikke, men parkett kan slipes ned og lakkes og man kan dermed han den i mange, mange år.

Dessuten er laminat kaldt. Vi har av alle ting laminat på soverommet fordi vi ikke visste bedre. Og det er kaldt på tottilene, altså...

Så, invester i en parkett, jeg tror du i lengden vil ha større glede av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har parkett i alle rom i huset - bortsett fra bad og vaskerom. Man må selvfølgelig ikke la våte flekker bli værende uten å tørke opp - men hvis man er normalt påpasselig, så holder parketten seg fin i alle år. Faktisk så blir den bare finere og finere etter som årene går. Jeg hadde ikke vært i tvil - jeg hadde valgt parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Vi hadde laminat i vår tidligere leilighet.

Var ikke så fornøyd med det... :-?

Selv om vi var påpasselig med å tørke opp våte flekker, ble det en og annen "oppsprekking".

Tror jeg ville ha valgt en god parkett.

Lykke til, Klips.

Klem fra Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har ekte parkett fra lagt i alle rom unntatt badet. Vlle aldri verden lagt laminatgulv som er både kalde, stygge (uten karakter) og noen skikkelige støvsamlere. Har dessuten komplett pleieprogram med oljekluter, mopp, voks (legges 4 ganger pr. år) og alt annet nødvendig utstyr.

Mine gulv har 30 års garanti.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke skal drive butikk eller annen forretning i hjemmet ditt så ville jeg valgt parkett!

Det blir bare vakrere med årene. Dessuten stiger verdien på boligen din!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla, hva slags pleieprodukter snakker du om ? Jeg har aldri hørt om at man vokser parketten - er det noe dere andre gjør ?

Selv bruker jeg stort sett sentralstøvsugeren. Når det er nødvendig så vasker jeg parketten med vann og såpe (som er godkjent for parkett). Har også to typer tørr-mopp-kluter, men jeg synes det er enklere med støvsugeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Milla' date=' hva slags pleieprodukter snakker du om ? Jeg har aldri hørt om at man vokser parketten - er det noe dere andre gjør ?[/quote']

Jeg bruker ett middel som heter Tarkett Refresher som skal brukes ufortynnet ca 3-4 ganger pr. år. Det middelet legger ett beskyttende lag med voks på gulvet som forsegler parketten og bevarer glansen. Når du skal legge ett nytt lag trenger du ikke fjerne den gamle fordi den løser seg opp automatisk.

Tarkett Resfresher kjøpes i jernvarehandelen og koster ca. 120 kroner for en flaske på 1 liter.

Absolutt en nødvendighet hvis gulvet skal holde seg pent.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde lakkert parkett i min forrige leilighet og kjøpe noe lignende i en stor dagligvarebutikk. Tror at den var fra Mr Muscle. Det var også en slags voks som fylte i sprekker og hakk og ga ny glans. Den fungerte helt fint.

Perser: Hvis du velger parkett og ikke laminat... velg en hard type. Furugulv kan være lekkert, men tåler ingenting. Ettersom du har barn, så legg mer penger i det og få noe som holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla, bruker du dette på lakkert parkett eller oljet? På parkett i det hele tatt?

Vår parkett er lakkert og sikkert moden for å slipes innen rimelig tid, men jeg har faktisk ikke vært klar over at det finnes slike midler i handelen.

Så hvis jeg forstår deg riktig, gjør altså denne behandlingen at golvet får en "friskere" og "blankere" overflate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Milla, bruker du dette på lakkert parkett eller oljet? På parkett i det hele tatt?

Vår parkett er lakkert og sikkert moden for å slipes innen rimelig tid, men jeg har faktisk ikke vært klar over at det finnes slike midler i handelen.

Så hvis jeg forstår deg riktig, gjør altså denne behandlingen at golvet får en "friskere" og "blankere" overflate?

Min parkett er lakkert men den kan også brukes på oljet. Du påfører middelet med en tørr mopp. Middelet gjør at lakken og glansen holder seg og forhindrer at gulvet blir uttørret.

Anbefaler Tarkett Refresher til alle som har ekte parkett.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Minnie Emmerdale
:D Takk for tipset! Tror jammen jeg skal ta en overhaling på parketten før vi skal ha konfirmasjon i april!

Gjør det- bakpå flasken står det nøyaktig forklart hvordan du skal gjøre det (på norsk).

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Tarkett da? Har noen erfaring med det?

De laminat gulvene vi hadde sett på er nesten like dyr som parkett, men det tror jeg for at det er 50års garanti på dem derfor de var så dyr!

Men så på Mørk kirsebærfarge parkett, åå det såg sååååå lekkert ut! Men vi kan sikker i ha slik med unger i huset?

Ikke lett det der nei!

Lykke til med valge første man :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarkett er et merke.

Altså en parkett som heter Tarkett.

Vil tro at den har samme kvalitet som de fleste andre parketter.

Kirsebærparkett er lekkert, om man har de rette møblene o.l. Det finnes forskjell på kirsebærparkett også. Jeg har alltid likt 2.sortering når det gjelder parkett. Mye mer kvist og liv i fargene, selv om man kan risikere at enkelte bord er ødelagte.

Vi har 2. sortering oljet eik.

Så på 1. sortering også, men den var ikke å fin.

Gå på et byggvarehus e.l. og se på prøvene de har der. De er ofte store og fine. Pell litt på prøvene. Snik deg gjernn til å rispe litt med nøkkelen i den også, så ser du om det blir riper veldig fort.

Spør og grav når du får hjelp av en som jobber der. Be om å få se på parkett i forskjellige hardhetsgrader.

Jeg ville ikke valgt en parkett som var for lys eller for mørk. På disse synes alt så innmari godt.

Mange velger eik fordi det er et hardt treslag. Men jeg synes egentlig at det begynner å bli litt trist med alle disse eike-parkettene rundt omkring. Alle er jo like.. 3-stav, lakkert eikeparkett... så det kunne jeg ALDRI tenkt meg å kjøpe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...