Jens Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Vi har en sønn. Jeg jobber 50% og mannen 100%. Ergo har jeg kun 5 dager egenmelding for sønnen min her på jobben, mens mannen min har 10 dager han kan være hjemme med ham. Kan jeg ta over de dagene, hvis mannen ikke har mulighet for å være hjemme?Sier jo seg selv att sønnen min kommer til å være mer enn 5 dager syk i hele år!
c",) Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Synes det høres rart ut med bare 5 dagers sykefravær i året. Jeg har en stilling som er på 16,8 %, å hvis du bare har 5 dagers egenmelding på din 50 % så vil jo det si at jeg har 1,6 dagers egenmelding. Jeg har hatt mer enn 1,6 dagers fravær i året på mitt barn og meg, og har da alltid fått fraværet godkjent, med lønn. Jeg mener (uten at jeg har så veldig peiling da) at jeg har full pott fraværsdager for meg selvog for mitt barn.
Jens Skrevet 15. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2007 Fikk beskjed av lønningsansvarlig att jeg kun hadde 5 dager. Og, hvordan foregår det egentlig. Bruker man en egenmelding for hver dag barnet er sykt, altså 5 egenmeldinger for en uke??Dvs att jeg kun kan være hjemme med sønnen min en uke på ett helt år!!
c",) Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Ser ut som du har 10 dager for barnet, mannen din har 10 dager for barnet, også har du 10 dager for eget sykefravær.
Gjest gurimalla Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 Nei desverre kan du ikke få fars dager, det kan du bare dersom du er enslig forsørger. Det er nok lurt at dere begynner med bruke fars dager med en gang han har anledning.
Ugla Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 Fikk beskjed av lønningsansvarlig att jeg kun hadde 5 dager. Og, hvordan foregår det egentlig. Bruker man en egenmelding for hver dag barnet er sykt, altså 5 egenmeldinger for en uke??Dvs att jeg kun kan være hjemme med sønnen min en uke på ett helt år!! ← I.o.m. du har 50% jobb, er det jo "bare 50% sjanse" for at han blir syk på en av dine arb.dager. Man bruker en egenmelding for hver dag barnet er sykt. Men på fridagene dine (om barnet er sykt) bruker du ingen egenmelding. Altså; du kan være hjemme en hel friuke (eller flere) uten at du bruker egenmelding. --- Alle disse egenmelding-, permisjons-dagene o.l. som det står i loven at vi har rett på, er utifra en 100% stilling. Det tror jeg ikke at alle tenker over. La oss si at jeg har en 100% stilling, d.v.s.: 10 "sykt-barn" dager, og 24 "egen-syk" dager (24 dager etter IA avtalen). Jeg går ned i 50% stilling, og du får den andre 50% stillingen. Hvem av oss skal da ha de 10 "sykt-barn" + 24 "egen-syk" dagene?? Jeg? Du? Er det ikke da logisk at vi får halvparten hver (altså 5 + 12)? Det er jo da bare 50% sjanse for at barna/vi blir syke på en arb.dag... Det samme blir det med en 25% stilling, "sjansen" for syk på en arb.dag er bare 25%... Noen som skjønner forklaringen/eksempelet mitt...
Elmat Skrevet 15. februar 2007 #8 Skrevet 15. februar 2007 I.o.m. du har 50% jobb, er det jo "bare 50% sjanse" for at han blir syk på en av dine arb.dager. Det kommer jo an på hvilken 50% ordning man har, noen jobber f.eks. fra 8-12 hver dag, andre har 100 % og jobber to uker på og 4 uker av (Nordsjøen) og har dermed større sjanse for å være hjemme når ungene er syke. - så heldige var vi i fjor: Ungene var syke i over fire uker. -Jeg slapp unna med 1-fraværsdag, for pappa var hjemme fra sykedag nr 2. Det kaller jeg iskald beregning.
c",) Skrevet 15. februar 2007 #9 Skrevet 15. februar 2007 I.o.m. du har 50% jobb, er det jo "bare 50% sjanse" for at han blir syk på en av dine arb.dager. Det kommer jo an på hvilken 50% ordning man har, noen jobber f.eks. fra 8-12 hver dag, andre har 100 % og jobber to uker på og 4 uker av (Nordsjøen) og har dermed større sjanse for å være hjemme når ungene er syke. - så heldige var vi i fjor: Ungene var syke i over fire uker. -Jeg slapp unna med 1-fraværsdag, for pappa var hjemme fra sykedag nr 2. Det kaller jeg iskald beregning. ← Eller man kan ha max uflaks. Jeg har som sagt helgestilling på 16,8 %. Mitt barn har gått noen dager nå å vært sånn halvveis syk. Sånn at jeg har vært i tvil på om h*n skulle være hjemme eller ikke. H*n har selv sagt at h*n ville på skolen, å at h*n ikke er syk. Nå ikveld har h*n feber og hoster til h*n spyr. Jeg har da sagt at imorgen skal h*n ikke på skolen. Selvsagt er det min jobbehelg nå, men imorgen går det bra siden min samboer (som også jobber skift) har fri. Men vi skal begge jobbe i helgen, å samboer jobber 12 timers skift i helgene, så uansett hvordan vi vender på det så vil vi ikke klare å ordne det sånn at vi overlapper hverandre. Samboer er ikke barnets far, å kan ikke være hjemme fra jobb pga sykt barn. Så det kan desverre klaffe sånn at sykdom faller på akkurat de dagene man jobber - selv i deltidsstillinger.
Ugla Skrevet 16. februar 2007 #10 Skrevet 16. februar 2007 I.o.m. du har 50% jobb, er det jo "bare 50% sjanse" for at han blir syk på en av dine arb.dager. Det kommer jo an på hvilken 50% ordning man har, noen jobber f.eks. fra 8-12 hver dag... ← ...Da jobber du bare halv dag (50%)... Da ville jeg faktisk tro at man regnet 10 halve dager (50%) = 5 hele dager 100%)... (om jeg var sjefen din) Selfølgeli... Man kan ha "flaks" eller "uflaks", men sånn er det jo med "alt" her i verden...
IdaC Skrevet 16. februar 2007 #11 Skrevet 16. februar 2007 :klø: hmm, syns dette hørtes rart ut. Jeg har kun 20% fast stillling men har krav på 24 egenmld.dager i løpet av et år. Kan det være at det er forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver?
Ugla Skrevet 16. februar 2007 #12 Skrevet 16. februar 2007 :klø: hmm, syns dette hørtes rart ut. Jeg har kun 20% fast stillling men har krav på 24 egenmld.dager i løpet av et år. Kan det være at det er forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver? ← Kommer an på hvordan du "bruker" de... Bruker du enkelt-dager har du ikke 24, men dersom flere dager sammenhengende, regnes også fridagene... Teoretisk kan man ha 5 20%-stillinger (t.d. 5 forskjellige arb.givere, = tilsammen 100%), men man får ikke av den grunn 24x5 = 120 egenmeld.dager!
Gjest Reven Skrevet 16. februar 2007 #13 Skrevet 16. februar 2007 (endret) Alle disse egenmelding-, permisjons-dagene o.l. som det står i loven at vi har rett på, er utifra en 100% stilling. Det tror jeg ikke at alle tenker over. La oss si at jeg har en 100% stilling, d.v.s.: 10 "sykt-barn" dager, og 24 "egen-syk" dager (24 dager etter IA avtalen). Jeg går ned i 50% stilling, og du får den andre 50% stillingen. Hvem av oss skal da ha de 10 "sykt-barn" + 24 "egen-syk" dagene?? Jeg? Du? Er det ikke da logisk at vi får halvparten hver (altså 5 + 12)? Det er jo da bare 50% sjanse for at barna/vi blir syke på en arb.dag... Det samme blir det med en 25% stilling, "sjansen" for syk på en arb.dag er bare 25%... Noen som skjønner forklaringen/eksempelet mitt... ← Jeg skjønner eksempelet ditt, men det fungerer ikke sånn. Alle arbeidstakere har rett til å ta ut inntil ti egenmeldingsdager for sykt barn pr år. Dette er uavhengig av stillingens størrelse. (Jeg ser bort fra de tilfellene der antall dager er 20, for det har ikke noe å si for denne problemstillingen.) Om du tar ut egenmelding for egen sykdom gjelder denne for inntil tre påfølgende dager. Om du er syk mandag til onsdag har du brukt "tredagersen" fullt ut sjøl om du har fri på tirsdag. (Det gjelder andre regler for IA-bedrifter.) For barns sykdom er det imidlertid faktiske fraværsdager som telles. Egenmeldingsdager for sykt barn kan ikke overføres mellom foreldrene. (Unntak er helt spesielle tilfeller, f.eks ukependling og utenlandstjeneste der man kan søke om å få overført hele "kvoten" til en av foreldrene som om vedkommende var aleneforelder.) Når du jobber 50% har du i dobbelt så mange egenmeldingsdager pr planlagt arbeidsdag/time som en som jobber 100%, og dermed bør det ikke være noe behov for flere? Endret 16. februar 2007 av Reven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå