Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi kjøpte huset vårt (var i familien i mange generasjoner) ble vi alle enige om at det skulle være forkjøpsrett til familien på boligen vår om vi skulle selge igjen. Mye har skjedd siden den gang. Bl.a har andre i familien solgt sin bolig som også har vært en del av familieeiendommen uten noe hokus pokus og uten å tenke på familien slik vi har pliktet oss til å gjøre.

Dette med forkjøpsretten står i kontrakten vi undertegnet og det er tinglyst. Men hvordan kan vi bli kvitt det? Er det eventuelt bare å få samtykke av de partene som undertegnet kontrakten og så ny tinglysnig, eller er det noe mer styr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fremt forkjøpsretten ikke er tidsbegrenset, så må du nok hente inn samtykke fra de det gjelder og tinglyse på nytt.

Skrevet

Okei, hvis det ikke er noen større jobb enn det tror jeg ikke det skal bli noe problem gitt.

Skrevet

Tja, min erfaring er jo at det å få noen til å frasi seg forkjøpsrett (eller odel for den del) skriftlig som regel er en større jobb enn man regner med. Håper du ikke får problemer med noen da. :)

Skrevet

Det er bare 4 personer det er snakk om og de er alle av nær familie. Jeg tror faktisk ikke det vil bli noe stort problem. Den personen som var mest pådriver på dette er nå ute av familien (skilt) og dermed tror jeg det vil være enklere.

Det er heller ingen av disse personene som i øyeblikket er aktuelle for å eventuelt kjøpe om vi skulle selge, så det er ikke noe argument heller. Vi ønsker fortsatt at det skal gå til familie ved et eventuelt salg, men vi ønsker ikke å være bundet av dette når andre ikke har tatt hensyn til akkurat det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...