Gå til innhold

Fure i øreflippen(e).

Anbefalte innlegg

Skrevet
Min subjektive oppfattelse etter å ha sett på øreflipper siden åttitallet, (det er slitsomt, ser på øreflippene til folk helt automatisk) er at å ha ELC er adskillig mer risikabelt med tanke på hjerte-karsykdommer enn høyt blodtrykk, men har man begge deler er det nok lurt å legge tobakken bort og trimme litt.

Ja, det sto såvidt jeg skjønte på en av sidene da jeg søkte på ear lobe crease heart, at risikoen er høyere også UAVHENGIG (men selvsagt også avhengig) av andre risikofaktorer som livsstil, kolesterolnivå og blodtrykk. Det er jo desto større grunn til å få screenet hjertet med tanke på coronary heart disease (kan ikke det norske ordet), virker det som.

Skrevet
Jeg er kvinne og har en slik selv,bare at min fure går andre eien. (loddrett)

Jeg leste om dette tidliger. Tror det var på St- Elisabeths sine sider (tilh St.Olav)

St. Elisabeth hospital er spesialsykehus for herteopererte.

Tror undersøkelsen viste at 54 % av de hjertesyke hadde denne furen. Nå er et en god stund siden jeg leste det, så det er mulig jeg husker feil.

Det er sikkert riktig, jeg har sett 80-90 prosent som har dette på undersøkelser.

Den loddrette furen må være relativt skjelden, har ikke sett mange med den, og jeg har observert øreflipper mer enn de fleste..

Skrevet (endret)
Det kan jo også skyldes at det genet/de genene som gir fure i øreflippen er linket til (ligger nært) gener som gir risiko for hjertesykdom. Men foreløpig er det visst ikke så mye de vet om det, det har vært få undersøkelser, og man vet ikke om furen er noe som oppstår med økende alder (og dermed er man jo i en gruppe med mer risiko) eller om den er der hele livet heller. Jeg synes uansett dette var interessant, og om man har furer på øreflippen bør en kanskje få sjekket hjertet, det virker som det er èn konkret lidelse man er mer utsatt for.

Svært få menn får dette i relativt tidlig alder dersom de ikke har hårtap bak zenit på hodet, der ligger 100% sikkert en link.

Det er interessant.

En teori kan jo være at blodgjennomstrømningen er dårlig i øreflippen pga. furen og fører til blodpropp.

Endret av mr. louis
Skrevet
Ja, det sto såvidt jeg skjønte på en av sidene da jeg søkte på ear lobe crease heart, at risikoen er høyere også UAVHENGIG (men selvsagt også avhengig) av andre risikofaktorer som livsstil, kolesterolnivå og blodtrykk. Det er jo desto større grunn til å få screenet hjertet med tanke på coronary heart disease (kan ikke det norske ordet), virker det som.

Ja, det er nok lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...