mr. louis Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Dette fenomenet har jeg lagt merke til siden begynnelsen av 80-tallet, kombinasjonen hårtap, gjerne flekkvis med bart område bak senit, og furer i øreflippene henger sammen, og jeg vil påstå at dette er den største faren for hjerte-karsykdommer. Jeg har nevnt dette for to leger men de vet ikke noe om det, merkelig, men det er vel legevitenskapen og legemiddelindustrien som kansje ikke kan tjene noe på dette enda, så for dem er dyre kolesterolsenkende medisiner bedre å promotere.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Mener du at hvis man opererer vekk furen vil man slippe å bruke kolesterolsenkende medisiner? Eller tenker du mer på at om man er i en risikogruppe genetisk bør man bli opplyst om det, så man kan leve sunnere?
mr. louis Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. februar 2007 tenker du mer på at om man er i en risikogruppe genetisk bør man bli opplyst om det, så man kan leve sunnere? ← Yess, det er det jeg vil anbefale.
Gjest Maksprell Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 Furer i øreflippen- er ikke det på en måte en "brett" i øreflippen? Fattern har slikt og søstra mener at det har noe med hjerte og karsykdom å gjøre.
mr. louis Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2007 (endret) furer i øreflippene...hva er det? ← Det er kløfter i øreflippene som peker mot øynebrynene. Endret 14. februar 2007 av mr. louis
Devana Skrevet 14. februar 2007 #7 Skrevet 14. februar 2007 Det er kløfter i øreflippene som peker mot øynebrynene. ← Ehh..har du et bilde eller noe? Klarer ikke helt å se det for meg Faren min har hatt hjertesykdom og hadde vært litt spennende å sett om han hadde det.
mr. louis Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. februar 2007 Furer i øreflippen- er ikke det på en måte en "brett" i øreflippen? Fattern har slikt og søstra mener at det har noe med hjerte og karsykdom å gjøre. ← Jeg tror det er veldig viktig å regne det som en fare og leve sundt.
mr. louis Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 14. februar 2007 Ehh..har du et bilde eller noe? Klarer ikke helt å se det for meg Faren min har hatt hjertesykdom og hadde vært litt spennende å sett om han hadde det. ← Hvis du "bretter" øret mot ansiktet får du en slik i øreflippen.
mr. louis Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2007 (endret) Her er en "normal" øre og en med fure i. Det er viktig og ikke føle frykt for dette, man får ikke hjerteinfarkt når man er 45 fordi om man har ELC, og dette dreier seg jo stort sett om menn. Men å ta det som en mulig risiko og ikke røyke for mye eller leve veldig usunt kan sikkert være lurt. Endret 14. februar 2007 av mr. louis
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #11 Skrevet 14. februar 2007 Det er jo interessant, da, det står jo også på den siden at furen gjerne er knyttet til ulike syndromer. Jeg ville hørt med en spesialist, som kanskje er litt mer oppdatert på forskningsfronten enn allmennlegene. Eller en interesseorganisasjon, som LHL.
mr. louis Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 14. februar 2007 Det er jo interessant, da, det står jo også på den siden at furen gjerne er knyttet til ulike syndromer. Jeg ville hørt med en spesialist, som kanskje er litt mer oppdatert på forskningsfronten enn allmennlegene. Eller en interesseorganisasjon, som LHL. ← Enig. Jeg har sånn ELC som det visst heter, og jeg slutta å røyke pga. at jeg har det der i den ene øra, unilateralt.
Hu i Svingen Skrevet 14. februar 2007 #13 Skrevet 14. februar 2007 Wow! Hvordan er det mulig at disse tingene kan ha en sammenheng? Er det virkelig bevist? Har det noe å gjøre med tette/trange blodårer som trekker i/bretter øreflippen? *spekulerer vilt* Merkelig. :klø:
mr. louis Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. februar 2007 Wow! Hvordan er det mulig at disse tingene kan ha en sammenheng? Er det virkelig bevist? Har det noe å gjøre med tette/trange blodårer som trekker i/bretter øreflippen? *spekulerer vilt* Merkelig. :klø: ← Jeg sendte en mail til den danske hjerteforeningen og de visste ikke noe om det, men googler man på ear lobe creas heart får man mange treff.
Gjest Marillia Skrevet 15. februar 2007 #15 Skrevet 15. februar 2007 Jeg leste eller hørte på tv/radio om dette for en stund siden, og sjekket så med et familiemedlem som har hatt hjerteinnfarkt - og det stemte!
wondergirl Skrevet 15. februar 2007 #16 Skrevet 15. februar 2007 Nå må jeg jo sjekke ørene til alle jeg kjenner for å se om de har en fure der! Særlig pappa - som har skyhøyt blodtrykk...
Susannah Skrevet 15. februar 2007 #17 Skrevet 15. februar 2007 (endret) Jeg kjenner ikke til nøyaktig dette, men kjenner en del til alternativ medisin generelt. Øreakupunktur brukes jo på ulike punkter i ørene nettopp fordi de tilsvarer punkter på kroppen. Og både i irisanalyse og tungeanalyse kan man se ting som indikerer sykdommer. Det er nok ikke slik at fordi disse tegnene er tilstede hos de aktuelle personene er de mer utsatt for hjertesykdommer e.l., men at disse furene osv. har oppstått som følge av en livsstil som fører til hjertekarsykdommer. Om dere skjønner hva jeg mener. Det som er fordelen med å se etter slike ting, er at du ofte kan se dette mye tidligere enn ordinær legesjekk ville gjort. Ofte går jo ikke menn med hjerteproblemer til legen før de kanskje til og med har fått et infarkt. Hvis man sjekket ørene deres (eller andre ting) tidligere kunne man sett at de er i faresonen og slik forandret livsstilen i tide. Endret 15. februar 2007 av Susannah
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2007 #18 Skrevet 15. februar 2007 Det kan jo også skyldes at det genet/de genene som gir fure i øreflippen er linket til (ligger nært) gener som gir risiko for hjertesykdom. Men foreløpig er det visst ikke så mye de vet om det, det har vært få undersøkelser, og man vet ikke om furen er noe som oppstår med økende alder (og dermed er man jo i en gruppe med mer risiko) eller om den er der hele livet heller. Jeg synes uansett dette var interessant, og om man har furer på øreflippen bør en kanskje få sjekket hjertet, det virker som det er èn konkret lidelse man er mer utsatt for.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2007 #19 Skrevet 15. februar 2007 Jeg er kvinne og har en slik selv,bare at min fure går andre eien. (loddrett) Jeg leste om dette tidliger. Tror det var på St- Elisabeths sine sider (tilh St.Olav) St. Elisabeth hospital er spesialsykehus for herteopererte. Tror undersøkelsen viste at 54 % av de hjertesyke hadde denne furen. Nå er et en god stund siden jeg leste det, så det er mulig jeg husker feil.
mr. louis Skrevet 15. februar 2007 Forfatter #20 Skrevet 15. februar 2007 Nå må jeg jo sjekke ørene til alle jeg kjenner for å se om de har en fure der! Særlig pappa - som har skyhøyt blodtrykk... ← Min subjektive oppfattelse etter å ha sett på øreflipper siden åttitallet, (det er slitsomt, ser på øreflippene til folk helt automatisk) er at å ha ELC er adskillig mer risikabelt med tanke på hjerte-karsykdommer enn høyt blodtrykk, men har man begge deler er det nok lurt å legge tobakken bort og trimme litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå