Gjest Latsabben... Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Lurer litt på hva dere som av en eller annen grunn ikke jobber gjør om dagene. Overgangen fra å jobbe til å bli hjemmeværende har vært veldig vanskelig for meg. Jeg har liten selvdisiplin og føler jeg får lite ut av dagene. Jo mindre jeg gjør jo latere blir jeg. Blir en ond sirkel hvor jeg ikke orker å begynne med noe Er blitt tiltaksløs og deppa av dette livet. Sånn som det er nå kan jeg ikke fortsette... Har dere gode tips til hvordan jeg kan bli mer aktiv? Jeg vil nemlig ha mer ut av livet enn dette!
Solskinnsbolla Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 det er jo ofte slik i en omstillingsfase... du får bare regne med at i begynnelsen er alt litt halv tolv, men etter et par uker så er det vel på tide å legge noen planer... men er du hjemme pga sykdom? er du alene eller har du en familie? skal du være hjemme lenge, eller en kort periode? du må tenke gjennom alle de tingene du savnet å gjøre som arbeidende. nå har du muligheten til å få gjort det! lykke til
Catzy Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Har du mulighet til å komme deg ut av huset på dagtid? I så fall kan du jo sjekke hvilke aktiviteter som finnes i ditt nærområde. Hørte bl.a. om lunsjmøter om "modige møter" eller noe sånn på radio. Høres jo ut som en fin ting å gjøre. Frivillige organisasjoner trenger som regel folk, prøv å finne noen som driver med noe du interesserer deg for. Jeg kjenner foresten følelsen av å bli tiltaksløs og deppa av å gå hjemme. Jeg var arbeidsledig noen måneder for et par år siden, og holdt på å gå på veggen. De første ukene kunne jeg jo vaske og ordne ting og lage mat så middagen var ferdig da kjæresten kom hjem. Problemet var jo at det er grenser for hvor mye man trenger å vaske en 60 kvm stor leilighet... Men hvis du bor i et sted som er litt større, så er jo dette en glimrende anledning til å fikse på ting. Hvis du setter deg et par mål og en tidsfrist, så er det kanskje lettere å få utført disse tingene også.
Cognizance Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Tren. Gå turer eller noe mer organisert, for eksempel kampsport. Ta kurs på friundervisningen og gjør lekser på dagtid. Gjør frivillig arbeid via en frivillighetssentral. Les bøker.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Å lese bøker er fryktelig passivt. Greit nok å lese en bok når TV'n er i stykker. Men ikke sats på å gjøre det hver dag framover. Du trenger aktivitet. Jeg vet ikke hvorfor du ikke jobber. Du kunne jo få deg en deltidsjobb, der du bare jobber når du føler du kan. Og så er det alltid behov for frivillige i Frelsesarmeen. Det er meningsfullt.
Gjest beekeeper Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 Det meste handler egentlig om rutiner.. Bestem deg for ting du skal gjøre dagen før, og kom deg litt ut.. Skaff deg en hobby, eller kanskje du kan begynne å trene? uansett så blir det trasig i lengden om man går sånn uten å gjøre noe som helst..
Susannah Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 Jeg har en periode vært i en lignende situasjon som deg av ulike årsaker og fant fort ut et par ting: - Gå ut minst 1 tur hver dag. Om det er for å trene, handle, gjøre noe kulturelt - det viktige er å komme seg ut. Å bare sitte inne gjør deg gal. - Legg planer. Har du noen du kjenner som er fri på dagtid? Finn på ting sammen med disse, besøk gamle slektninger, gjør ting du aldri har sjansen til når du er i full jobb. - Stå opp tidlig, det vil si i allefall rundt 09.00. Dusj, kle på deg, smink deg. Å stå opp seint og daffe rundt i pyamas kan gjøre deg direkte deprimert. - Husk at du selv er ansvarlig for at du har det bra, det er ingen andre som kan gjøre noe med situasjonen din enn du. Og det er slitsomt, når man har en jobb man går til hver dag trenger man faktisk ikke å tenke så mye, man har sine rutiner. Så lag så mange rutiner og planer som mulig, selv om det "bare" er for deg selv. Og overhold planene dine! - Spis sunt, å falle for fristelsen til å spise mye junk vil bare forverre ting. Kombiner dette med å holde deg i form, dette virker faktisk antidepresseivt. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Å lese bøker er fryktelig passivt. Greit nok å lese en bok når TV'n er i stykker. Men ikke sats på å gjøre det hver dag framover. Du trenger aktivitet. Jeg vet ikke hvorfor du ikke jobber. Du kunne jo få deg en deltidsjobb, der du bare jobber når du føler du kan. Og så er det alltid behov for frivillige i Frelsesarmeen. Det er meningsfullt. ← Hallo? Se på TV er vel også passivt... Huff, det høres ut som du synes det er uintelligent å lese bøker? Greit nok når TV'n er i stykker... Jeg gremmes..
Gjest lillelou Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Jeg har vært hjemmeværende i lengre perioder pga sykdom, så jeg skjønner litt av hvordan du har det nå. Det jeg kan råde deg til er å: * ikke gremmes over situasjonen nå.Det er naturlig at ting er litt på halv åtte,og ting kommer til å bli bedre.Gremming skaper bare unødig frustrasjon * skap struktur på dagen, planlegg gjerne dagen før hva du skal gjøre neste dag * stå tidlig opp,helst ikke senere enn ni * sørg for å komme deg ut og gå tur- så framt helesetilstanden tillater det. Man blir i mye bedre humør av kroppslig aktivitet,og frisk luft er deilig * sett gjerne igang små prosjekter som går over lengre tid - nå er det for eksempel snart tid for å så frø (hvis du liker sånt) * ta vare på deg selv,og ikke "dass ned" selv om du er hjemme, det er godt for selvfølelsen * hvis du bor i by så foregår det ofte spennende kulturarrangement (ofte gratis) på dagtid, og flere museum har fri adgang.
Blåklokke Skrevet 24. februar 2007 #10 Skrevet 24. februar 2007 Fint at vi kan dele ideer om dette. Jeg er selv hjemmeværende pga helsen og har tenkt mye på min hverdag. Dessverre setter helsen grenser for hva jeg faktisk kan gjøre, men jeg prøver å gjøre det beste ut av det. Det vanskeligste for meg er det sosiale, jeg kjenner jo ingen andre som er hjemme på dagtid. Jeg prøver å gå meg en tur hver dag for å komme meg litt ut, men da treffer man jo bare pensjonister og en og annen småbarnsmor (som jeg for tiden ikke har så mye til felles med pga. livssituasjonen). Men jeg går nå ut allikevel, og på de lyse årstiden er det fint å gå tur i skogen og ta glede i naturopplevelsen også. Og jeg merker at frisk lluft og mosjon er bra. Som hjemmeværende har jeg blitt flinkere til å lage mat fra bunnen av, og det er hyggelig å kunne be familiemedlemmer på middag, slik var det ikke da jeg jobbet. Og så liker jeg å bake. TV`en er der som en evig fristelse, prøver å kun sette den på når det faktisk går et program der som interesserer meg. Og bruker også TVèn som "belønning" når jeg har gjort en kjedelig eller slitsom jobb i hus/ hage.. Heldigvis er jeg også glad i å lese, og det ER faktisk mer aktivt enn å se på TV. Som leser (av en god bok) må man anstrenge seg litt og en har også anledning til å lære seg mer om ting som interesserer en. Skulle ønske at jeg kunne ta et fag, men det er uaktuelt for meg nå. Så foreløpig er jeg kun en flittig bruker av biblioteket. Og jeg liker å strikke jeg også og gleder (håper jeg, da...) andre med hjemmelagede gaver til jul og gebursdager. Og mange organisasjoner vil gjerne ha frivillige. Kan det passe for deg å hjelpe en ung familie noen timer i uken (Home start) ? Ellers kan du bli Røde Kors-besøksvenn eller fengsels-visitor ? Kanskje er det en lokal varmestue hos dere hvor det trengs både kjøkkentjeneste og hyggelig prat ? Hvis du er glad i dyr kanskje du kan bli hundelufter eller katte-koser (Dyrebeskyttelsen)? Eller kanskje en stall i nærheten trenger hjelp til hestene sine ? Og så er jeg jålete ! Uansett om ingen andre enn katten ser meg i løpet av en dag, har jeg anstrengt meg litt foran speilet og forsøker å ikke henfalle til fett-hår/joggedress-modusen.. Skulle ønske jeg kjente flere som var hjemme. Men prøver å ikke klage på situasjonen min til arbeidende venninner og venner, er redd for at det blir kjedelig for dem å høre på.
Gjest Fjellsippa Skrevet 24. februar 2007 #11 Skrevet 24. februar 2007 Nå sier du ingenting om hvorfor du er hjemme. Hvis det er på grunn av sykdom har du kanskje en liten restarbeidsevne. Hva med å prøve å få deg en liten jobb. Det behøver jo ikke være mer enn en til to timer pr. dag, og det behøver heller ikke være hver dag. Kanskje noen trenger litt ekstrahjelp i en butikk eller noe.
aline Skrevet 24. februar 2007 #12 Skrevet 24. februar 2007 skjønner også følelsen, var hjemmeværende uten barn ett år pga sykdom, og var nok "lat" helt i begynnelsen, rett og slett fordi jeg trengte hvile i starten. etterhvert, ganske raskt siden jeg var redd for å komme inn i en ond sirkel, begynte jeg å sette opp dagsplan for dagen etter, før jeg gikk å la meg. i starten inneholdt alt fra når jeg skulle stå opp, at jeg skulle dusje, spise, en tur ut hver dag, enten for å handle eller gå tur. gikk mye turer, søkte mye info på nett for å hjelpe meg selv videre, sydde og gjorde litt hobbyer jeg ikke hadde fått gjort på lenge. ikke tenk begrensninger, "siden jeg ikke har barn", tenk heller muligheter, du har mulighet til å gjøre masse du ellers ikke har tid til. har du noen hobbyer du har hatt lyst til å prøve deg på? noen spørsmål du ønsker svar på? trening du ønsker å prøve deg på? planter som trenger omplanting? endre kosthold? selv danset jeg, gikk laaaange turer, begynte på treningssenter når jeg ble frisk nok, la om kosthold, rutiner, leste om ting jeg ville vite mer om, tok opp hobbyer etc etc. kommer jo an på hvorfor du er hjemmeværende, men bruk tiden best mulig.
Gjest Gjest 1 Skrevet 25. februar 2007 #13 Skrevet 25. februar 2007 Å lese bøker er fryktelig passivt. Greit nok å lese en bok når TV'n er i stykker. Men ikke sats på å gjøre det hver dag framover. Du trenger aktivitet. Jeg vet ikke hvorfor du ikke jobber. Du kunne jo få deg en deltidsjobb, der du bare jobber når du føler du kan. Og så er det alltid behov for frivillige i Frelsesarmeen. Det er meningsfullt. ←
Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 25. februar 2007 #14 Skrevet 25. februar 2007 Å lese bøker er fryktelig passivt. ← Men å høre på lydbok samtidig som man gjør noe annet er ikke så passivt! Jeg pleier å høre på lydbok samtidig som jeg baker, setter inn bilder i album, strikker, rydder i papirer for å nevne noe. Eller hva med f.eks. å ta et språkkurs på lydbok. Kan jo både kjøpes og lånes på biblioteket.
Malama Skrevet 25. februar 2007 #15 Skrevet 25. februar 2007 Å lese nok er jo langt mer aktivt enn å se på tv... Mildt sagt! Men, så til tema. Når du ikke sier hvorfor du er hjemme er det vanskelig å vite helt hvilke muligheter du har. De fleste ting er vel allerede nevnt, det hander om å se de mulighetene som er der. Komme seg opp, ut, gjøre noe. Om helsa setter begrensninger er der anteleig likevel noe du kan gjøre, det handler om å tilpasse seg. Om det ikke er helsa, er jo valgfriheten større. Så spørs det om det er frivillig eller ufrivillig du er hjemmeværende, og om det er for lang eller kort tid, og hva du ønsker. Men du har fått mange gode råd her, så jeg ønsker deg lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå