Gå til innhold

Kort omtale av Charles & De

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kona og jeg pleier å gå ut å spise i Stavanger og vi spøker alltid med at vi ikke kan gå til Sandnes for der er det ingen skikkelige restauranter. Og det er dessverre slik at utvalget i Sandnes er ganske begrenset i forhold til Stavanger. Men nok om det...igår stakk vi på Charles & De i Sandnes: http://www.charlestjessem.no/ . Denne plassen drives av verdensmester kokken Charles Tjessem. Plassen er delt inn i Brasseri og Café og det var sistnevnte vi besøkte igår. Det er forøvrig litt synd at Caféen stenger allerede kl 18 for vi kunne godt tenkt oss noen småretter hvis vi går på kino i 20/21 tiden.

Tilbake til besøket: i Caféen er det uformelt...det står menyer på bordene og man bestiller i kassen. Menyen kan dere se på websiden og man kan få sandwicher, pizza, salater, små varme retter etc. Jeg er veldig glad i risotto så den måtte prøves ut og kona gikk for bacon-stekt torsk. Risottoen ble litt endret iforhold til utgangspunktet ettersom de ikke hadde erter men risottoen var god den...selv om den kanskje ikke smakte det samme som jeg forventer av en risotto. Og den kunne godt vært varmere for den ble servert lunken. Kona sin fisk var også god...torsk surret i god bacon med en potetpuré til og stekte grønnsaker. De selger også en del vitamindrikker som ser ut til å være egenprodusert...kona tok en pasjonsfruktdrikk med mango, eplemost fra Ryfylke og banan hvis jeg ikke tar helt feil...og den var knallgod :ler:

Dersom en har lyst på dessert har de også forskjellge små ting å velge blant...her var det små porsjoner av karamellpudding, sjokolade mousse, små konfektkuler etc.

Alt i alt: Charles & De er en flott plass som jeg gjerne besøker igjen. Men det er synd at de stenger så tidlig. Etter kl 18 må man inn i Brasseriet og der er det ikke fokus på småretter. Så det finnes altså skikkelige spiseplasser i Sandnes likevel ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott med restaurantanmeldelse! Kom gjerne med flere! :hoppe: Det er fint hvis mange kan skrive om sine erfaringer, da blir det jo lettere å vite hvor man skal gå om man skal ut og spise.

Skrevet

Nå fikk jeg lyst til å spise der!

Skrevet

Charles ruler :enig_anim:

Skeptisk Gjest 1: Du kan jo gå på Mækkærn :sjarmor:

Skrevet
Nja, skeptisk.

Jeg synes ikke risottoen så noe særlig ut, men fisken så god ut!

Gjest Gjest 1
Skrevet
Skeptisk Gjest 1: Du kan jo gå på Mækkærn  :sjarmor:

Hvorfor det? Jeg spiser ikke fast food.

Hvorfor mener du alternativet til dette stedet er Mc Donalds?

:)

Skrevet

Jeg vil også anbefale den italienske restauranten i Sandes - flott service, kjempegod mat og greie priser.

Husker dessverre ikke navnet på den i farten, men den ligger rett over gata fra kinoen. :)

Skrevet
Hvorfor det? Jeg spiser ikke fast food.

Hvorfor mener du alternativet til dette stedet er Mc Donalds?

:)

Bra du ikke spiser fastfood!

Var ment som en spøk (men det er jeg sikker på at du skjønte).

Og har du litt peiling på mat/norske kokker, så vet du at det ikke er noen grunn til å være skeptisk til hva Charles&De klarer å produsere :)

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)
Bra du ikke spiser fastfood!

Var ment som en spøk (men det er jeg sikker på at du skjønte).

Og har du litt peiling på mat/norske kokker, så vet du at det ikke er noen grunn til å være skeptisk til hva Charles&De klarer å produsere :)

Jo da, forsto spøken. :)

Nettopp fordi jeg kjenner til Charles Tjessem gjennom media og bilder skrev jeg

skeptisk. Selv om han vinner priser i utlandet og hører til blant de få i Norge som kaller seg selv eliten innen matlaging betyr jo ikke det at de ikke kan bli kritisert, eller at folk ikke liker deres stil eller syn på mat. Jeg synes ikke menyen på Charles&De så spesielt forlokkende ut. Det er vel en smakssak, antar jeg.

Endret av Gjest 1
Skrevet
Charles ruler  :enig_anim:

Skeptisk Gjest 1: Du kan jo gå på Mækkærn  :sjarmor:

Syns ikke at gard er så verst, han heller!

:):)

Gjest Gjest 1
Skrevet
Syns ikke at gard er så verst, han heller!

:)  :)

Driver han resturant?

Skrevet (endret)
Selv om han vinner priser i utlandet og hører til blant de få i Norge som kaller seg selv eliten innen matlaging betyr jo ikke det at de ikke kan bli kritisert, eller at folk ikke liker deres stil eller syn på mat.

Jeg er faktisk helt enig! Jeg har heller ikke inntrykk av at Charles Tjessem er blant de aller beste kokkene i Norge. Jeg vet ikke akkurat hva som vektlegges i Bocuse d'Or, men jeg har inntrykk av at det mye mer enn bare hvordan maten smaker: Absurd presentasjon (rettene fra konkurransen ser jo ikke ut som mat!), timing, orden på kjøkkenet (og mange andre ting som hører med til det man skal beherske når man er kokk) ser ut til å telle like mye - om ikke mer - enn hvordan maten faktisk smaker. Jeg vil heller spise maten til Sven-Erik Renaa, som vant prisen for beste fiskerett, eller svensken som vant prisen for beste kjøttrett enn maten til han som vant hele konkurransen for å sette det litt på spissen.

Det er mange norske kokker jeg setter høyere enn Charles Tjessem, bl.a. Eyvind Hellstrøm, Bent Stiansen, Heidi Bjerkan, Odd-Ivar Solvold og Thomas Nilsen for å nevne noen få.

Selvfølgelig er Charles Tjessem en veldig god kokk, og blant de beste i Norge, jeg mener ikke å si noe annet, men jeg har inntrykk av at han ikke er like god som de jeg har nevnt ovenfor samt noen til.

Edit: Og jeg vil gjerne spise på restauranten hans også, hvis jeg får sjansen.

Endret av bada
Skrevet
Driver han resturant?

Aner ikke! Men han skriver om masse av det jeg på forhånd ikke visste at jeg lurte på. Også har han en knallbra hjemmeside.

Jo, jeg digger gard!

Skrevet

Hei

Nei, jeg driver ikke restaurant...jeg er bare glad i å spise :ler:

Takk pellegrino...alltid kjekt å vite at jeg har en fan :smilyblomst:

Gjest lillelou
Skrevet
Heidi Bjerkan

Jepp. Kongeparet spiser mye god mat for tiden. :sikle:

(hun er deres nye kokk)

Fullstendig off topic,men jeg klarte ikke dy meg.... :sjenert:

Skrevet

Jeg fikk lyst på baconsurret torsk :sikle:

Men bor nok for langt unna, så jeg får kanskje prøve å lage det hjemme ;)

Skrevet

Smak er ikke så lett å diskutere, men i mine øyne er Charles uten tvil i toppskiktet av kokker i Norge. Jeg liker jo å tro at jeg har peil på dette jeg da, men som sagt; smaken er spm baken også når det gjelder mat.

Det er mange norske kokker jeg setter høyere enn Charles Tjessem, bl.a. Eyvind Hellstrøm, Bent Stiansen, Heidi Bjerkan, Odd-Ivar Solvold og Thomas Nilsen for å nevne noen få.

Skal overbringe dette komplimentet til min god venn som er nevnt her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...