Gå til innhold

Genteknologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en oppgave på skolen som skal omhandle genteknologi. Jeg skal trekke inn kloning, forstervannsprøve osv. Noen flere eksempler på "genteknologiske metoder" jeg kan skrive om? Takk for svar :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvet ikke helt hvordan du tenker å vinkle oppgaven. Men vi har jo "tuklet" med genene i mange år gjennom avl. Foredlet både mat og dyr slik at vi får dem slik vi vil ha dem.

Den store diskusjonen går vel på patentrettigheter og endring av selve stamcellen. Dette har jo både positive og negative utslag. Blant de positive er behandling av sykdommer vi hittil ikke kan behandle (som f.eks. diabetes).

Skrevet

Gå på www.forskning.no og www.forskningsradet.no. Der bør du finne endel stoff.

Skrevet

All deb tid du skal drøfte genteknologi, så er det både positive og negative aspekter ved det.

Positivt er det at genteknologi, hvis man makter å ta den helt ut, vil kunne gjøre legestanden i stand til å dyrke frem organer osv. som da genetisk sett vil matche den som trenger det. Nå vil jo ofte kroppen avvise transplanterte organer, som i for eksempel:

"Latest news! President Bush has had an asshole transplant, and the asshole has rejected him" :hoho:

Negativt er det når noen opphøyer seg til guder, og kloner mennesker. Dette med å klone mennesker er i seg selv tvilsomt, men det som er virkelig ille her er at man risikerer å påføre de klonede, og overlevende individer lyter, fordi metoden ikke er sikker.

Milo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...