Gå til innhold

Malama - kan du fortelle litt om FlyLady?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dere har en post her om det (utfordringstråd) og det virker litt interessant. Har sett på flylady.net også. Men vil gjerne høre deres personlige erfaringer. Hvor systematisk er dere? Hva er det nyttigste med systemet? Hvordan bruker dere det? Er det lett å holde på rutinene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sikkert egentlig mer nytte av å få svar fra noen andre enn meg... for jeg er IKKE en flink FlyBaby for tida, tvert imot, men som du kan se inne i FlyLadystråden vår (jeg starta den ja, men dt var etter at flere hadde snakka om et, så det ve ikke såååå min ide da) er det mange som er det.

Personlig er jeg... ikke noen god reklame for FlyLady, jeg har nemlig... falt av lasset. Ja, you are never behind, jump in where you are, så jeg skal sett ikke rpøve å ta igjen alt jeg kke har gjort, men ejg bør nok begynne igjen i alle fall...

Jeg er altså lite systematisk nå, men når jeg er "flink", så er jeg relativt systematisk. Som du kan se i FlyLady-tråden, andre er langt mer systematisk enn meg da.

Det nyttigste ved systemet, synes jeg, er at jeg FAKTSIK fr et ryddigere hjem, uten å slite meg helt ut.

Jeg følger ikke FlyLady bokstavelig, men tilpasser det meg og mitt liv. Og innfører et gradvis hver gang jeg begynner igjen, og det blir litt lettere for hver gang.

Jeg har valgt meg en egen strategi som IKKE følger helt etter FlyLady sine tanker, ved at jeg belønner meg selv. Smilefjesteknikken min. Jeg begynner da med en enkel, grunnleggende rutine, pusse tenner og rense ansiktet om morgenen, starte vaskamaskina når jeg kommer hjem, shine kjøkkenvasken og fylle vaskemaskina (klar til åstartes neste dag) før jeg renser ansiktet og pusser tenner og krabber til sengs i rimelig tid. For hver dag jeg GJØR dette, tegner jeg et smilefjes på kalenderen (enten kalenderen på kjøkkenet eller en ege smilefjeskalender jeg lager meg) Når jeg har 7 smilefjes på rad legger jeg til et punkt på rutinelista (det kan være å holde kommoden i entreen ryddig, eller dekketøyskapet. Eller å tørke av komfyren også når jeg shiner kjøkkenvasken, altså bare en liten ting) Når jeg har ti på rad, da får jeg en liten premie (derfor har jeg insentiv til å gjøre de 7 selv om det gir meg mer å gjøre neste uke...) Det være seg en muffins til lunsjen, ei bok/et blad jeg har lyst på, et langt bad med bobler (og gjerne ei bok)

Det funker for meg. Det er ikke egentlig FlyLady det da, men det funker for meg, for å holde på rutinene. JEg får liksom det lille ekstra som skal til for å gjøre det slev om je er trøtt, for å ikke bryte rekken med søte smilefjes :)

Noen ganger får jeg også min kjære med på dette. Han har sine rutiner, jeg har mine. Han får blå smilefjes på kalenderen, jeg får rosa. Men mine rutinelister vokser somregel fra hans, for hans inneholder "legge seg før Malama har sovnet", og sist vi gjorde dette brøt han den en gang i uka, og kom aldri lenger....

Det er dog viktig å ikke l det falle sammen om man hopper over en dag, det er ikke krise, bare fortsett neste dag (det er litt svakheten med mitt smilefjessystem da, jeg har lett for å la det rakne når jeg ikke får gjort det en dag, da er det lettere å ikke gjøre det neste heller...)

Personlig har jeg altså litt vanskelig for å holde på rutinene, men... jeg klarer det litt lettere for hver gang, og noe av det henger igjen likevel (til å bgynne med var "grunnrutinen" bare å shine vasken og ikke noe annet, nå er det lettere for meg å begynne med litt mer, etter å ha gjort et mange ganger)

Kluet er ikke forsøke å innføre for mange punkter på rutinene på n gang, men ta det sakte, men sikkert, litt etter litt.

Og en ting jg har stor nytte av er Chrisis cleaning. Kriserengjøring, selv om det ikke er krise. Det funker genialt for meg. 15 minutter på kjøkkenet, er rydde rundt vasken, vaske den fri for flekker (dersom jeg latså ikke er i en periode hvor jeg er flink med rutineen mine, da er den antakelig ren) og tappe i vann og begynne oppvasken. 15 minutter på stua lar meg plukke sammen det som flyter på salongbordet, sofaene, reklame som tar opp halve spisebordet (spisebordet benyttes ikke ofte til å spise på, men vi legger lett posten der, det er rett innenfor døra) og antakelig litt til. 15 til på kjøkkenet lar meg antakelig fullføre oppvasken. 15 minutters pause med et glass isvann gjør underverker. 15 til på kjøkkenet lar meg rydde bort det som har stått og rent av seg, tørke over vasken og konfyren, og gjerne benkene. 15 på stua, ja jeg kunne nok trengt mer på å rydde den, men det hjelper da, og 15 minutter på badet gjør underverker, toaletet, vasken og dusjen, og gjesttoalettet også, får seg en shining på dette kvarteret. Og vips, jeg har meeeeget god samvittighet, og KAN normalt da ta imot gjester, selv om jeg dog somregel gjør dette heller for en skikkelig omgang rydding uten å bli for sliten, ikke fordi noen uventet kommer på besøk. (vi får neste aldri uventet besøk)

Hmm, dette ble langt.

Og sikkert rotete, og gjerne ikke informativt heller...

Men, hva kan jeg si? Gi det et forsøk? eller ti? Jeg klarer fortsatt ikke HOLDE rutinene mine sånn for alltid, men det re dette jeg prøver igjen og igjen, og det går litt bdre for hver gang.

Og jeg er et skikkelig rotehue egentlig, så...

Skrevet

Takk for laaaangt og utfyllende - og personlig - svar, Malama! Visste jeg kunne stole på deg :) Jeg er redd for at det lett ville skli ut for meg hvis jeg begynner på et veldig optimistisk regime. Men jeg liker mange av tingene jeg fant på siden. Rot avler rot og av og til er det så lite som skal til for å få det finere rundt seg. Skal satse på å "shine sinken"min hver kveld i allefall !

Skrevet

Ja, begynn med bare å "shine sinken", og ikke begynn med for mye, ikke øk for fort, ta det litt etter litt.

Det er lett å gå lei om man begynner med for mye, så begynn med bare litt. Og ikke øk for fort. BABYSTEPS!

Lykke til.

Så snart jeg har spist middag nå, skal jeg ha meg en litn "kriserydding". Det er ingn krise, det er bare det at jeg altså liker denne husarbeidsformen, og det trengs å ryddes her, så absolutt.

Skrevet (endret)

Jeg har lest litt på flylady, men det ble litt mye å holde styr på. Her har jeg nå gjort det enkelt etter husdrage-eksplosjon over rot for litt siden.... :sjenert:

Jeg har satt opp hva som må gjøres daglig og ukentlig på en liste. På daglig er det punkter som

-lage middag

-dekke bord

-rydde etter middag, dvs sette inn i og sette igang maskinen samt rydde og vaske benkene på kjøkkenet.

-klesvask

-tørrmoppe gulv

-ta ut søppel

-entre ( husets evige katastrofeområde...)

Ukentlige oppdrag er:

Vaske gulv på... ( rommene er ramset opp)

Støvtørking på alle rom

Skifte på senger

Bad

Toalett

Yttergang

Papegøyevask og skifte i bur

Og i tillegg har vi ukens spesialoppdrag: denne uken er det kjøleskapet som står for tur.

Alle velger selv oppgaver de ønsker å gjøre, men alle må kvittere ut for gjort arbeid. Hver dag!Om man tar et ukentlig oppdrag trenger man ikke ta et daglig. Men jo flere oppdrag man tar, jo flere stjerner får man på ukesluttrapporten.Spesialoppdrag gir to stjerner. Høres kanskje fryktelig strengt ut, men jeg var dritlei av å gjøre alt husarbeid. Den med flest stjerner får velge tre middager for neste ukes ukemeny, alle andre får bare bestemme en dag hver. Og etter to uker fant min kjære ut at det var bare å hive seg rundt og gjøre husarbeid om han ville slippe fisk 6 dager i uka.....hehe....

Resultatet er faktisk ganske så oppløftende etter noen ukers drift. Huset er rent, klesvasken er overkommelig og hybelkaninenes slektstreff er oppløst.Og vi bruker egentlig veldig lite tid på husarbeid!

Endret av Wildy
Skrevet

Det høres ut som en bra snuoperasjon, Wildy! Tar med alle råd jeg får, så er det jo om å gjøre å implementere dem til sin egen hverdag og situasjon. Og ja, jeg skal ta alt i baby-steps! Eller museskritt :)

Skrevet

Husarbeid er kjedelig.Og det vises egentlig bare når det ikke blir gjort.

Nå har jeg i ganske så mange år praktisert skippertaksmetoden, og kan med sikkerhet fastslå at den ikke funker...... :ler:

Fordelen for oss med liste var at husarbeidet plutselig ble veldig synlig for alle i familien. Tildigere har klærne blir vasket på mystisk vis og plutselig dukket opp i klesskapet. Gulvene var rene med (u)jevne mellomrom og støvet var det ( eller ikke var der...) uten noen spesiell forklaring på hvorfor. Nå vet alle hva som skal gjøres og hvor ofte det skal gjøres. Og muligheten til å velge oppdrag og ikke minst "belønningen" har gjort endel med motivasjonen. Er man sliten en dag er det lov å ta et "lett" oppdrag", som f.eks å ta ut søpla. Den som er effektiv og drar inn flest stjerner i løpet av uka får en fordel når neste ukes meny skrives.

Min kjære har jo nå innrømmet at han har vært erkesløv når det gjelder husarbeid. Men det har ikke vært fordi han er lat eller vrang. Men mere fordi han er så lite huslig av seg som det går ann ,og rett og slett ikke ser hva som må gjøres. Med listen ble også det problemet løst.

Og vi har fått en litt mere rettferdig fordeling av arbeidet. Jeg gjør fortsatt mest, det erikke alt som er med på listan ennå,men jeg er ikke lengre alene om å gjøre alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...