lulle Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Jeg var i flere år sammen med en mann hvis eks som jobbet i en etat med tilgang til taushetsbelagt informasjon. På denne måten fikk hun tilgang til mange av mine personlige opplysninger, også som vedrørte foreldrene mine. ( skillsmisse, arbeidsforhold, formue osv) I ett annet tilfellen fortalte hun også kjæresten min om navngitt person som hadde en anmeldelse på seg. ( Nei hun er ikke politi) For min del brukte hun opplysningene til å kritisere over en lav sko at jeg ikke kom fra god nok familie, kritikk av foreldrene mine hvor mor ikke hadde vært i jobb, osv. Jeg prøvde flere ganger å ta opp med henne at hun overtådte en grense med bare å skaffe seg denne typen informasjon, og ihvrtfall å gi så sterkt uttrykk for alt hun viste. Det jeg fikk til svar da, var at hun hadde snakket med de andre i avdelingen og at dette var ok. -Jeg fikk inntrykk av det blandt hennes kollegaer var nesten en "fritidsbeskeftigelse" å lese om folk de kjente .... Likevel synes jeg det er værst med opplysningen om den navngitte personen med en anmeldelse. Ritignok en alvorlig en og det var en person de kjente, men likevel. Hun jobber overhodet ikke med den typen ting, så informasjonen er enten hentet opp , eller gitt av noen andre i samme etat. Synes det er ekstremt skremmenede at ikke taushetsplikten står sterkere. Det jeg lurer på er jo om jeg skal ta kontakt med ledelsen i etaten og forhøre meg om "våre" personopplysninger faktisk er "allmenneie" , eller om det er sikkerheten som ikke er god nok.
liv Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Hun bryter faktisk loven og jeg tror jeg ville snakket med sjefen hennes om det.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Jeg skal selv jobbe i etat med sterk vekt på taushetsplikt. Man kan snakke generelt om sakene, men det skal ikke være mulig å gjenkjenne hvem man snakker om. Når det er mulig, og hun faktisk benytter seg av navngitte personer, så syns jeg det er utrolig grovt. Jeg ville snakket både med lederen hennes, og muligens anmeldt henne for brudd på forvaltningslov og tjenestemannsloven (dersom hun jobber i ett yrke hvor disse har virkning. De fleste offentllige etater har det).
Nemmera Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Det er overhodet ikke akseptabelt å gjøre slikt. Om jeg, i min jobb hadde gjort det, ville jeg mistet tilgang til all info. og dermed også jobben min. Man kan ikke gå inn på og se på slikt uten grunn, og man skal ihvertfall ikke snakke om det slik. Jeg ville konfrontert henne og hennes overordnede med det.
Gjest Offentlig etatpia Skrevet 14. februar 2007 #6 Skrevet 14. februar 2007 Jeg jobber i offentlig etat, og det er faktisk en lov om taushetsplikt som gjelder all informasjon du får. Det er også begrenset hvor mye innsyn du har rett på å ha. I min jobb ville jeg fått sparken dersom jeg hadde innhentet opplysninger jeg ikke hadde noe med, og at jeg hadde brutt den tilliten med å innhente opplysninger for min egen nyskjerrighets skyld ville ikke bare bare vært etisk og moralsk uriktig, men ville sannsynlig vært nok til at jeg hadde fått sparken... Jeg ville faktisk anmeldt saken din både med bakgrunn i taushetsplikt, personvern og ikke minst at hun utnytter sin posisjon for å hevde seg sjøl.... Sånne mennesker burde ikke hatt slike jobber.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #7 Skrevet 14. februar 2007 Sparken. er i mot norsk lov, uetisk og dritt dårlig gjort.
lulle Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. februar 2007 Sparken. er i mot norsk lov, uetisk og dritt dårlig gjort. ← Det er vell derfor jeg holder litt igjen. Vil ikke at noen skal miste jobben, samtidig har jeg snakket med henne om dette to ganger. ( I situasjoner som vedrørte meg) , og hun viser null innsikt i at dette er krenkende. Tviler steket på at mine erfaringer er den eneste gangen hun har sjekket info om folk. Det hører med at hun vet "alt om alle" naboer ol. Hvor hun har fått denne infoen fra vet jo ikke jeg da.
white feather Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 Herregud! Dette er jo forbudt! Dette er jo faktisk oppsigelsesgrunn. En hver som skriver under på taushetsplikten er også klar over det, (eller må bli gjordt klar over det så fort som mulig!! ...eller nei; bare gi personen sparken. Har de så lav moral, så har de ikke noe i en slik jobb å gjøre!!). WF
white feather Skrevet 14. februar 2007 #10 Skrevet 14. februar 2007 Du spør; hvor mye skal vi tolerere? Svar; vi skal ikke tolerere noen ting, med mindre det er en spesiell sak der det ligger en spesiell godkjenning til grunn for å bryte taushetsplikten. Taushetsplikten er total. WF
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #11 Skrevet 14. februar 2007 Anmeld henne. Øye for øye, tann for tann. Slikt funker i denne settingen.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #12 Skrevet 14. februar 2007 Anmeld henne. Øye for øye, tann for tann. Slikt funker i denne settingen. ← Paragrafen du skal anmelde henne etter er straffelovens § 121 første ledd: «Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt som i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks følger av hans tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.»
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #13 Skrevet 14. februar 2007 Og hvis du ikke tør anmelde henne, bør du i hvert fall true henne med det.
Nilde Skrevet 14. februar 2007 #14 Skrevet 14. februar 2007 Jeg ville anmeldt henne og bare kjørt på!! Men hvis du ikke vil det, kan du ringe avdelingsjefen (eller hva det nå heter) avtale et møte. Jeg hadde kanskje hatt med ei venninne/venn, har du en juristvenn så hadde det vært det beste. På møtet hadde jeg lagt frem saken og også referert til de gangene du har prøvd å ta det opp med henne + at jeg hadde fortalt at jeg vurderte å anmelde forholdet. Du må self si at du har opplevd det hele som svært krenkende! Du må være saklig hele tiden, det er ikke deg som har gjort noe galt. Noe må du gjøre!!
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #15 Skrevet 14. februar 2007 Det er vell derfor jeg holder litt igjen. Vil ikke at noen skal miste jobben, samtidig har jeg snakket med henne om dette to ganger. ( I situasjoner som vedrørte meg) , og hun viser null innsikt i at dette er krenkende. Tviler steket på at mine erfaringer er den eneste gangen hun har sjekket info om folk. Det hører med at hun vet "alt om alle" naboer ol. Hvor hun har fått denne infoen fra vet jo ikke jeg da. ← Vet du hva, hvis dette mennesket viser null innsikt i at det er krenkende og ikke lovlig så har den personen ingenting der å gjøre uansett, du har faktisk opplysningsplikt om slikt.............
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #16 Skrevet 14. februar 2007 Jeg hadde ikke bare gått til sjefen hennes, jeg hadde gått til politiet. Det er strengt forbudt og kan ikke aksepteres eller tas lett på på noen måte. Hvordan skal vi da vite om de mest intime opplysninger om oss virkelig er taushetsbelagt? Nei, anmeld damen, noe annet har hun faktisk ikke fortjent.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #17 Skrevet 14. februar 2007 Å jobbe innenfor forvaltningen uansett sted er taushetbelagt med lov. Forvaltningsloven § 13. De ulike etater har pgså sine egne særlover som gjelder, men da er de oftest enda " sterkere" taushetsbelagte. Denne personen ka straffes med inntill 3 års fengsel for å lekke slik info. I beste fall kan hun miste jobben sin. Jeg hadde tatt dette opp med hennes sjef, og om ikke dette nyttet hadde jeg tatt kontakt med ansvarlig for aktuell etat i kommunen. Eks byråd for helse og sosiale saker. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2007 #18 Skrevet 14. februar 2007 Jeg vil faktisk si at du har en plikt overfor andre mennesker å sørge for at denne personen blir fjernet fra stillingen sin. Hvem vet hva hun kan finne på med disse opplysningene? dette gjelder flere enn deg7dere. Beskytt både deg selv og andre mot at sånne mennesker får beholde sånne jobber, dette gjelder personlig sikkerhet. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å anmelde henne og gjøre alt for å få henne sparket.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2007 #19 Skrevet 14. februar 2007 Hvis du verken tør å anmelde eller ta det konkret med sjefen hennes - hva med å ringe etaten hun jobber i ved øverste leder og spørre hvordan du skal forholde deg til at en person bruker informasjon han eller hun har tilegnet seg i kraft av sin stilling mot dere på den måten? Si at du ikke ønsker å oppgi navnet ditt men at du sikter til konkrete lekkasjer fra en person du vet er ansatt der. Si at du håper vedkommende kan ta det opp på generelt grunnlag i etaten og at du forventer at lekkasjene slutter, hvis ikke blir du nødt å gå til politiet. Det bør jo så absolutt være klima for å ta opp dette i lys av de siste dagers blest om Se&Hør. Jeg håper imidlertid at du tør å anmelde henne - enten til politiet eller til sjefen hennes eller begge steder. Sånne folk har ingenting med å sitte på slik informasjon. Det er sikkert synd at hun mister jobben, men det er henne selv som har stilt seg i denne posisjonen.
MsRP Skrevet 14. februar 2007 #20 Skrevet 14. februar 2007 Skremmende i grunn at folk i slike stillinger kan være så uproffesjonelle... Anmeld henne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå