Betsy Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Nevøen min fyller snart ett år, og jeg må selvfølgelig kjøpe en gave. Siden jeg ikke er så veldig oppdatert i barnas verden, lurer jeg på om noen her inne har noen tips til hva jeg kan finne på? Lommeboken setter sine naturlige begrensninger, tenkte å kjøpe for rundt kr 500,- (+/-). Har ikke veldig lyst til å kjøpe klær, og heller ikke store "lekedoninger" med lys og (altfor høy) lyd... Men noe koselig som forhåpentligvis barnet også liker (og ikke bare jeg)! Noen gode råd?
:-) anna Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Kjøp en doning. Altså en gåbil av et eller annet slag. Trenger ikke ha lyd eller lys, men kommer til å bli kjempepopulær.
Brunhilde Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Mitt barn kunne gå lenge før 1-årsdagen og gåbil ville vært en ganske bortkastet gave. Puslespill i tre, sånn med biler eller båter, med knotter oppå kan være en god ide. Likeså togbane eller lignende fra Brio. Duplo har også mange fine alternativ til den aldersgruppen.
Tusenfryd Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Duplo-tog med batterier. Kan bygges på i det uendelige og brukes til ungen er 10 år og mer enn det. Magnet-ting også; brio-magnettog, magnetpuslespill etc. Sangbøker eller andre barnebøker. Styr unna skramleplast som blir ødelagt med en gang. Og en ettåring slenger ting rundt og ting må tåle litt. Selv er jeg fan av Viking-toys - myk plast som ikke lager lyd og som triller veldig godt. Ulike biler, som ambulanse etc.
Gjest Ballerina Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 Da vår nevø nettopp ble ett år ble han veldig glad for en bamse og ett teppe sammen med kopper og skåler fra IKEA... og hvis jeg husker rett så fikk han en genser også. Vi bruker ikke så mye på gaver som du gjør (hehe... ser for meg å bruke 500,- på hver av dem ), men han ble veldig glad og har bamsen med seg i senga hver kveld!!
thapara Skrevet 14. februar 2007 #6 Skrevet 14. februar 2007 Gåbiler (type rød liten vogn-sak de har på lekebutikken) synes til og med 5-åringene i bhg er jo morsom! (Når man har lært seg å gå kan man løpe med den!) Ellers er fine pekebøker en fin gave?
:-) anna Skrevet 14. februar 2007 #7 Skrevet 14. februar 2007 Gåbiler (type rød liten vogn-sak de har på lekebutikken) synes til og med 5-åringene i bhg er jo morsom! (Når man har lært seg å gå kan man løpe med den!) Ellers er fine pekebøker en fin gave? ← Her i huset var gåbilene populære i flere år. De ble ikke brukt som hjelpemiddel for å lære å gå, men derimot som fremkomstmiddel med beina som mototkraft. De passer jo faktisk best etter at man har lært å gå. (Jeg snakker om slike i plast med ratt som du sitter på. Det er gjerne forskjellige ting man kan leke med på de.)
thapara Skrevet 14. februar 2007 #8 Skrevet 14. februar 2007 Her i huset var gåbilene populære i flere år. De ble ikke brukt som hjelpemiddel for å lære å gå, men derimot som fremkomstmiddel med beina som mototkraft. De passer jo faktisk best etter at man har lært å gå. (Jeg snakker om slike i plast med ratt som du sitter på. Det er gjerne forskjellige ting man kan leke med på de.) ← Mhm.. Akkurat det jeg skulle frem til! Altså: En fin - og ordentlig - gave, uansett om ettåringen har lært og gå..
Kykkelikokos Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 Da niesen vår ble døpt opprettet mannen min et fond til henne i Odin Norden. Vi har satt inn penger her til jul og bursdag. Unger i dag har stort sett så mye leker at de kan svømme i dem. Men en ting du bør passe på, er å ikke gi altfor dyre gaver. Etter hvert kommer det en liten til, og da kan du jo ikke gjøre forskjell på dem. Svir i lommeboka etter hvert. Det har vi fått erfare.
sneipen Skrevet 14. februar 2007 #11 Skrevet 14. februar 2007 Enig med flere her, gåvogn er kjempepopulært her i huset også. vår ettåring fikk 2 typer, en veldig fancy i plast - som ikke kommer til å vare så lenge, og en brio gåvogn. Den er veldig solid, og du kan justere hvor fort den skal gå også. Når den ikke blir brukt til å gå med sitter hun i den, og vi må kjøre henne.... Eller hun putter leker og forskjellig oppi og kjører de rundt. Hun prøver også å bruke den som en slags sparke sykkel ser det ut til - utrolig komisk.... Poenget er - en gåvogn har mange muligheter. Den jeg snakker om kostet 299.
Susan Sto Helit Skrevet 15. februar 2007 #12 Skrevet 15. februar 2007 Evt. noen leker som kan være med å bade. En ettåring er stor nok til å begynne å synes det er gøy. (Tenker på sånne man kan henge på badekarkanten, eller på glassdører/fliser i dusjen, og helle vann gjennom.) Har gitt bort det til flere, og det er veldig populært. Det samme var disse menneskefigurene i baby-lego. (Stort sett en oval-ball med hode og ansikt på. ) Ettåringer er veldig opptatt av ansikter, så det kan bli umiddelbart poppulært. Desverre er baby-lego nesten umulig å oppdrive, for lego klarer ikke å få prodsert nok. Bøker er også litt mer varige greier.
2små Skrevet 22. februar 2007 #13 Skrevet 22. februar 2007 Mener det er Fisher Price som har en lærestol til barn i den aldrsguppen, spiller lavmeldt musikk som er litt fengende med lys som ikke er skarpt og irriternde. Den har slått ann hos de 1 åringene jeg kjenner. Ellers liker de godt å se i bøker hvor det klaffer på som de kan åpne. Evt putte bokser hvor de kan putte klosser i.
Gjest Inga Marit Skrevet 2. juni 2008 #14 Skrevet 2. juni 2008 Bankebrett er også fint til 1-åringer!
Gjest Gjest_Tingeling_* Skrevet 2. juni 2008 #15 Skrevet 2. juni 2008 - Den gule Little People-bussen - Sandkasseutstyr - Kopper og mugge som han etter hvert kan helle fra ute i hagen eller på balkongen - CD med barnesanger, f.eks. Thorbjørn Egner - Teletubbie-DVD
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 On 2/14/2007 at 6:47 AM, Brunhilde said: Mitt barn kunne gå lenge før 1-årsdagen og gåbil ville vært en ganske bortkastet gave. Puslespill i tre, sånn med biler eller båter, med knotter oppå kan være en god ide. Likeså togbane eller lignende fra Brio. Duplo har også mange fine alternativ til den aldersgruppen. Gåbiler/vogner o.l. er da gjerne populært i et par år etter at barna lærer seg å gå. Anonymkode: 82dc4...f70
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gåbiler/vogner o.l. er da gjerne populært i et par år etter at barna lærer seg å gå. Anonymkode: 82dc4...f70 Men denne tråden er fra 2007. Da er nok ungen for stor 😆 Anonymkode: 670bf...3d9 3
Brunhilde Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Gåbiler/vogner o.l. er da gjerne populært i et par år etter at barna lærer seg å gå. Anonymkode: 82dc4...f70 18 minutter siden, AnonymBruker said: Men denne tråden er fra 2007. Da er nok ungen for stor 😆 Anonymkode: 670bf...3d9 Og det var en grei oppsummering 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 4. oktober 2020 #19 Skrevet 4. oktober 2020 Synes Duplo er litt kjedelig, de får gjerne så utrolig mye av det. Her var klaffebøker, byggeklosser, puslespill og leker med lyd/lys stas på den tida. Puttekasse mener jeg også var populært, og fra 18 mnd alder var det gøy med teselskap, leke butikk, kjøkken osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå