Devana Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Har noen klær som må vaskes for hånd...har unngått å gjøre det lenge nok...Hvordan gjør du det? Hva bruker du og hvor mye i forhold til vann? Og hva slags temperatur på vannet?
Gjest gjesta Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Pleier å bruke Biotex pulver eller Milo avhengig av hva slags stoff det er jeg skal vaske. Følger vaskeanvisningen når det gjelder temperatur. De fleste plagg lar jeg ligge ca. 30 min før jeg vasker (kryster og heiser plaggene opp og ned av vaskevannet). Forholdet vaskemiddel og vann står på pakken. Pleier å holde med å skylle tre ganger. Ofte tar jeg plagget i vaskemaskinen for å sentrifugere (velg selv hastighet på sentrifugeringen).
Drua Skrevet 13. februar 2007 #4 Skrevet 13. februar 2007 Ikke alle plagg tåler bløtlegging, se på vaskelappen!
Trillrund Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Ikke alle plagg tåler bløtlegging, se på vaskelappen! ← Ja, bløtlegging kan faktisk være verre for plagget enn å bli vasket på skåneprogram i maskin!!! Hvis det tåler bløtlegging, tåler det vask. Det er min filosofi og erfaring. Har jobbet i klesbutikk og gjort MYE testvasking av tøy.... Hvis maskinen har ullvugge, så kjør på, selv om vanlig finvask også stort sett vil gå bra. (Selv om jeg aldri har opplevd å ødelegge noe, vil jeg ikke si at det aldri vil skje)
Gjest gjesta Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Finere plagg av f.eks. ull og silke lar jeg aldri ligge 30 min i vann. De vaskes opp kjapt. Nå er jeg litt sløv av meg så mye har faktisk fått ligge så lenge i såpevannet og det har gått helt fint. Jeg tar en del plagg i maskinen (til og med noe som egentlig skal renses), men dersom det er et skjerf eller en genser så tar jeg det for hånd. Har en egen bøtte til håndvask.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå