Gjest piaf Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Jeg har en del ricotta til overs fra helgen. Har brukt noe i omeletten vi hadde til middag i dag, men boksen er fremdeles ca. halvfull. Siden dette er en ferskost, regner jeg med at holdbarhet på åpnet pakke er begrenset, dvs 3-4 dager? Står ingenting på pakken. Jeg åpnet den lørdag, og bør altså bruke opp resten så snart som mulig. Noen forslag? Jeg har selv tenkt på en eller annen salat eller pasta, men ikke noe konkret. Ikke desserter og/eller kaker - det vil jeg ikke lage nå midt i uken.
Merneith Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Jeg vet ikke om pannekaker er dessert, men små amerikanske pancakes er kjempegodt med ricotta. Kul smiley!
salsera Skrevet 13. februar 2007 #3 Skrevet 13. februar 2007 Jeg pleier å lage en tomatkrem med ricotta. Tomatkrem 1 rødløk, finhakket 6 soltørkete tomater, hakket 1 ss urter 150 g ricotta salt pepper Purer ricottaen sammen med tomatene (jeg pleier å bruke dem i olje), og bland resten inn. Du kan også lage en olivenkrem med 100 g ricotta, 8 svarte oliven uten stein og en halv ts frisk timian. Smak til med salt og pepper. Eller hva med en grønnsakskrem? Finhakk en gulrot og en halv liten sqush. Surr det sammen med en fedd hvitløk i litt olje. La det avkjøle før du rører inn 100 g ricotta, litt hakket basilikum, salt og pepper. Ellers kan du tilsette det i risotto. I oppskriften jeg bruker på pomodori alla milanse (risottofylte tomater på en seng av spinat og pinjekjerner) er det opprinnelig noen ss ricotta i risottoen.
Gjest itla Skrevet 13. februar 2007 #4 Skrevet 13. februar 2007 Vi bruker ricotta som en av ostene på quattro formaggio-pizza. De øvrige er da gorgonzola, mozarella og parmesan. Veldig godt med den litt søtlige ricottaen ved siden av gorgonzola.
Gjest piaf Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Takk for svar (og kom gjerne med flere)! Jeg har både soltørkede tomater, kalamataoliven og gorgonzola i kjøleskapet, så her kan jeg lage litt av hvert, faktisk. Hva bruker du tomat/ricottakremen til, salsera? Kan den passe i en sandwich? (Amerikanske pannekaker er godt, men jeg prøver å være streng med sukkerinntaket mitt for tiden, så for meg sorterer det under "dessert", dessverre )
salsera Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Den kan godt passe på en sandwich. Jeg pleier å lage den når vi får besøk og jeg lager småretter. Restene spiser jeg svært gjerne på brødskiva dagen etter, både til frokost og som lunsk (med salat til).
Gjest piaf Skrevet 13. februar 2007 #7 Skrevet 13. februar 2007 Da blir det kanskje niste med tomat/ricottakrem i morgen.
Gjest Marillia Skrevet 14. februar 2007 #8 Skrevet 14. februar 2007 Ricotta, hakka mandler, kanel og sukker blir en kjempegod dessert.
Bladlusa Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 Hva med å putte den i en pai sammen med f.eks. spinat, pinjekjerner og oliven? (Har ingen oppskrift, bare noe som slo meg i farta og hørtes godt ut!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå