Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Jeg er ei jente i 20-årene som egentlig har det bra, men ting fungerer ikke allikevel. Jeg har en bra jobb, og har fått en sjefsstilling etter bare få år i arbeidslivet, jeg tjener bra, jeg eier min egen leilighet akkurat der jeg vil bo, jeg har en hund som jeg elsker og koser meg med, jeg har kjæreste... Men jeg sliter... Jeg orker ingenting etter jobb, jeg sitter med følelsen av at jeg bare jobber eller er hjemme... Jeg kjeder meg, men føler meg for sliten til å gjøre noe særlig. Jeg har nesten slutta å dra til venner eller finne på ting etter jobb, for da er det liksom slutt på energien. Jeg orker ikke rydde i huset, og her synes jeg alt er kaos nå Jeg klarer ikke å få orden på leiligheten min, og vet ikke hvor noe er... Jeg orker ikke å rydde bilen min, eller vaske bilen min. Jeg synes jeg jobber og jobber, men allikevel har jeg ikke så mye penger til overs etter at regningene er betalt. Kort sagt, jeg synes alt er så tungt! Og jeg vil ut av dette sporet. FOrrige helg var jeg på fjellet på et hotell med kjæresten. Jeg følte meg ikke så bra på fredagen, men formen ble stadig bedre og bedre i løpet av helga. Søndagen følte jeg meg utrolig bra. Har ikke følt meg så bra på lenge!!! Formen var bra, humøret var bra, jeg følte jeg virkelig hadde ladet batteriene. Men faktum er at jeg gjorde mer på den turen enn jeg har gjort på lenge. Jeg gikk lange skiturer, svømte, var i aktivitet masse! OG så var det så forbanna tungt å komme hjem igjen...Hva skjer? er jeg misfornøyd med livet mitt, eller hva? Jeg interesserer meg veldig for hund og trening av hund, kunne tenke meg hund nr 2 faktisk. Men tiden strekker jo ikke til når jeg kommer hjem fra jobb, er klokka 17.00, og da er det middag og så er det kvelden før jeg vet ordet av det. Jeg synes ikke jeg har tid til ting jeg vil drive med Jeg vil trene, drive med klatring, gå på ski, jobbe med hund, være sosial og treffe mennesker. Men hvordan får man tid?? Hvordan kan det ha seg at jeg føler meg midt i tidsklemma enda jeg ikke har barn? Jeg har ikke tid eller energi til noe som helst jeg. Mest av alt kunne jeg tenke meg ny jobb, men det er uaktuelt nå som jeg tjener nesten en halv mill i året og er sjef etter 2,5 år i arbeidslivet. Dette tror jeg: jeg trenger å strukturere hverdagen min bedre, jeg trenger å prioritere ting jeg vil og som gir meg energi. Bør jeg sette av noen dager til å rydde, vaske og få orden på alt eller ta det gradvis? Hvordan skal jeg klare å få bedre råd? Jeg synes aldri jeg kjøper noen ting jeg, allikevel er det alltid stress med penger hver mnd. Hvordan få tid og krefter egentlig? jeg føler meg helt kjørt... Umotivert, lei, sliten, har ikke lyst til noen ting. Hvor kommer det fra? hjelp meg...
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Det handler litt om prioriteringer. Er du en person med en inntekt på 500.000 lever du ikke dårlig. Du kunne fint klart deg med mindre. Hatt en mindre krevende jobb/jobbet mindre=mer tid til venner, kjæreste, hunder, trening etc. Du kan da ikke ha så dårlig råd, viss du tjener 500.000 så har du kanskje 25.000 igjen etter skatt. Jeg og sambo (jeg er student og jobber kun et par helger i mnd) har et par og tyve tusen etter skatt i mnd. Og vi klarer oss fint. Eier helt ny leilighet og en ny bil. Når alle regningene er betalt har vi råd til både klær og det vi vil finne på, og vi er to! Men nå er det billig å bo her vi bor. Viss du ikke har penger igjen etter regninger er betalt, og siden du ikke orker noe etter jobb så får du jo ikke brukt så mye penger. Så du må ha en dyr leilighet og bil. For å svare på det du spør om: Hvordan du skal få bedre råd? Kanskje du har en for dyr leilighet eller for dyr bil?Viss du skal få bedre råd så trur jeg ikke tingen er å jobbe mer men heller bruke mindre penger som på leilighet og bil. Viss du er så umotivert og lei, kanskje du ikke har en jobb du trives i? Du sier jo selv at du kunne tenkt deg å bytte jobb. Samma om det er sjefstilling etter 2,5år!! Det har da ingenting å si. Du skal da trives Det kan nok hende den kan lønne seg for deg å sette av en dag til feks å vaske eller støvsuge osv. for meg funker det best å gjøre det når jeg har tid og lyst. For meg er det motsatt, kunne ønske jeg hadde mer jobb og mindre tid, viss det er noen trøst
Gjest j Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Jeg tror vel at hovedproblemet er at du kjeder deg. Hadde det akkurat sånn jeg også når jeg studerte. Følte jeg alltid var på skolen eller satt hjemme og leste, og livet var ikke særlig spennende. Når jeg hadde "fri" satt jeg likevel og tenkte på studiene. Når man føler det sånn så blir også ofte energien borte. Jeg tror det er viktig å finne på morsomme ting, være litt impulsiv, unngå at alle dager blir like, gå på kino, skøyter, dra å klatre og dra på skiturer og hytteturer. Prøv nye ting! Finn frem til bra musikk du ikke har hørt før. Gjør ting du kan glede deg til. Da kommer ofte energien. Kanskje du også bør vente med hund nummer 2, for en hundevalp krever vel ganske mye tid? Det er ihvertfall veldig viktig å komme seg ut i friluft og få litt action og spenning mener jeg (men jeg er gutt og jeg er avhengig av action). Selv om man tror man ikke har tid, så rekker man mye moro på en kveld om man bare setter igang. Snart blir det lysere og da blir humøret sikkert bedre også For meg hjelper det også veldig på humøret at det er ryddig rundt meg.
Hu i Svingen Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Du er litt som meg. Og du merker tydeligvis at det er vinter. Mye lettere å finne tid til både tur/trening med hunden og andre ting når kveldene er lyse. Når det gjelder penger er det bare en ting som hjelper, og det er oversikt. Sett opp et budsjett og følg det. (Lettere sagt enn gjort ja, jeg vet...) Når det gjelder rydding og husarbeid: Sjekk ut www.flylady.net
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå