Amadea Skrevet 19. februar 2007 #81 Skrevet 19. februar 2007 Så mange sterke meninger det var om dette teamet! Jeg har ingen mening egentlig, ville blitt glad for innbydelse uansett fölge eller ikke fölge. Er bare innom for å si til dere (ufrivillig) single her inne at bryllup er jo et bra sted for å möte en eventuell kjaereste. Skal i bryllup i slutten av mai til et par som mötte hverandre i bryllupet til en felles venn. Så möt opp i en fin kjole og med godt humör!
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. februar 2007 #82 Skrevet 19. februar 2007 Sånn ser eg og på saken egentleg, det er liksom oss to no Hadde bestemt meg for antall gjester først og so leid lokale for å unngå ei sånn problemstlling trur eg ← Når det gjelder plass i lokalene er jeg enig, men enn når det går på det økonomiske da? Det er jo som regel det som er problemet!
Karianne78 Skrevet 19. februar 2007 #83 Skrevet 19. februar 2007 Når det gjelder plass i lokalene er jeg enig, men enn når det går på det økonomiske da? Det er jo som regel det som er problemet! ← Som regel? Hvor mange er det dere "ikke inviterer" da? Og hvor mye er kuvertprisen på?
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. februar 2007 #84 Skrevet 19. februar 2007 Som regel? Hvor mange er det dere "ikke inviterer" da? Og hvor mye er kuvertprisen på? ← Unnskyld, men mener du at hun skal legge ut om gjesteliste og priser for at du skal godkjenne om du syns det er greit at hun ikke inviterer partnere? Syns det er litt rart, jeg
Arkana Skrevet 19. februar 2007 #85 Skrevet 19. februar 2007 Unnskyld, men mener du at hun skal legge ut om gjesteliste og priser for at du skal godkjenne om du syns det er greit at hun ikke inviterer partnere? Syns det er litt rart, jeg ← Hun, og alle andre bruder, kan selvsagt gjøre akkurat som de vil. Hun kan invitere dem hun vil ha med, og utelate dem hun vil (om det så måtte være sin egen mor). Hun kan servere rakfisk med nugatti og skrive i invitasjonen at hun forventer at alle stiller i signalgule ballkjoler og bryllupet skal foregå utendørs i -10 grader, for det er slik bruden vil ha det. Ja, selvsagt kan hun gjøre akkurat som hun vil, og det er ingen som kan si noe på det, men hun kan ikke forvente at gjestene skal takke og bukke for enhver invitasjon de får og bare prise seg lykkelige over at de i det hele tatt ble invitert til denne o'store begivenheten. Det er helt greit å invitere uten partner, men hun må heller ikke bli overrasket om en stor andel av disse da velger å ikke delta i bryllupet.
venus* Skrevet 19. februar 2007 #86 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Frekt? Tja. Ufint? Usikker. Merkelig? Ja! Jeg kan muligens forstå at man har gode langdistanse-venner, men hvor mange slike har man egentlig?? Det kan umulig dreie seg om mange? Og med mindre disse langdistanse-vennene kjenner hverandre veldig godt, så er man litt av en vertinne hvis man inviterer dem alene. Det jeg ikke forstår er at disse brudene med plassmangel/økonomiske prioriteringer regner disse vennene som nære. Er man en nær venn med noen som man ikke kjenner samboeren til? (Og kanskje enda verre, ikke VIL bli kjent med...) Er man nær venn med noen hvis man ikke synes at vennens samboer er verdt en kuvertpris??? Jeg mener, hæ? Disse personene ville for meg blitt kategorisert som bekjente, ikke venner. Inviter heller nære venner med partnere, i stedet for å invitere kreti og pleti av mer eller mindre gode venner. Ps, angående diskusjonen om å bli fornærmet over dette. Tror jeg hadde blitt rimelig snurt om jeg kom på et bryllup uten ektemannen min, og oppdaget at de andre vennene hadde med partneren sin. Da er man en annenrangs-venninne etter mine øyne. (Men denne problemstillingen ville vært HELT uaktuell i min vennekrets. Man inviterer ikke halve familien på et selskap) Endret 19. februar 2007 av venus*
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. februar 2007 #87 Skrevet 19. februar 2007 Det er helt greit å invitere uten partner, men hun må heller ikke bli overrasket om en stor andel av disse da velger å ikke delta i bryllupet. ← My point exactly. Man må regne med at noen kanskje vil takke nei fordi de må dra alene. Det er ikke akkurat slik at man forlanger at noen skal komme alene. Men hvis alternativet er å ikke invitere dem, er det vel bedre at de har muligheten til å si ja? Hvis det var aktuelt for meg, ville jeg forklart dette med økonomi, at det er hyggelig hvis de vil komme selv om man dessverre ikke har mulighet til å invitere partnere. Hvis det kun er snakk om et par personer syns jeg også det blir noe annet enn om det utgjør mange.
Amygdala Skrevet 19. februar 2007 #88 Skrevet 19. februar 2007 Oj, det er tydelig at folk har sterke meninger om dette! Jeg skal selv gifte meg i 2008 og har egentlig ikke begynt å tenke så mye på gjestelisten ennå. Vi er også i samme situasjon som Pia, vi er nyetablerte med billån og lån på leilighet. Jeg er fremdeles student og han har akkurat begynt å jobbe. Vi forventer heller ikke at foreldrene våre kommer til å ha mulighet til å hjelpe oss med utgiftene til bryllupet. Jeg vet som sagt ikke hvordan vi skal gjøre det når vi setter opp gjestelisten, men jeg mistenker at det fort kan sprenge budsjettet vårt dersom jeg ber absolutt alle venner med følge. Når det gjelder meg selv kunne det aldri falle meg inn å bli fornærmet fordi jeg eller samboeren min ble bedt i et bryllup uten den andre. Jeg har full forståelse for at folk må prioriterer og kanskje må velge mellom om de skal be mange gode venner eller om de skal be færre gode venner og heller inkludere partnerene til disse som blir bedt. Jeg kan ha det kjempegøy uten ham, uavhengig av om jeg kjenner alle der eller om jeg bare kjenner brudeparet. Dersom jeg kun har økonomi til å be alle de ti gode vennene mine, men ikke til å be alle ti med følge hadde jeg mye heller bedt de 10 vennene fremfor bare å be 5 av dem med partner (dette var bare et eksempel). Men når det er sagt synes jeg det er kjempevanskelig å sette opp en gjesteliste.
litakvinne Skrevet 19. februar 2007 #89 Skrevet 19. februar 2007 Nemlig.. Jeg ville syntes det var merkelig om min samboer ble invitert i brylllup og jeg ikke ble invitert med. Leste nettopp en tråd på ditt bryllup om samme tema hvor trådstarter ikke var invitert og var dypt såret. Forståelig spør du meg. Hvis du ikke inviterer med partner vil det si at du ikke respekterer dem som par, og det er både frekt og ufint.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. februar 2007 #90 Skrevet 19. februar 2007 Som regel? Hvor mange er det dere "ikke inviterer" da? Og hvor mye er kuvertprisen på? ← Det synes jeg egentlig at du ikke burde i det hele tatt spørre om! Synes å spørre et sliktspørsmål er mye frekkere enn å ikke invitere med partner! Men siden du spør så skal du få svar. Er vel... ca. 30-35 venner vi ikke inviterer. Vi inviterer 10 venner, hvorav ett par. Altså 8 som inviteres uten følge. Vi har en kuvertpris på ca. 1000 kroner inkludert drikke. Og da har vi ikke fri bar.Og 8000 ekstra er VELDIG mye for oss og vår økonomi. Og hvis jeg hadde invitert alle venner med følge, måtte jeg også invitert familien med følge, og da hadde det plutselig blitt adskillig mange flere, da vi har veldig mange fraskilte og unge i familien. Unnskyld, men mener du at hun skal legge ut om gjesteliste og priser for at du skal godkjenne om du syns det er greit at hun ikke inviterer partnere? Syns det er litt rart, jeg ← Helt enig, synes det blir for dumt å møtte legge ut om økonomi o.s.v. pga at noen ikke kan godta at andre faktisk ikke gjør alt på samme måte som dem. Hun, og alle andre bruder, kan selvsagt gjøre akkurat som de vil. Hun kan invitere dem hun vil ha med, og utelate dem hun vil (om det så måtte være sin egen mor). Hun kan servere rakfisk med nugatti og skrive i invitasjonen at hun forventer at alle stiller i signalgule ballkjoler og bryllupet skal foregå utendørs i -10 grader, for det er slik bruden vil ha det. Ja, selvsagt kan hun gjøre akkurat som hun vil, og det er ingen som kan si noe på det, men hun kan ikke forvente at gjestene skal takke og bukke for enhver invitasjon de får og bare prise seg lykkelige over at de i det hele tatt ble invitert til denne o'store begivenheten. Det er helt greit å invitere uten partner, men hun må heller ikke bli overrasket om en stor andel av disse da velger å ikke delta i bryllupet. ← Har forløpig ikke hørt om noen som ikke vil komme pga at de ikke er invitert med følge! Faktisk har alle vi har sagt at kommer til å bli invitert blitt kjempeglade, bare for å være invitert! Og de som ikke har blitt invitert i det hele tatt har uansett vært glade på våre vegne, og sagt at det har absolutt ingenting å si, for de kommer nok valsende til kirka for å se oss uansett (de som bor i nærheten selvsagt). Hadde virkelig begynt å lure hvis folk hadde blitt snurt fordi de hadde blitt invitert, men uten følge. Når det gjelder meg selv kunne det aldri falle meg inn å bli fornærmet fordi jeg eller samboeren min ble bedt i et bryllup uten den andre. Jeg har full forståelse for at folk må prioriterer og kanskje må velge mellom om de skal be mange gode venner eller om de skal be færre gode venner og heller inkludere partnerene til disse som blir bedt. Jeg kan ha det kjempegøy uten ham, uavhengig av om jeg kjenner alle der eller om jeg bare kjenner brudeparet. Dersom jeg kun har økonomi til å be alle de ti gode vennene mine, men ikke til å be alle ti med følge hadde jeg mye heller bedt de 10 vennene fremfor bare å be 5 av dem med partner (dette var bare et eksempel). ← Nettopp... Det handler enkelt å greit om å prioritere dem som betyr noe for deg, overfor typen til dem som betyr noe for deg, på denne dagen som er så viktig for deg. Men jeg må si det at jeg begynner virkelig å bli lei av å forsvare vår økonomiske situasjon, her... Jeg hadde virkelig aldri kunne stilt spørsmål ang. folks "private affærer" på den måten som folk her gjør. Blir nesten litt skremt
venus* Skrevet 19. februar 2007 #91 Skrevet 19. februar 2007 Men jeg må si det at jeg begynner virkelig å bli lei av å forsvare vår økonomiske situasjon, her... Jeg hadde virkelig aldri kunne stilt spørsmål ang. folks "private affærer" på den måten som folk her gjør. Blir nesten litt skremt ← Hm...nå synes jeg du nærmer deg dobbeltmoral. Jeg leste akkurat nye svar i en tidligere gjeste-diskusjon jeg og du var med på, og da ville du hatt bryllupet i en låve for å kunne invitere venner...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. februar 2007 #92 Skrevet 19. februar 2007 Hm...nå synes jeg du nærmer deg dobbeltmoral. Jeg leste akkurat nye svar i en tidligere gjeste-diskusjon jeg og du var med på, og da ville du hatt bryllupet i en låve for å kunne invitere venner... ← ' Ja, men jeg spurte da ikke om noe privat? Og dessuten var det snakk om noe helt annet. Det var ikke snakk om økonomi, det var snakk om å velge et lokale man hadde lyst på der det ikke var plass til venner framfor å velge et annet og ha plass til dem. Jeg HAR valgt et billig lokale for å kunne invitere de 10 nærmeste vennene våre.
Gjest Revenka Skrevet 19. februar 2007 #93 Skrevet 19. februar 2007 Som trådstarter vil jeg bare si at jeg ikke har skrevet at de er nære venninner (leste en kommentar om hvorfor jeg ikke kjente samboeren til nære venninner...)eller at det er økonomisk begrensning, men faktisk plassbegrensning. Men som det ser ut nå så blir de ikke invitert fordi jeg ikke har plass til alle sammen.
MAcy Skrevet 27. februar 2007 #94 Skrevet 27. februar 2007 I bryllupet vårt blir alle som har samboer eller er gift invitert med følge. De som bare har kjærester (dette gjelder da søskenbarna våre på ca 17-22 år + forloveren min og stesøstra mi) blir ikke invitert med følge. På vennefesten (der alle disse også er invitert) får alle ta med seg kjærester. Dette er rett og slett fordi vi må sette grensen et sted, hvis vi skal invitere alle med kjæreste blir det ca 55 mennesker i stedet for ca 45 i bryllupet, og det blir for mange (og for dyrt). Men som Niomi sier, er man samboer eller gift regnes man som familie, og da synes jeg det er utenkelig å invitere bare den ene. ← vi inviterer kjærester,men er stortsett fordi vi må. men synes det er smålig å ikke invitere kjæresten til forloveren og stsøster. Disse må da være langt nærmere enn søskenbarn!!!
MAcy Skrevet 27. februar 2007 #95 Skrevet 27. februar 2007 synes nå et er helt teit å invitere par for så å splitte dem under middagen. Hva er vitsen med det??? Vi kommer nå til å invitere par og single, og de single kommer jeg til å sette med andre venner de kjenner, men par skal sitte sammen er nå min mening!!!
Mies Skrevet 1. mars 2007 #96 Skrevet 1. mars 2007 Jeg ville ikke finne på å bli sur om jeg eller min kjære ble innvitert i bryllup uten den andre, men har opplevet at andre ble sure på mine vegne:eeeh: for mange år siden da min kjæreste ikke ble innvitert. Send en innvitasjon, og ta gjerne en telefon og forklar at du har måttet splitte for å få plass. Men ikke utelat kjæresten til forlover med mindre dette er superferskt, h*n stiller i en særstilling synes jeg (ta i allefall en prat med forlover først). Uansett så er det brudeparets valg hvem de innviterer, dersom noen av gjestene ikke har lyst til å komme når de ikke ble innvitert begge to og velger å la vær, så får de da bare gjøre det, er vel forresten ikke slik at bruden/brudeparet sender ut komandoer, de sender da ut innvitasjoner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå