Helen Skrevet 14. februar 2007 #41 Skrevet 14. februar 2007 Jeg var forlover til ei venninne av meg og da ble bare jeg bedt og ikke min mann. De hadde et veldig lite bryllup. De giftet seg på kontor, de hadde kun med seg sine foreldre og hans bror som også var forlover. Vi var tilsammen 8 stk med brudeparet. Etter vielsen spiste vi middag på hotellet de hadde leid rom på, det var det. Hadde jeg blitt bedt i bryllup uten min kjære der det var ordentlig fest med masse folk hadde jeg ikke kommet. Så lenge min kjære ikke fikk komme hadde ikke jeg reist heller. Hvis han hadde blitt bedt i bryllup uten meg hadde jeg blitt veldig såret, jeg vet også at han heller ikke hadde reist da.
mrs williams Skrevet 14. februar 2007 #42 Skrevet 14. februar 2007 hadde blitt skuffet om bare jeg hadde blitt invitert og ikke sambo Har blitt invitert i bryllup av en studieveninne, og selv om sambo ikke har truffet noen av de som skal gifte seg, det samme har de andre samboerene.
*Emma* Skrevet 15. februar 2007 #43 Skrevet 15. februar 2007 Men det er da vittelig ikke moro å være i et bryllup hvor man ikke kjenner noen?? Jeg var m i et familie bryllup i min sambo sin familie. Kejnte hans nærmeste men ingen andre og hadde ikke noforhold til brudeparet.....det var jo dødens kjedelig...lang middag med masse taler og ikke fikk jeg sitte sammen med noen jeg kjente heller (de splittet par under middagen)......hadde virkelig ikke være noe loss om han ble bedt alene....
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #45 Skrevet 16. februar 2007 Det er noe der... hvorfor er det så viktig å bli bedt i par, pga symboleffekten- når ene halvdelen føler at h*n ikke har noe der å gjøre? ← Enig i den. Jeg tok ikke med samboeren i min kusines bryllup mens vi var "bare" kjærester. Da hadde han enda ikke hilst på familien, så syntes det var litt rart. At de hadde plassproblemer som gjorde at bla min søster ikke ble bedt gjorde det enda rarere å skulle ha med han syntes jeg. Savnet han når jeg ble plassert ved siden av en fetter på andre siden av familien som jeg ikke hadde noe til felles med da Hvis du ber de, sier at du dessverre ikke har plass til kjærester/samboere og plasserer dem sammen ved bordet synes jeg du har gjort et greit valg. (Jeg hater å bli plassert sammen med folk jeg ikke kjenner ved et bryllup. Greit å ha noen kjente i nærheten...) Da kan de selv velge hva de gjør. Lykke til
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 16. februar 2007 #46 Skrevet 16. februar 2007 Jeg synes det er forskjell på å invitere uten kjæreste og uten samboer. De kjærester man ennå ikke har møtt synes jeg særlig ikke det er naturlig å prioriterer dersom man må begrense antallet. Selv er jeg gift og ville syntes det var veldig utnaturlig å skulle gå i et bryllup uten mannen min. Med mindre det var helt spesielle grunner (som enkelte nevner her f.eks bryllup med kun forlovere ol)
MellonCollie Skrevet 16. februar 2007 #47 Skrevet 16. februar 2007 Hvis du ber de, sier at du dessverre ikke har plass til kjærester/samboere og plasserer dem sammen ved bordet synes jeg du har gjort et greit valg. (Jeg hater å bli plassert sammen med folk jeg ikke kjenner ved et bryllup. Greit å ha noen kjente i nærheten...) Da kan de selv velge hva de gjør. Lykke til ← Enig i dette jeg, så lenge de kjenner noen så er det det viktigste! Skjønner ikke helt greia jeg, med at folk ville blitt så fornærma om de ble bedt uten samboeren sin... Skal man ikke heller være glad for at brudeparet har tenkt på DEG og har lyst til å dele dagen sin med deg..? Er jo ikke alltid man har lokaler med ubegrensa plass, så det er jo som regel en praktisk begrunnelse bak det - ikke det at de ikke vil bli kjent med samboeren til vedkommede? Men folk er forskjellige selvsagt, men det ville ikke falt meg inn å bli fornærmet for det (og ja, jeg har vært i bryllup uten samboeren min, og det gikk heeelt fint).
Karianne78 Skrevet 17. februar 2007 #48 Skrevet 17. februar 2007 Det er noe der... hvorfor er det så viktig å bli bedt i par, pga symboleffekten- når ene halvdelen føler at h*n ikke har noe der å gjøre? Synes det fremdeles er rart å bli bedt i egenskap av å være "sammen med noen"... ← Hvorfor det? Det er da bare hyggelig å treffe nye mennesker - og spesielt - for å bli kjent med de som kjenner min mann! Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor man er så redd for å treffe folk man aldri har pratet med før.
lillesky Skrevet 18. februar 2007 #49 Skrevet 18. februar 2007 Jeg ville syntes det var ok hvis ikke min samboer ble invitert. Og jeg hadde dratt uten han. Men det hadde selvfølgelig vært koseligst med han, men jeg hadde respektert valget. Uansett, så synes jeg det er brudeparet som bestemmer hvem som skal komme, det er deres dag, og ikke gjestenes.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. februar 2007 #50 Skrevet 18. februar 2007 Hvorfor det? Det er da bare hyggelig å treffe nye mennesker - og spesielt - for å bli kjent med de som kjenner min mann! Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor man er så redd for å treffe folk man aldri har pratet med før. ← Synes kanskje ikke bryllupet mitt er det rette stedet å treffe nye mennesker på Jeg vil ha de som betyr mye for meg der. Hvis jeg har truffet samboeren til noen en gang eller to så er ikke det noen jeg vil ha i bryllupet mitt. Har jo allerede kuttet ut noen av mine gode venner fordi vi ikke har råd til å ha alle der, og da vil jeg ikke kutte ut flere pga. noen jeg såvidt har møtt. Hvis ikke mine gode venninner vil møte i bryllupet mitt fordi jeg ikke ber samboeren, så er de virkelig ikke så gode venninner som jeg trodde. Men det er min mening da...
Arkana Skrevet 18. februar 2007 #51 Skrevet 18. februar 2007 Hvis ikke mine gode venninner vil møte i bryllupet mitt fordi jeg ikke ber samboeren, så er de virkelig ikke så gode venninner som jeg trodde. Men det er min mening da... ← Hvis de er så gode venninner, hvorfor har du da ikke tatt deg bryet med å bli kjent med samboerne deres?
MellonCollie Skrevet 18. februar 2007 #52 Skrevet 18. februar 2007 Hvis de er så gode venninner, hvorfor har du da ikke tatt deg bryet med å bli kjent med samboerne deres? ← Nå skal ikke jeg svare for Pia, men dette er en situasjon jeg selv kan havne i, så jeg svarer med mine tanker rundt det.. Jeg flyttet hjemmefra for å studere for 3 år siden, og er stort sett hjemme kun i jula + et par uker i sommerferien. Samme gjelder for flere av mine barndomsvenninner, og de har igjen kanskje fått seg samboere som er fra andre steder i landet. Så når mine venninner og jeg treffes i jula, så skal det klaffe litt for at man faktisk klarer å treffe alle man vil. Så det handler ikke alltid om å "seg bryet med", men om å få ting til å klaffe når man bor på forskjellige steder. Jeg vil ikke si at jeg er noen mindre god venninne med de allikevel?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. februar 2007 #53 Skrevet 18. februar 2007 Hvis de er så gode venninner, hvorfor har du da ikke tatt deg bryet med å bli kjent med samboerne deres? ← Så det handler ikke alltid om å "seg bryet med", men om å få ting til å klaffe når man bor på forskjellige steder. Jeg vil ikke si at jeg er noen mindre god venninne med de allikevel? ← Nettopp... Hadde Arkana lest alle innleggene i tråden, så hadde hun sett at dette har folk svart på før. Jeg har flyttet 38 ganger på mine 22 år, så det sier seg selv at det ikke er alle jeg kan bare gå ned gata og hilse på når jeg vil.
Gjest niomi Skrevet 18. februar 2007 #54 Skrevet 18. februar 2007 Synes kanskje ikke bryllupet mitt er det rette stedet å treffe nye mennesker på Jeg vil ha de som betyr mye for meg der. Hvis jeg har truffet samboeren til noen en gang eller to så er ikke det noen jeg vil ha i bryllupet mitt. Har jo allerede kuttet ut noen av mine gode venner fordi vi ikke har råd til å ha alle der, og da vil jeg ikke kutte ut flere pga. noen jeg såvidt har møtt. ← Jo, det er faktisk en glimrende mulighet å møte nye mennesker. Som sagt så er ofte vennegjenger spredt utover hele landet, og for samboere er bryllup en av få muligheter til å treffe samboerens gamle kompiser. For selv om brudeparet stort sett ikke har tid til annet enn å sitte til pynt den dagen, har gjestene tid til å mingle og bli kjent med hverandre. Hvis ikke mine gode venninner vil møte i bryllupet mitt fordi jeg ikke ber samboeren, så er de virkelig ikke så gode venninner som jeg trodde. Men det er min mening da... ← Og jeg tenker slik at dersom jeg bli bedt i bryllupet til en venninne uten samboeren min, er hun ikke like god venninne som jeg hadde trodd. ----- I startinnlegget skrivet ts at hun kan bruke som argument at samboerene til venninnene kan jo være hjemme og passe barna. Dvs. hun skiller faktisk på gift/ikke-gift, ikke hvor lenge man har vært sammen og hvor tett man i praksis er knyttet sammen. Det vil si at vennepar 1 av meg ville blitt invitert begge to. De ble kjærester for halvannet år siden, og giftet seg i fjorsommer. Mens i vennepar 2 vil bare kvinnen bli invitert. De har vært kjærester i 10 år, samboere i 8, har barn på 7 og 3 år, men er "bare" samboere.
Malama Skrevet 18. februar 2007 #55 Skrevet 18. februar 2007 Et poeng som noen tok frem her, har jeg også tenkt. Nemlig at selv om ikke brudeparen nødvendigvis får så god tid til å bli kjent med disse samboerene, så får vennegjengen ellers bli kjent med hverandres respektive, og "neste gang" er kanskje brudeparet gjester i en tilsvarnede setting, og nettopp fordi slike ting som bryllup er en mulighet til åtreffe de man ikke ser så ofte... ja så ER det muligheten til å bli kjent med samboerene til de venninnene man ikke ser så ofte pga avstand.
Merneith Skrevet 18. februar 2007 #56 Skrevet 18. februar 2007 (endret) Nettopp... Hadde Arkana lest alle innleggene i tråden, så hadde hun sett at dette har folk svart på før. Jeg har flyttet 38 ganger på mine 22 år, så det sier seg selv at det ikke er alle jeg kan bare gå ned gata og hilse på når jeg vil. ← Hvis du bor langt unna dine venninner, så vil du jo aldri bli kjent med kjærester/samboere hvis du ikke gjør en innsats... Da vil de forbli "mimrevenninner" til noen faktisk innser at man aldri blir kjent med hverandre hvis man ikke møtes. Tror du at dine langtboende venninner har liknende tanker om din kommende ektemann? Etter min mening så utgjør en kjæreste en veldig stor del av livet. Jeg forstår ikke helt hvordan man kan regne seg som gode venninner hvis man bare vet navnet på den andres kjæreste. Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om en klasse-gjenforening, men ens eget bryllup..? Endret 18. februar 2007 av Merneith
MellonCollie Skrevet 18. februar 2007 #57 Skrevet 18. februar 2007 Hvis du bor langt unna dine venninner, så vil du jo aldri bli kjent med kjærester/samboere hvis du ikke gjør en innsats... Da vil de forbli "mimrevenninner" til noen faktisk innser at man aldri blir kjent med hverandre hvis man ikke møtes. Tror du at dine langtboende venninner har liknende tanker om din kommende ektemann? Etter min mening så utgjør en kjæreste en veldig stor del av livet. Jeg forstår ikke helt hvordan man kan regne seg som gode venninner hvis man bare vet navnet på den andres kjæreste. Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om en klasse-gjenforening, men ens eget bryllup..? ← Ser helt klart hva dere mener her i de siste innlegene, så jeg vil bare få presisere mitt tidligere svar litt. Jeg svarte med trådstarters problem i bakhodet, nemlig plassproblemer. Hadde jeg vært i situasjonen at jeg hadde ubegrensa plass (dvs ikke bestilt lokale enda/har veldig stort lokale) hadde det ikke vært noe problem - da ville alle blitt bedt! Alle i familie, og alle venninner med evt samboere/menn, og vi kunne hatt en kjempefest. Men, er det derimot plassproblemer, som her var situasjonen... Da ville vel både jeg&forlovede prioritert de vi kjente godt. Er jo synd om man skal kutte ned blant annet fra familien, til fordel for mennesker man egentlig ikke kjenner(for meg er familien det viktigste i bryllup, men skjønner folk er forskjellig der). Kvelder for å bli kjent med hverandres utvalgte vet jeg vil komme senere når folk er ferdig med studier og etablerer seg fast et sted
Merneith Skrevet 18. februar 2007 #58 Skrevet 18. februar 2007 Kvelder for å bli kjent med hverandres utvalgte vet jeg vil komme senere når folk er ferdig med studier og etablerer seg fast et sted ← Eller så har man sklidd fra hverandre pga manglende interesse...? Tit for tat er ikke alltid like heldig, men tror du at din ektefelle ville blitt invitert hvis noen av disse venninnene giftet seg i nær framtid? Eller er malen allerede blitt lagt? Jeg mener ikke å kverulere, men dette er litt interessant. Jeg har selv blitt invitert til et bryllup uten samboeren. Denne tråden er forklarende i så henseende. Jeg dro forresten ikke på det bryllupet da jeg ikke visste at hun fortsatt reknet meg som en så god venninne.
Karianne78 Skrevet 18. februar 2007 #59 Skrevet 18. februar 2007 Synes kanskje ikke bryllupet mitt er det rette stedet å treffe nye mennesker på Jeg vil ha de som betyr mye for meg der. Hvis jeg har truffet samboeren til noen en gang eller to så er ikke det noen jeg vil ha i bryllupet mitt. Har jo allerede kuttet ut noen av mine gode venner fordi vi ikke har råd til å ha alle der, og da vil jeg ikke kutte ut flere pga. noen jeg såvidt har møtt. Hvis ikke mine gode venninner vil møte i bryllupet mitt fordi jeg ikke ber samboeren, så er de virkelig ikke så gode venninner som jeg trodde. Men det er min mening da... ← Hm. Så du hvilket innlegg jeg svarte på? PÅ ANDRES bryllup er det bare hyggelig å treffe mennesker man ikke kjenner fra før. Synes jeg da. Liker å sosialisere meg jeg Men også i vårt eget bryllup, inviterte vi de samboerne vi ikke kjente fra før (det var vel bare to stk., men av prinsipp). Vi har da alle levd noen liv tidligere, og byttet samboer en eller flere ganger... for å si det på den måten - Prioriterte heller at de som var på bryllupet skulle kunne kjenne seg bekveme. Og fleste parten gjør det med sin mann eller kvinne. Kutt ned på lokalet, vinen eller de ekstra "gavene" dere har laget til gjestene - og prioriter heller en generøs fest til dine gjester. Jeg personlig kan ikke forstå at man velger annerledes....
Gjest Mayamor Skrevet 18. februar 2007 #60 Skrevet 18. februar 2007 Gidder ikke lese tråden men mener at en fint kan innvitere venninner/kamerater uten følge. Det er da opp til brudeparet hvem de har mulighet (plassmessig og økonomisk) til å innvitere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå