Gå til innhold

Invitere venninner uten samboere

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka
Skrevet

Vi har lokale med plassbegrensning og jeg vil gjerne invitere noen venninner som ikke bor her i området. Hvis jeg inviterer med samboere så sprenges kvoten på antall mennesker vi kan ha med til middag. Kan det være aktuelt å kun invitere jentene? De må reise med fly og sove på hotell hvis de ønsker å komme, så det blir jo en veldig stor utgift. Men om det ikke hadde vært et tema skulle jeg virkelig ønske at de var her på bryllupsdagen.

En tanke jeg tenkte var at det kanskje var lettere for dem å vurdere å komme hvis mannen passet barna, og et annet poeng er jo at jeg ikke kjenner samboerne noe særlig. De er flotte karer da, og hadde jeg hatt plass hadde jeg selvfølgelig invitert dem. Spørsmålet er vel om jeg skal la være å invitere dem alle sammen eller kun jentene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt kjempeskuffet om bare samboeren min ble invitert i bryllup, og jeg hadde ikke dratt i bryllup hvor samboeren min ikke var invitert. Vi er én familie vi nå, nemlig, selv om vi har valgt å ikke gifte oss.

Endret av niomi
Skrevet

Skjønner godt problemstillingen din og ville valgt å sagt det til dem hvorfor du ikke ber samboerene dems. Men jeg hadde nok ikke brukt penger på fly, hotell, gave, kanskje nye klær+++ hvis ikke jeg kunne ha med samboeren.

Nå har ikke jeg plassproblemer, men klart det er noen samboere/ektefeller/kjærester som vi ikke kjenner likegodt som blir bedt. Vi har ikke en gang møtt alle sammen, men jeg vet med meg selv at det er veldig koselig å ha kjæresten der. Så da bees alle :)

Skrevet

I bryllupet vårt blir alle som har samboer eller er gift invitert med følge. De som bare har kjærester (dette gjelder da søskenbarna våre på ca 17-22 år + forloveren min og stesøstra mi) blir ikke invitert med følge. På vennefesten (der alle disse også er invitert) får alle ta med seg kjærester.

Dette er rett og slett fordi vi må sette grensen et sted, hvis vi skal invitere alle med kjæreste blir det ca 55 mennesker i stedet for ca 45 i bryllupet, og det blir for mange (og for dyrt). Men som Niomi sier, er man samboer eller gift regnes man som familie, og da synes jeg det er utenkelig å invitere bare den ene.

Gjest StockDama
Skrevet

jeg ville nok gjort det samme som Niomi.

for meg ville det vært uaktuelt å dra uten min sambo.. men kan hende venninnene dine synes det er helt greit.

Skrevet

Jeg har også tenkt tanken, men har bestemt meg for å ikke invitere bare venninnene. I et bryllup blir man ofte litt "ensom", og hvis man kjenner bare brud eller brudgom er det ialle fall veldig greit å ha med seg følget sitt. Brudeparet får begrenset tid til å snakke med hver gjest også...

Min samboer ble invitert i bryllupet til en venninne av meg, selv om de aldri hadde møtt han. Det satte jeg stor pris på. Jeg hadde nok dratt uten han også, men hvis det var veldig langt å reise hadde jeg nok ikke dratt uten han.

Men følg din egen overbevisning :)

Skrevet

Helt ærlig, hadde en venninne av meg invitert meg i bryllup, men ikke samboeren min så hadde jeg begynt å lure på hele venninneforholdet. Man ekskluderer ikke samboeren sin (sett med mine øyne) da jeg regner han som familie.

Hadde takket nei til en slik innbydelse. (Her er det en for alle og alle for en)

Se på det fra en annen vinkel, ville du gjort det på samme måten om de var gift og ikke 'bare' samboere?

Skrevet

Enig med sneipen. Men hvis det er en venninnegjeng og de kjenner hverandre godt synes jeg det er greit. Ville absolutt ikke blitt fornærmet om min samboer/mann (snart! :hjerte: )ikke ble invitert, men hvis jeg ikke kjente noen andre enn brudeparet hadde jeg nok ikke gått uten "date"...

Hvis man kan bør man invitere alle med følge, men hvis alternativet ditt er å ikke invitere venninnene i det hele tatt synes jeg du bør invitere, så kan de velge selv om de vil komme alene!

Skrevet

Kanskje noen synes det er rart å ikke bli invitert med følge, mens andre ikke tenker på det i det hele tatt. Jeg ble invitert i bryllup uten samboeren en gang, og han synes det var rart. I ettertid sa bruden at hun sannsynligvis ville gjort det litt annerledes. Du vet selv hva som passer best for dere. Både når det gjelder plass og økonomi. Men hvis du inviterer venninnene uten følge, bør du kanskje forklare dem årsaken. Samboeren min lurte på om han hadde gjort noe galt, så det var fint å få vite grunnen.

Skrevet

Hvis noen hadde invitert bare meg eller samboeren min, så hadde jeg jaggu begynt å lure...

Bryllup med dans er pokker meg gørrkjedelig om man skal sitte som veggpryd, som en annen singel jentunge.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er uhøflig å invitere bare en i et samboerforhold. Selv om jeg forstår grunnen er det likevel ikke noe man gjør.

Hvis du skal gjøre dette bør du forklare dem grunnen - men jeg tviler vel på at de kommer uten følget sitt.

Skrevet

Vi inviterte enten par "xx og xx" (samboere og gifte) eller "xx med følge" (single/ nettopp fått kjæreste), så alle kunne ta med noen om de ville. Moren min som er singel skal ha med sin søster som følge... (Hadde ikke invitert tanter og onkler, kun nærmeste familie og noen venner...)

Skrevet
Enig med sneipen. Men hvis det er en venninnegjeng og de kjenner hverandre godt synes jeg det er greit. Ville absolutt ikke blitt fornærmet om min samboer/mann (snart! :hjerte: )ikke ble invitert, men hvis jeg ikke kjente noen andre enn brudeparet hadde jeg nok ikke gått uten "date"...

Hvis man kan bør man invitere alle med følge, men hvis alternativet ditt er å ikke invitere venninnene i det hele tatt synes jeg du bør invitere, så kan de velge selv om de vil komme alene!

Kunne ikke vært mer enig !

Skrevet

Jeg hadde blitt skuffet om ikke min samboer ble bedt eller om jeg ikke ble bedt i et bryllup han skulle i. Jeg kunne forstått det hvis vi var "bare" kjærester og hadde vært sammen kun noen mnd, men når man er i et etablert samboerforhold forventer jeg egentlig at vi blir invitert som par. Jeg hadde nok dratt alene hvis dette gjaldt en svært god venninne (men hadde det vært en svært god venninne hadde hun garantert invitert min samboer også) og hvis det var i nærheten, men jeg hadde ikke reist langt og overnattet for å dra i et bryllup alene.

Skrevet

Hvis du skal gjøre det må du iallefall forklare godt hvorfor - og venninnene må kjenne hverandre innbyrdes slik at de ikke blir alene.

Jeg tror også at du må tenke på hvordan de aktuelle venninnene vil reagere - som du ser her er det mange som synes det er frekt å ikke invitere med følge, mens andre ikke synes det er så big deal.

Skrevet

Hvis det er snakk om en venninnegjeng fra "gamledager" syns jeg godt du kan invitere jentene uten samboere/kjærester.

Skrevet
Hvis det er snakk om en venninnegjeng fra "gamledager" syns jeg godt du kan invitere jentene uten samboere/kjærester.

Det syntes jeg også. Men det betinger at det er en jentegjeng som naturlig skiller seg ut og at det altså er flere i samme situasjon. Og så ville jeg forklart hvorfor i forkant av innbydelsen.

Skrevet
Det syntes jeg også. Men det betinger at det er en jentegjeng som naturlig skiller seg ut og at det altså er flere i samme situasjon. Og så ville jeg forklart hvorfor i forkant av innbydelsen.

Absolutt! (at det betinger at det er en eksklusiv jentegjeng og ikke en "venninne fra her og en venninne fra der").

Skrevet (endret)

Enig med Kosemose og Mie. Jeg har vært invitert i ett bryllup uten samboern min (som brudeparet aldri hadde møtt, vi hadde heller ikke bodd sammen så lenge da invitasjonene ble sendt); det var til en barndomsvenninne hvor de hadde begrenset med penger og nokså lite lokale. Bare vennepar som var gift eller hadde barn sammen var invitert med "begge". Jeg reagerte ikke på dette i det hele tatt; alternativet hadde vært at vi venninnene ikke hadde blitt invitert pga økonomien. Bryllupet var også i en annen del av landet for de fleste av oss, så det hadde ikke bare vært å stikke innom i kirka og til kaffen heller.

Som sagt reagerte jeg ikke på at bare jeg var invitert, men venninnen min ringte likevel og forhørte seg, og forklarte grunnen. Det syntes jeg var ok. Og vi venninnene (som kjenner hverandre fra barndommen) hadde det veldig hyggelig i bryllupet :)

Endret av sitrus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...