Curry Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Jeg står med gjøremål hver j...a ettermiddag + lørdag denne uka og har gledet meg til å puste helt ut på søndag. (Tar meg bare en liten KG-pause akkurat nå ) Men, nei! Der ringte det på døren, og utenfor står en dame fra sanitetsforeningen og selger fastelavnsris!!! Det er fastelavn på søndag!!! (Hysterisk latter). Da må vi jo lage boller! Noen som har oppskrift på ultimate fastelavnsboller? (Som en mor som snart føler seg som Tårnfrid kan takle, takk gud for at det snart er vinterferie) (Himmel, jeg sporer av meg selv her, blir vel flyttet til snikksnakk dette her). Altså; noen med kjempegod oppskrift på boller?
Maja_83 Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Denne er bra: http://www.tine.no/page?id=28&key=6995&cat=649
Petra Prøvedokke Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 jeg har en helt super oppskrift på boller: 5 dl. melk 50 gram gjær 1 kg. hvetemel 5 gram kardemomme 200 gram sukker 150 gram meierismør 1. varm opp melken til kroppstemperatur og løs opp gjæren i væsken 2. ha i mel, sukker og kardemomme. ta i meierismøret 3. elte deigen enten i maskin eller i en bolle. la den gå i maskinen i mellom 5 og 10 minutter eller jobb skikkelig med eltingen for hånd. deigen skal slippe taket i bollen. er den for blaut, må litt mer mel tilsettes. 4. når deigen er ferdig, tas den ut av maskinen eller bollen og legges på bordet med en plastpose over. grunnen til dette er at deigen ikke skal tørke ut. la den heve i rundt 15 minutter. 5. etter heving rulles bollene ut og legges til etterheving i omtrent 5 minutter. husk plast 6. før steking kan du gjerne pensle bollene med egg. stekes på ca 220 grader i ca 10 minutter. nam nam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå