Gjest Kaffomann Skrevet 14. februar 2007 #21 Skrevet 14. februar 2007 Ellers er jeg enig med deg, Maxagaze, det er ikke operativsystemet som hindrer virus, men det at få gidder å lage virus som får så liten utbredelse. Allikevel er Mac OSX et bra system som er enkelt å bruke. ← Jo, det er det i stor grad. Mac og andre *NIX-systemer er designet for flerbrukere, og vanlige brukere har ikke tilgang til systemfiler uten videre. I Windows er standard bruker en administrator, noe som vil si at både du og virus har direkte tilgang til systemkritiske filer.
Gjest Maxagaze Skrevet 14. februar 2007 #22 Skrevet 14. februar 2007 Jo, det er det i stor grad. Mac og andre *NIX-systemer er designet for flerbrukere, og vanlige brukere har ikke tilgang til systemfiler uten videre. I Windows er standard bruker en administrator, noe som vil si at både du og virus har direkte tilgang til systemkritiske filer. ← Det vil vel allikevel ikke si at man ikke kan få virus på MAC overhodet.. ? Enig at det minsker risikoen betraktelig, men umulig er det nok ikke. Antivirusprogrammer er heller ingen garanti mot at man får virus, men det minsker risikoen. Og, nei, jeg er ingen varm forsvarer av vesleblaut, liker aktiveringspåfunnet deres fra XP og opp såpass dårlig, at det neste systemet mitt, etter W2k, blir *nix basert. Bare venne meg til Ubuntu så går det bra.. Hmm.. var det sudo som var den magiske formelen.. ? En annen ting; *nix har vel strengt tatt vært beregnet for serverbruk, ikke på desktopper.. ?
Gjest Kaffomann Skrevet 14. februar 2007 #23 Skrevet 14. februar 2007 (endret) Det vil vel allikevel ikke si at man ikke kan få virus på MAC overhodet.. ? Enig at det minsker risikoen betraktelig, men umulig er det nok ikke. ← Nei, men malware-problematikken til Windows hadde vært nede i en brøkdel av hva det er nå. En Sasser-lignende, for eksempel, orm hadde aldri fungert på et *NIX-system. Endret 14. februar 2007 av Kaffomann
Gjest Maxagaze Skrevet 14. februar 2007 #24 Skrevet 14. februar 2007 Nei, men malware-problematikken til Windows hadde vært nede i en brøkdel av hva det er nå. En Sasser-lignende, for eksempel, orm hadde aldri fungert på et *NIX-system. ← Hvordan fungerer det å brenne på *nix, trenger man ikke være admin som på NT.. ?
Gjest Kaffomann Skrevet 14. februar 2007 #25 Skrevet 14. februar 2007 I Ubuntu kan hver enkelt bruker settes opp til å ha tilgang til CD-ROM. I Ubuntu har vanlige brukere tilgang.
siebaeo Skrevet 15. februar 2007 #26 Skrevet 15. februar 2007 Jeg har Macbook og eeeelsker den!! Den har bra batterikapasitet og er enkel å bruke. Knotet litt i starten siden jeg bare hadde jobbet med Windows men det kom seg fort. Størrelsen er også helt genial. Men kjøp deg en bra mappe til den for den får lett sår (den hvite). Skulle du kjede deg på tur har den et hysterisk morsomt bildeprogram (Photobooth) som du kan leke deg med.. hehe De har forresten kurs på Eplehuset for å lære seg det helt basice hvis du trenger det. God tur
Gjest Gjesten Skrevet 15. februar 2007 #27 Skrevet 15. februar 2007 Men bør eg kjøpe MS office? Eller er iWork kompatibelt? Og like greit som MS Office? Det er såpass mykje billegare at det friste å bruke iWork. Eg skal reise for å skrive masteren min, så det er temmeleg viktig at professoren kan lese det på sin PC.
siebaeo Skrevet 15. februar 2007 #28 Skrevet 15. februar 2007 Men bør eg kjøpe MS office? Eller er iWork kompatibelt? Og like greit som MS Office? Det er såpass mykje billegare at det friste å bruke iWork. Eg skal reise for å skrive masteren min, så det er temmeleg viktig at professoren kan lese det på sin PC. ← Tror ganske bestemt at det ikke er kompatibelt. det finnes gratisprogrammer som f eks NeoOffice man kan laste ned. Jeg endte opp med å kjøpe studentversjonen av MS Office. NeoOffice støtter ikke alt tror jeg.. Noe med makroer som ikke funker osv. Officepakken gir deg tre lisencer som du seff kan dele/selge til en venn eller noe.
Gjest -eline- Skrevet 15. februar 2007 #29 Skrevet 15. februar 2007 Men bør eg kjøpe MS office? Eller er iWork kompatibelt? Og like greit som MS Office? Det er såpass mykje billegare at det friste å bruke iWork. Eg skal reise for å skrive masteren min, så det er temmeleg viktig at professoren kan lese det på sin PC. ← Det går visst an å eksportere filer fra iWork til office, men det er vel ikke 100% kompatibelt. For mer råd ang mac så anbefaler jeg å titte litt på mac1.no, i forumet der finnes svar på det alleraller meste
Gjest Gjesten Skrevet 16. februar 2007 #30 Skrevet 16. februar 2007 Eg har kikka masse på det forumet, men alle der er så frelste mac'era at eg føle at det blir litt subjektivt. Har begynt å kikke litt på PC'ar igjen, det einaste er det virus greiene der, for meg som er så uinteressert er det primært viktig at ting fungerer...
Gjest -eline- Skrevet 16. februar 2007 #31 Skrevet 16. februar 2007 Joda, de er nok litt for frelste hele gjengen der inne, men du får svar på feks spørsmål om iWork er MS Office kompatibelt og andre slike mer tekniske problemer i hvertfall. Jeg er i hvertfall kjempefornøyd med min mac (iBook G4 1,33Ghz). Brukte pc med windows i mange år, før jeg gikk over til pc med linux i endel år og nå har jeg brukt mac i snart 4 år. Hovedgrunnen til at jeg gikk over var relatert til studier, vi bruker programvare som finnes til både windows og mac, og siden jeg ikke var/er overvettiges begeistret over windows så var valget egentlig ganske greit. I tillegg så fikk jeg beholde noen av de programmene som jeg allerede var vant med fra linux, så jeg synes jeg fikk i pose og sekk. Stabil maskin, kræsjer aldri, masse god programvare inkludert i OSet (iTunes, iPhoto, iMovie), lett å bruke (det er en overgang fra det man er vant til, men det er svært intuitivt), MSOffice funker, flere og flere produsenter kommer med macversjoner av programvare, det finnes spill til mac og dersom man liker slikt (mindre utbredt ja, så absolutt, men noe er det), det er liten virusfare, rask oppstart... Mange pluss Minuset er vel at det ikke er like enkelt å bytte ut feks harddisk på bærbare mac som på bærbare pc-er, stort sett så er ikke dette noe stort problem, minne ligger greit tilgjengelig. Du får billigere pc-er, men må nok opp i noenlunde samme pris for samme ytelse (billigbillig bærbare pc-er er uhyre trege). Og til pc må du også kjøpe MSOffice
Gjest Gjesten Skrevet 16. februar 2007 #32 Skrevet 16. februar 2007 Takk. Ja, eg har fått forklart det med iWork, maila litt med Applebutikken, og dei meinte at eg trengte officepakken fordi ikkje alt var overførbart frå iWork, og det kunne vere litt skummelt i forhold til ein masteroppgave. Men eg syns iWork virka så bra! Mykje kjekkare å jobbe med, men, men eg får vel heller bytte det ut etterpå Det forumet har fått meg bekymra for no då, er at plastikken på maskina skal sprekke, for det er det visst mange som opplever. Og det er litt pes å ordne sånt frå utlandet der eg skal bu. Prismessig har du rett, det er ikkje store forskjellen om eg vil ha nåke bra. Og no begynner eg å sjå enden på ein evighet med dårlig råd og studier og i heile tatt, og eg vil ha nåke bra, som er fint å sjå på også, må innrømme at det er litt viktig for meg. Har nokre månader igjen å tenke på, og dei skal eg bruke med forstand :icon_smile:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå