Gå til innhold

Mac for dummies..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten
Skrevet

Okay, som nåken veit så skal eg ut på tur, i eit år mest truleg. Og eg treng ny bærbar. Ein eg kan sjå DVD via, brenne CD-ar, høyre musikk, surfe på nett, ha skype, skrive oppgaver osv på. Eg er heilt, totalt blank på alt som har med data å gjere, og ikkje spes interessert heller i det tekniske. Hadde tenkt meg ein mac, yes, fordi den er så pen. Skjønne dåkke no kor eg er datateknisk? Og så fordi mange virus ikkje snik seg inn på mac då. For eg er så blank, og skal så langt vekk, at eg må ha nåke som er temmeleg sikkert! Det er viktig altså! For krasjar den i løpet av det året eg er vekke, så risikerer eg helvete med masteroppgaven min, sjøl om eg lagre alt på minnepinnen og maile til meg sjøl og sånn, for eg må jo ha ei maskin og skrive den på uansett.

Spørsmålet er, om de skjønar kor lite eg veit om GB, MG, RAM osv, og at eg ikkje kjem til å klare å forstå, fordi eg ikkje er interessert, kor eg ska få noko sånt ånkli billig? For eg er litt fattig... Eg er mao klar for noko som er ferdig installert med officepakke, trådløst nettverkskort, bildebehandligsprogr, (likte den til mac, sjekka den i går, officepakken der). Eg blir berre frustrert om eg må innstallere alt det der sjøl...

Om eg sender bestilling med vener som jobbar masse i USA, blir det billegare? Ebay? Finn.no? Tør eg det forresten? Nåken forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tenker du på å kjøpe en brukt Mac? I såfall; sjekk prisene mot nypris, og husk at i hvert fall i Norge ligger prisene på brukt Mac ganske høyt med mindre du klarer å prute. En ulempe med å kjøpe brukt er at du ikke vet helt hva du får, og at du kan få problemer med garanti og sånt, og sannsynligheten for at en "gammel" maskin tar hardware-kveld er jo også litt større. De store problemene unngår du uansett ved å huske å ta backup på lure steder.

Men hvis du først kjøper brukt kan nok en 12" PowerBook eller iBook være bra til ditt bruk. OS X er gjerne installert på maskinen, og om du kjøper ny maskin er det også enten installert eller ekstremt enkelt å gjøre ved å putte i en cd.

Hvis du kjøper fra USA slipper du unna med lavere moms, men hvis du får den sendt hit må du uansett betale dette. Om du lar den bli i USA til du drar dit (?) blir den noe billigere, ja. Husk at Apple er kjipe på kundeservice, og at det er dårligere garantivilkår i USA enn her.

Edit: Jeg er litt skeptisk til endel sånne nettauksjonssteder, er redd for å bli lurt eller kjøpe tyvgods. Du kan be om å få serienummeret før du kjøper maskinen, og sjekke dette et eller annet sted.

Endret av sitrus
Gjest -eline-
Skrevet
Hvis du kjøper fra USA slipper du unna med lavere moms, men hvis du får den sendt hit må du uansett betale dette. Om du lar den bli i USA til du drar dit (?) blir den noe billigere, ja. Husk at Apple er kjipe på kundeservice, og at det er dårligere garantivilkår i USA enn her.

Jeg ville ikke kjøpt ny mac fra utlandet, 1 års garanti i stedenfor 5 års reklamasjonsrett... Det er dumme penger å spare dersom det skjer noe. Da ville jeg heller kjøpt brukt mac om man ikke har råd til ny.

Gjest Gjesten
Skrevet

Mange takk! Kass ny mac er det som trengst til mitt bruk då? Det er jo så mange modellar til så mange prisar... Eg har eit budsjett på rundt 10 000 max. Og ja, eg hadde nok følt meg tryggare om eg fekk alt her, nytt med garanti. Eg får kanskje mykje meir for pengane med andre merker, men nett no er det mac eg har lyst på, kanskje om ei stund så kjem eg tilbake med spørsmålet "PC for dummies" ;)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Tenker du på å kjøpe en brukt Mac? I såfall; sjekk prisene mot nypris, og husk at i hvert fall i Norge ligger prisene på brukt Mac ganske høyt med mindre du klarer å prute. En ulempe med å kjøpe brukt er at du ikke vet helt hva du får, og at du kan få problemer med garanti og sånt, og sannsynligheten for at en "gammel" maskin tar hardware-kveld er jo også litt større. [....]

Aldri vurder å kjøpe en brukt bærbar hvis det er en maskin vil vil kunne stole på ! En bærbar får oftest langt mere bank enn en stasjonær maskin. Som du sier får man jo garanti med på kjøpet ved innkjøp av ny maskin. Selvsagt kan man ha feil på nye maskiner, men det er noe annet med slitasjefeil..

Gjest Maxagaze
Skrevet

Skal du dra mye på maskinen vil du kanskje ha en liten lett en.. ? Bonusen med slike er gjerne at de også kan klare seg lenge på kun batteridrift. Har null peil på mac (og forsåvidt gjelder det vel bærbare også ;) ), men var det meg hadde jeg gått for en PC med 12-14" skjerm.

Lurer litt på denne selv for tiden (ikke fordi jeg skal reise med den, men fordi jeg syns det er veldig upraktisk med en maskin som trenger å ha ladekabelen iplugget stort sett hele tiden..):

LG T1 Express Dual

Den sprenger dog budsjettet ditt..

Gjest Gjesten
Skrevet

Sprenger både budsjett og er feil sort lissom... Ellers takk ;)

Skrevet

Jeg har denne og er godt fornøyd med den.

Hvis du bestiller fra Apple store er det mulig at du kan få utdanningsrabatt, det hjelper jo i tilfelle litt på prisen.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Jeg har denne og er godt fornøyd med den.

Hvis du bestiller fra Apple store er det mulig at du kan få utdanningsrabatt, det hjelper jo i tilfelle litt på prisen.

Hmm.. 13,3-tommer skjerm og core duo.. det kan være denne også er strømgjerrig, isåfall er det jo grei. Hvor lenge kan du kjøre den på en lading.. ?

Skrevet

Med min bruk, 4-5 timer tenker jeg.

Gjest Gjesten
Skrevet

Den er nydeleg. De er så snille, tusen takk! Eg tør jo ikkje spør folk IRL, for dei bruke så vanskelige ord... :sjenert: Og så ser dei rart på meg når eg seie at eg ikkje skjønne nåke lissom... :sjenert: Så tusen takk de som svare meg, og at du har så fornuftige spørsmål vidare Maxagaze! Sånt tenke jo ikkje eg på. Fortsett, så kan du gi meg svaret når du har funne den perfekte for meg :kose:

Gjest Maxagaze
Skrevet
Den er nydeleg. De er så snille, tusen takk! Eg tør jo ikkje spør folk IRL, for dei bruke så vanskelige ord... :sjenert:

Da bør du be om at de forklarer slik at folk forstår ! Selgere som slenger om seg med kryptiske betegnelser for å "bevise" at de er intelligente, er teknosnobber, og totalt uegnet i jobben sin.

Og så ser dei rart på meg når eg seie at eg ikkje skjønne nåke lissom... :sjenert: Så tusen takk de som svare meg, og at du har så fornuftige spørsmål vidare Maxagaze! Sånt tenke jo ikkje eg på. Fortsett, så kan du gi meg svaret når du har funne den perfekte for meg :kose:

HÆÆææ.. ?? Du må spørre Brunhilde, jeg har null peil på Mac ! ..men jeg ville nå gått for en strømgjerrig en, det er (nesten) alltid en fordel. Hvis du ikke skal bruke den til noen "tung" bruk er det bortkastet med mange Ghz, fett skjermkort, stor skjerm og svær lagringsplass. Til tung bruk velger man heller en stasjonær med en god skjerm !

Skrevet

Nå vet jeg ikke om jeg skal påstå at jeg har så utrolig god greie på mac, noe som er litt pinlig siden vi har ikke mindre enn 3 i huset... En er 16-åringen sin, en macMini, jeg har en stasjonær G4, og så iBook'en min da.

Grunner til at jeg liker mac er at den er enkel å bruke, det er lett å installere programmer og det er liten virusfare, enn så lenge.

For de som er interessert i å lese/lære mer om mac kan jeg anbefale Mediamac, en dansk nettside for og om mac.

Gjest Gjesten
Skrevet

Nettopp fordi du ikkje har peil på mac Maxagaze! Då kan jo du spørre om alt som eg ikkje veit at eg må spørre om, ikkje sant? Så berre sit eg og les og lærer, og har full kontroll neste gong ;) Brunhilde, mange takk, eg skal lese og lære endå meir.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Nettopp fordi du ikkje har peil på mac Maxagaze! Då kan jo du spørre om alt som eg ikkje veit at eg må spørre om, ikkje sant? Så berre sit eg og les og lærer, og har full kontroll neste gong  ;) Brunhilde, mange takk, eg skal lese og lære endå meir.

..tror jeg har sagt nok nå. :sjarmor: Tror du klarer å single ut hvilken maskin det er du vil ha. Mac er jo ikke så dumt med tanke på virusfare, selv om det har mer med utbredelse å gjøre enn forskjell i teknologi (tenker på operativsystemet).

Go MAC ! :)

Gjest Gjesten
Skrevet

Svikte du meg :babysmokk: Vel, altså, Brunhilde har redda meg masse enkli, for det er 10% studentrabatt apple maskiner, og 50% rabatt på software. Hadde ikkje tenkt tanken ein gong eg altså. Fantastisk! Kanskje eg bør bruke stud.rabatten min litt meir? Sia det er 3 semester igjen til det er endeleg over?

Skrevet

Studentrabatten er egentlig helt genial, selv om jeg også forstår at det er en måte å kapre kunde på. ;)

Ellers er jeg enig med deg, Maxagaze, det er ikke operativsystemet som hindrer virus, men det at få gidder å lage virus som får så liten utbredelse. Allikevel er Mac OSX et bra system som er enkelt å bruke.

Gjest Gjesten
Skrevet

De veit, vi dummies bryr oss ikkje så masse om grunnen til at det ikkje er virus, meir om at det faktisk ikkje e virus... ;)

Vel, var og snakka med applebutikken i dag, dei nekta på at nokon hadde meir stud.rabatt enn dei, og dei sa sjøl den var dårleg. For på studenttorget sto det at Apple rabatten var 8% på maskina og rundt 50% på office pakken. Det sa dei på butikken at ikkje stemte. Punktum. Så no sendte eg ein mail for å få eit pakketilbud, så får vi sjå då. Og om eg får eit tilbud, så får eg kanskje rusle ned på Apple butikken igjen og vise dei det? :ler:

Gjest Maxagaze
Skrevet
De veit, vi dummies bryr oss ikkje så masse om grunnen til at det ikkje er virus, meir om at det faktisk ikkje e virus... ;)

Vel, var og snakka med applebutikken i dag, dei nekta på at nokon hadde meir stud.rabatt enn dei, og dei sa sjøl den var dårleg. For på studenttorget sto det at Apple rabatten var 8% på maskina og rundt 50% på office pakken. Det sa dei på butikken at ikkje stemte. Punktum. Så no sendte eg ein mail for å få eit pakketilbud, så får vi sjå då. Og om eg får eit tilbud, så får eg kanskje rusle ned på Apple butikken igjen og vise dei det?  :ler:

Kikke litt på denne tråden kanskje.. ? Står litt om kundeservicen mm..

Skrevet

Signerer Brunhildes innlegg. Jeg har billigste MacBook og er godt fornøyd. Lille mac har så langt vært med meg på flere turer rundt om i landet og ikke kranglet. Det var en overgang å venne seg til skjermen - den er liten. Men oppløsningen er veldig god så bilder og bokstaver er veldig klare. Dessuten kan man øke skriftstørrelsen i skjermbildet.

Kan forøvrig anbefale forumet på www.mac1.no. Der er en del tråder for ferske mac'ere, så du kan få litt mer innblikk i hva du egentlig begir deg ut på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...