Malama Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Vi har aldri hatt en skikkelig kjøkkenmaskin. Vi hadde en sånn enkel "håndmikser med stativ" som funket greit til pizzabunn, krem, kakedeig og (liten) bolledeig. (Har en stavmikser også, men den brukes minumalt) Og en foodprosessor som min kjære arvet fra en bestemor som ikke brukte den. Vi bruker den forsåvidt heller ikke mye... Men jeg har lyst på en skikkelig kjøkkenmaskin, og vi tenkte på muligheten av å ønkse oss dette nå som vi skal gifte oss. Jeg har tittet litt på el-kjøp mens min kjære sto i datakø der, og fant ut at kenwood major så ut som å være det jeg ser etter, men det var flere ulike pakker der, og de inneholdt ikke det samme ekstrautstyret, selv om de ikke hadde ulike produktnavn/nummer egentlig? Jeg var inne på hjemmesida til kenwood, og fant at de har masse ulike utgaver av denne major-saken, men alle er oppgitt å bare ha vips og eltekrok og "kakevisp" som medfølgende, men de selger løst alle mulige ekstratilbehør? Var ikke slik det så ut til å fungere på elkjøp i alle fall? (Jeg SÅ vitterlig en pakke som hadde disse vispene, pluss kjøttkvern, blender og en ting til avmerka på utsida, dog var det "bildet" klistra på over noe annet da)) Ikke lett å sette det på ønskelista, når vi må skrive: "Finn en pakke som har følgende ekstrautstyr: x, y,z" Så konka den lille saken vi hadde da (dvs, den ble veldig varm og luktre svidd av motoren, og det begynte å ryke av den...) Min kjære var noe nølende til å erstatte den med en av samme sort, ettersom vi uansett tenker å skaffe en stor sak snart. (javel, jeg aksepterte dette enn så lenge, mot at han lager pizzadeigen hver lørdag, nå må jo den lages for hånd...) Men så viste det seg at det var vanskelig å sette en slik på ønskelista (og de er såpass dyre at flere måtte gått sammen selvsagt, men det regner jeg med at flere gjør likevel), så kanskje vi bare burde gått og kjøpt en, som hadde de tinga inni kassa som vi ville ha? Eller er det ikke så vanskelig som jeg tror, å få det rett? Og hvilke ekstrautstyr bruker man, egentlig? Og trenger man en sånn søt liten sak ved siden av uansett? (da kan jeg i det minste skaffe den nå?)
Chica Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 (endret) Vi kjøpte Kenwood Major Megapack. Da var det med to 6,7 liters boller (veldig kjekt med to, ofte når jeg baker er det til spesielle anledninger og jeg trenger både kakedeig og bolledeig), blender, kjøttkvern, eltekroker og visper. Er kjempefornøyd jeg iallfall. Jobbet på kafe tidligere og der hadde de en slik maskin som fungerte veldig bra, så når de på kjøkkenet der anbefalte den var det ikke mye å tvile på fant jeg ut Tror denne pakken kostet 2999kr, er ofte tilbud på den. edit: glemte ene spm ditt - nei, trenger ikke mixmaster i tillegg. Er litt større å dra fram denne, men er nesten like greit å la den stå framme, for jeg bruker den iallfall en gang i uken, som regel oftere. Endret 13. februar 2007 av Chica
onyx Skrevet 13. februar 2007 #3 Skrevet 13. februar 2007 Det kommer vel an på hva du har planer om å bruke kjøkkenmaskinen til? Har du bare tenkt å bruke den til elting og baking, og aldri i ditt liv har tenkt å kverne egen kjøttdeig, så har du ikke bruk for kjøttkvern. Hva med å ønske seg en kraftig maskin med basic utstyr og stålbolle? Ekstra utstyr kan dere da supplere med etterhvert som dere har lyst og behov.
Gjest gjesta Skrevet 13. februar 2007 #4 Skrevet 13. februar 2007 (endret) Jeg har både Kenwood og "den søte lille saken" Bruker begge deler jevnlig. Gidder ikke å dra fram Kenwooden dersom jeg kun skal lage litt vaffelrøre, piske litt krem etc. Kenwooden brukes til større jobber/mengder. Av og til så lager man en deig i Kenwooden og så skal man f.eks. tilsette noe annet som skal være pisket på forhånd. Da bruker jeg begge maskinene samtidig. Pizzadeigen lager jeg forøvrig alltid for hånd Endret 13. februar 2007 av Persille
Gjest bada Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Vi har denne, og er superfornøyde! Det er en kraftig motor som man skrur fast de ulike delene til. Da slipper man å ha blender, food processor (hvor ble norsken min av? :klø, bakebolle osv. med hver sin motor. Som Onyx sier: Hvilke deler du trenger kommer jo an på hva du skal bruke maskinen til. Vi lager f.eks. appelsinjuice hver morgen, og "trenger" dermed juicepressen. Vi kverner også vår egen kjøttdeig, så vi har kjøttkvern også. Det er det som er så genialt med denne maskinen. Man kjøper deler etter hva man trenger. Det er forholdsvis rimelig også, idet de ikke har egen motor. Standard utstyr tror jeg er bakebolle med eltekroker samt visper for pisking av eggedosis, krem osv. Men man kan også kjøpe til ismaskin, blender, food processor, juicepresse, kjøttkvern og pølsehorn blant annet. Og hvis dere er veldig rike og/eller fancy så finnes den også i en modell som kan felles ned i benkeplaten.
Malama Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2007 Er nok den "megapack" vi så på da (bare at det sto ikke megapack noe sted) for det var ekstra bolle den tredje tingen var ja. Da kan vi teoretisk sett skrive det da, kenwood major megapack? (det eksisterer ikke som noe begrep på hjemmesiden deres så vidt je ser, men jeg får mange treff når jeg søker på det generelt, så det heter nok det) Det var til god hjelp, da slipper jeg å lage en komplisert ønskeliste... Og jeg tror nok at den "lille søte saken" kan være grei til krem og sånn, eller vaffelrøre, men jeg registrerer at mamma ikke har en slik, hun lager krem og vaffelrøre i sin store kjøkkenmaskin (som jeg er usikker på hva heter) Jeg skal nok aldri kverne kjøttdeig nei, men jeg ønsker meg kjøttkvern fordi jeg skal/kan bruke den til å lage potetball (det vet jeg mamma gjorde før, og min kjære var enig, det hadde han også hørt var vanlig å bruke den til) To boller anser jeg som "relativt grunnleggende", og derfor virker den "megapack" som det jeg ønsker meg. (blender, det er der vi laga milkshake på mammas når vi var små, sant? Det er jo gøy) Pizzadeig hadde jeg også klart å lage for hånd, persille, men det var jo ideelt når han påtok seg å gjøre det, når vi ikke kjøpte sånn liten mikser. For jeg pleier ikke gjøre det for hånd, det er enklere med mikser- Vi lager pizza hver lørdag, og det er litt deilig at han har tatt ansvaret for det nå, så hadde det ikke vært for at jeg har lyst å bake boller til søndag (og selv om det også går for hånd, så er det mer et tiltak da...) så hadde jeg nok ikke vurdert en sånn "liten søt sak" på lenge...
Chica Skrevet 13. februar 2007 #7 Skrevet 13. februar 2007 Har knapt kjøpt brød etter at Kenwooden kom i hus. Den gamle kjøkkenmaskinen jeg hadde var vanskelig å få ren, og ble omtrent aldri brukt. Nå baker jeg brød 1-2 ganger i uka. Er jo ikke noe problem når det er utstyr som er så enkelt å vaske
Malama Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2007 Høres definitivt ut som om dette er noe vi ønsker oss (at det er lett å vaske altså) (brød baker vi ikke lenger. Vi pleide gjøre det i den "søte lille saken" (en sånn om noen lurte) men man fikk jo bare lage ett brød oppi den, og den måtte jobbe litt tungt da, og deigen måtte heve i en annen bolle, for ellers vokste den over kanten. Mest er det vel likevel tid og tiltak som gjør at vi ikke baker brød mer da...)
Chica Skrevet 13. februar 2007 #9 Skrevet 13. februar 2007 Bruker ikke mange minuttene i arbeidstid når jeg baker brød, så krever lite tid og tiltak
ashera Skrevet 13. februar 2007 #10 Skrevet 13. februar 2007 Jeg anbefaler den kraftigste Kenwooden eller KitchenAid Artisan. Foreldrene mine har førstnevnte, jeg har sistnevnte, og begge maskinene er supre. Den siste er dyrest, men har kulest design. Til Kenwooden finnes det en blender som kan settes på toppen av maskina, noe ikke KitchenAiden har.
Malama Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2007 Den kraftigste kenwood, er ikke det kenwood major?
Gjest Minimi Skrevet 13. februar 2007 #12 Skrevet 13. februar 2007 Dere kan vel kanskje skrive Kenwood Major Megapack (2 boller, eltekrok, K-sak, visp og kjøttkvern) Og evt. farge. Har også Kenwood Major, er så fornøyd og den er kjempe lett og vaske ja! Jeg har den stående på benken så bruker den flere ganger i uka, siden det er så stor hadde jeg ikke brukt den like mye om jeg hadde hatt den i et skap. Har ikke brukt miksmasteren siden Kenwood'en kom i hus
ashera Skrevet 13. februar 2007 #13 Skrevet 13. februar 2007 Den kraftigste kenwood, er ikke det kenwood major? ← Tror nok det, man var ikke sikker der og da.
Kykkelikokos Skrevet 14. februar 2007 #14 Skrevet 14. februar 2007 Jeg ønsker meg Kenwood Major Titanium. Vet ikke om det er to boller med til den, men den har desidert penest design. Siden den er såpass stor så tror jeg den kommer til å stå fremme hele tiden, og da har det jo litt å si at vi liker utseendt på den. Her er forresten Megapacken som det har vært snakk om tidligere i tråden.
Malama Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 14. februar 2007 (endret) Nei, det ser ut til at det er en kenwood megapack det, ikke en kenwood major megapack. (forskjellen er vel altså maskinen) Det ser ut som om flere kenwoodmaskiner finnes i en "megapack" utgave, som rett og slett betyr at der er med blender, kjøttkvern og ekstra bolle... Endret 14. februar 2007 av Malama
Gjest -eline- Skrevet 14. februar 2007 #16 Skrevet 14. februar 2007 (endret) Den kraftigste kenwood, er ikke det kenwood major? ← Stemmer, dvs Major finnes i flere varianter: den vanlige KM600-serien på 900 watt (som inkl den med megapacken som ble postet i sted), KM800-serien (Major i ståldesign på 900 watt) og KM005 Major Titanum på 1200 Watt. De to første er generellt veldig like bortsett fra design, og de forskjellige kjedene kan ha forskjellige nummer på pakkene. edit: feil. Endret 14. februar 2007 av -eline-
Gjest -eline- Skrevet 14. februar 2007 #17 Skrevet 14. februar 2007 Vi ønsker oss forresten en Kitchen Aid Artisan. Har (arvet) en gammel Electrolux Assistent som er kjempeflott til brøddeig, så den dekker det behovet og det vi da trenger er noe som kan stå framme og brukes til alle mindre deiger, kaker etc (forsøkte å mekke pizzadeig i assistenten før jul, det var ikke veldig vellykket). Må innrømme at det er designet som gjør at jeg velger denne framfor Kenwood...
Pasha Skrevet 14. februar 2007 #18 Skrevet 14. februar 2007 Jeg har kitchen aid og er strålende fornøyd med den
Chica Skrevet 14. februar 2007 #19 Skrevet 14. februar 2007 Har kjøkkenmaskinen i et høyskap på kjøkkenet jeg, i rett høyde for å lett ta den ut. Men - ønsker meg kjøkkeninnredning med "kenwoodhylle", det hadde vært kjekt.
Helen Skrevet 14. februar 2007 #20 Skrevet 14. februar 2007 Jeg har Electrolux kjøkkenmaskin den er jeg kjempefornøyd med. Den har både stålbolle og en plastikkbolle med vispere, kjøttkvern, mandelkvern, pastautsyr og masse annet utstyr. Den har alt man trenger på kjøkkenet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå