Gå til innhold

Å dra hjem fra studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye skal til før du går hjem midt på dagen når du egentlig bør sitte å lese?

Er det like greit å gå hjem når man føler seg nedfor, som når man føler seg syk? Eller er ikke sinnstilstand "god nok grunn"?

Får du dårlig samvittighet når du går hjem uten "god nok grunn"?

Hilsen en som har en skikkelig møkkadag og ikke helt for seg til å gå hjem... :tristbla:

Skrevet

Må nok innrømme at jeg har droppet både forelesninger og egenstudier når jeg har følt for det. Har man en skikkelig dårlig dag, er man gjerne ikke konsentrert heller. Spørs hvor mye utbytte du har av lesing da. Synes nok med en generell dårlig sinnstilstand kan være god nok grunn, men dette vil jo igjen avhenge av hvor stort tidspress du har der og da ;)

Skrevet

Når det gjelder studier har jeg styrt mest etter vilje, i hvert fall de siste tre årene jeg studerte. Dvs at om jeg var sliten eller litt deppa eller bare ukonsentrert, hendte det jeg gikk hjem eller fant på noe annet. Det skal sies at vi hadde klasserom og det vi trengte tilgengelig 24 timer i døgnet, så det ble nok tid til skolearbeid uansett. Å droppe forelesninger hadde jeg vel litt høyere sperre for enn egenstudier, men vi hadde stort sett relativt korte og greit oppdelte dager (klassen vår var liten så vi hadde mye hyggelig klasseundervisning, større forelesninger var sjelden mer enn fire timer pr dag, oftere to...).

Det ble nå folk av meg også. Og hvis du har en skikkelig kjip dag i dag, men vet at det ikke pleier å være sånn, så synes jeg du skal gå hjem og ta vare på deg selv litt.

Om man sliter generelt med dårlig fysisk eller psykisk helse må man vel ta en annen vurdering; om man i det hele tatt kommer til å orke å gjennomføre studiet, eller om man vil/bør presse seg til å klare det. Det er sjelden man kan klare et studium om man "aldri" orker en hel dag på skolen.

Skrevet

Terskelen min for å droppe noe som helst som har med studier å gjøre er betydelig lavere enn terskelen for å gå hjem fra jobb. Men det har vel mest med at det ikke er så farlig om man mister et par forelesninger og lesing kan man ta igjen en annen dag osv, mens på en jobb er det jo gjerne ting som bør gjøres og hvor andre da får de oppgavene hvis jeg ikke er der, og da gnager samvittigheten mer.

Skrevet

Ville bare hoppe innom, og si takk for innspillene deres. Jeg dro hjem i går, og er veldig glad for at jeg gjorde det! Veldig godt å lese tankene deres :)

:klem:

Skrevet

jeg er et samvittighetsfult og ansvarlig menneske. og etter en del år på høgskole, så har jeg finni ut når det er greit å "gi seg" og når man må ta seg sammen. studietiden er mange ganger veldig tøff- det er mye å prestere, mye å gjøre, og i tillegg er det kjærlighetstrøbbel, dødsfall i familien, sykdom etc... som det vanlige livet byr på... men når foreleserne ikke kommer forberedt, når du like godt kunne droppa både og lest og vært på skolen, så gå heller hjem og spis litt snop!! hvertfall hvis du har mensensmerter og du har kjærlighetslengels i tillegg... hehe :legrine: da er det ikke lett å konse...

Skrevet

Jeg tenker at å sitte på lesesalen og se ned i boken og telle minutter er det ingen vits i. Da er det like greit å gå hjem, finne på noe annet, og kanskje ta opp bøkene senere samme kveld. Samme når man er veldig veldig trøtt.

Man skal jo ikke lese bare for å lese, man skal sette seg inn i stoffet og huske det etterpå også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...