Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ble jeg forespeilet at det er fullt mulig å legge inn bud med forbehold på en leilighet.

Går det virkelig, å legge inn bud med forbehold, slik at jeg senere kan trekke budet tilbake?

Jeg trodde bud var bindene.

Skrevet

det er fult mulig å legge inn et bud med forbehold om evt finansiering. Det viser selger at du er interisert i leil, men ikke har fått finansieringen i orden på nåværende tidspunkt. Selger vil neppe godta budet, og det er lite trolig at noen andre vil legge inn et bud siden ditt bud ikke er reelt, og de vil neppe by over det så sant de ikke absolutt vil ha vinnerbudet. På denne måten kan du dra ut tiden i din favør.

Har selv lagt inn et slikt forbehold, men da med at jeg ville ha med en egen takstmann som kunne gå over huset før vi kjøpte det og fjernet forbeholdet.

Skrevet

Da vi solgte sa alle meglerene vi snakket med at bud med forbehold IKKE ble akspetert, likevel tror jeg det er opp til selger å avgjøre. Selv om budet er med forbehold så er det faktisk bindende og det skal mye til for at du som kjøper skal kunne trekke det.

Uansett er det en stor ulempe med forbehold for alle parter. Selger kan f.eks. ikke selge til noen andre, og kjøper har faktisk lagt inn et bindende bud og kan altså heller ikke trekke seg for å kjøpe noe annet.

Skrevet

Jada, bud med forbehold er mulig det, og om det anses som reelt og evt vil aksepteres avheger jo av hvilket forbehold du har.

Det er ikke det samme som at du kan trekke deg helt uten videre, men at det ikke er bindende dersom ikke forbeholdet oppfylles.

forbeholdet være seg at finansieriengen går i orden (der kan du jo bakke ut vedå ikke sørge for finansieing, så dete er som beskrevet over ikke et bud som normalt sett anses som helt reelt) eller "med forbehold om at hvitevarene blir med på kjøpet" selv om disse ikke var planlagt solgt (så får selger vurdere da, å ta imot det budet (om det er det høyeste) og kjøpe seg nye hvitevarer, eller aksetere et annet bud som ikke har dette forbeholdet, og spare seg pengene ved å kjøpe nytt) eller forbehold om overtaklesesdato senest/tidligst slik og slik, at man vil ha med takstmann etc.

Men "med forbehold om at jeg ikke ombestemmer meg" er ikke et bud som vil anses som reelt da... (Dvs, aksepteres neppe)

Skrevet

Det er snakk om bud med forbehold grunnet finasiering. Og jeg er særdeles interessert i leiligheten. Jeg vil ha den, men tør ikke å by siden jeg ikke har finansiering.

Men slik jeg har forstått det av dere nå, så er det fullt mulig å legge inn bud med forbehold om finansiering for å vise interesse.

(det er megler som har foreslått dette)

Skrevet

Altså, da vi solgte fikk vi beskjed (fra advokat og megler) om at det er ekstremt vanskelig å trekke bud med forbehold, selv om det var forbehold om finansiering det gikk på. Bud ER bindende. Ikke er det noe lurt å lyge på seg manglende finansiering etterpå heller, hvis man ombestemmer seg. Det er nemlig ikke så vanskelig å sjekke, eller man kan bare kreve dokumentasjon på at man ikke fikk finansiering. Bud med forbehold om hvitevarer, overtagelse etc er selvfølgelig vanskelig å trekke seg fra (og hvem i alle dager aksepterer slike bud?).

Skrevet

onyx: bud med forbehold om finansiering er ikke for at man skal kunne ombestemme seg nei, det var ikke det jeg mente.

Og bud med forbehold om overtakelse... det fikk jeg forståelsen av var helt vanlig da vi kjøpte. Nesten ingen satte gitt dato for overtakelse, bare "etter avtale", og når vi spurte megler fikk vi beskjed om at det var bare å sette en dato i budet det, opp til oss.

(og det kom da altså som et "forbehold" (selv om det var til en viss grad noe vi kunne forhandle om) og ingen selgere hadde noe som helst problem med det.

Det var også selger som foreslo at vi kunne sette hvitevarene sånn da vi spurte om de var med (vi ville ikke ha dem vi da, det var bare uklart av prospektet, så vi spurte) Om prisen er rett, så...

(altså, gitt at du vet du kan kjøpe nye hvitevarer for 30.000. Du får et bud "med forbehold om at hvitevarene er med" som er 50.000 over det høyeste budet uten slikt forbehold. I praksis vil da kjøper betale eg 50.000 for hvitevarene, og med mindre du har et personlig forhold til dem, hvorfor ikke godta bud med det forbeholdet? Det hadde jeg gjort.

Forbeholdet om overtakelse (vi ønsket en ganske snarlig overtakelse, dvs, i forhold til det som ble angitt i diverse prospekter på den tida) var jo egentlig bare en del av forhandlingen om når overtakelse skulle finne sted, ettersom det bare var oppgitt "etter avtale". Den avtalen måtte inngås på et vis, og vi ville altså ha en relativt snarlig overtagelse (ikke sånn FORT, men vi fikk overtagelse 2 måneder etter at vi hadde kontraktsmøte, som vi ba om. Dette midt på sommeren, da de fleste som anga tid for overtagelse antydet september/oktover (og vi altså overtok i august) Selger hadde ikke noe problem med dette. Forbeholdet var jo ikke noe problem (men vi var ikke villige til å kjøpe ( i utgangspunktet i alle fall) dersom vi ikke fikk flytte inn før i oktober, da ville vi sett etter noe annet)

Det vanligste er likevel bud med forbehold om finansiering, og er til slike tilfeller der man enda ikke har finansieringen i orden, men er seriøst interessert. Men start straks prosessen med å skaffe finansiering da, du forventes å holde budet, med mindre du altså nektes finansiering (ikke får stort nok lån)

Skrevet
Uansett er det en stor ulempe med forbehold for alle parter. Selger kan f.eks. ikke selge til noen andre, og kjøper har faktisk lagt inn et bindende bud og kan altså heller ikke trekke seg for å kjøpe noe annet.

Joda, selger kan selge til hvem han vil han. Det er ikke noen regel om at selger er forpliktet til å selge til høystbydende. Det hender faktisk at selger aksepterer nest høyeste bud fordi han ikke liker trynet på den som har det høyeste budet, for å sette det på spissen.

Til trådstarter: selger vil med all sannsynlighet ikke akseptere et bud med forbehold om finansiering, selv om det er det høyeste budet. Men det skader heller ikke å prøve.

Gjest Camelia
Skrevet
Joda, selger kan selge til hvem han vil han. 

Med mindre det er et borettslag og det praktiseres forkjøpsrett, da...

Skrevet
Joda, selger kan selge til hvem han vil han. Det er ikke noen regel om at selger er forpliktet til å selge til høystbydende. Det hender faktisk at selger aksepterer nest høyeste bud fordi han ikke liker trynet på den som har det høyeste budet, for å sette det på spissen.

Til trådstarter: selger vil med all sannsynlighet ikke akseptere et bud med forbehold om finansiering, selv om det er det høyeste budet. Men det skader heller ikke å prøve.

Det jeg mente at selger kan ikke selge til andre når han har akseptert et bud! Så har han akseptert et bud med forbehold, så kan han faktisk heller ikke trekke seg fra dette.

Skrevet

Jeg kunne spart meg bryet med å stresse med dette. Selger solgte det før jeg rakk å fylle ut telefaksen. Så der jeg mistet jeg det lille krypinnet jeg ville ha.

Nå er det bare å fortsette å lete...

Skrevet

Lykke til i jakten! :)

Skrevet

Det er alltid veldig lurt å starte i riktig ende.

Hvis du er på jakt etter leilighet, sjekk med banken først og finn ut hvor mye du kan få i lån.

Banken ga oss godkjenning om at det bare var å by på interessante boliger så lenge vi holdt oss innenfor grensen av hva de kunne gi oss i lån.

Da vi fant drømmeboligen, hadde vi allerede en finansieringskilde å oppgi på budskjemaet, og da vi vant budrunden så var det bare å gå i banken igjen for å ordne alle papirer.

Skrevet
Jeg kunne spart meg bryet med å stresse med dette. Selger solgte det før jeg rakk å fylle ut telefaksen. Så der jeg mistet jeg det lille krypinnet jeg ville ha.

Du burde nok snakke med banken før du driver og tittet og vurdere å by. Litt større sjanse for at du kan få en leilighet da. Skaff deg ett finansieringsbevis, koster deg ikke noe.

Skrevet

Jeg har forstått det slik at megler skal sjekke finansene til kjøper før bud formelt aksepteres av selger. Det virket slik da vi kjøpte i alle fall. Vi hadde ingen forbehold, men i det vi vant budrunden, måtte megler ta en telefon til banken om at finansieringen var i orden. Megler sa de alltid gjorde dette (men det kan også være fordi megler kanskje ikke trodde vi hadde så mye som vi kjøpte for - hvilket var helt feil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...