Nelle Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Hei! Har surfa en del rundt på brudekjole i det siste, og blir så oppgitt. Den ene modellen er jo tynnere enn den andre - de ser ut som beinrangler hele gjengen. Det er ikke bare stygt å se på, men man får jo ikke noe som helst inntrykk av hvordan kjolen egentlig ser ut - på en normal kropp. Hadde bare behov for å få ut litt frustrasjon angående dette... Nelle
Malama Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Du får nesten dra og PRØVE litt kjoler da, for å se litt hvordan de ser ut. Kanskje du opplever at de passer? Jeg opplevde nemlig at når jeg prøvde så fikk jeg sett ikke sett hvordan kjolen egentlig så ut på meg, fordi de var visst laget til "normale mennesker", og ikke sånne "beinrangler" som meg. Ikke en eneste brudekjole har jeg prøvd i passe størrelse. For jeg er visst et sånt stygt beinrangel jeg... HAr aldri funnet bilde av kjolen min på nett fra leverandør, da HADDE jeg kanskje fått se hvordan den så ut på meg, har bare sett den på ei annonse fra ei som skulle selge den, og hun hadde den større enn jeg skal ha min, OG fylte den meget godt ut, så fra det bildet ville jeg ikke kjøpt kjolen min, den ser langt bedre ut på meg... Det jeg skal frem til er vel at bilder ofte ikke kan gi deg følelsen av hvordan kjolen vil se ut på deg, uansett. Du må nesten prøve. Og, du er kanskje heldigere enn meg, og passer inn i prøvekjolene, så slipper du unna litt frustrasjon der Lykke til i kjolejakten, det er spennende det
Gjest lillelou Skrevet 13. februar 2007 #3 Skrevet 13. februar 2007 (endret) Jeg har hatt litt av de samme frustrasjonene som deg,Nelle,spesielt hos de litt "kule" produsentene (f.eks. Pronovias) syns jeg modellene har en tendens til å se direkte skremmende ut.Men som Malama sier-det eneste som funker er å prøve,og da får man i tillegg bekreftet/avkreftet ting i forhold til hvilke typer modeller man tror man kler,etc.Virker som om ganske mange ender opp med andre kjoler enn de hadde sett for seg i utgangspuktet. I en ideell verden skulle vel alle kjolene vært vist fram på de fleste typer figurer,skjønner det kan være like frustrerende å være liten og sped og skulle finne noe som funker,som å være en størelse eller to over "normalen" ,men vi får bare innse at ikke engang bruuuudeverden er perfekt. Endret 13. februar 2007 av lillelou
Bente:) Skrevet 13. februar 2007 #4 Skrevet 13. februar 2007 Heisann! Jeg sitter faktisk igjen med erfaring av at kjolene er laget for oss med litt former jeg! Mulig at man må gå opp en del i størrelse, men det gjør vel ikke noe? Sånn til vanlig så bruker jeg 38/40, og har timeglass-figur... den er seff ikke en 90-60-90, , men grei nok til ei som har bært og født 5 barn Erfarte at Ladybird og Rembo stemmer helt med størrelsen jeg er til hverdags, mens jeg i andre merker av og til måtte opp i str. 44!
Kosemose Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 (endret) ??? Endret 21. mars 2007 av Kosemose
Malama Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Bente: Og jeg erfarte at jeg måtte bestille kjolen min i størrelse 4 (usa) (som dama sa tilsvarer ca 34 (og jeg har sett en "oversettertabell" her på kg som sa det var 32?) og denne forventer jeg at må tas inn. (Jeg prøvde den i 6 (hun dobbeltsjekka at det var 6 jeg prøvde den i), og den var ALTFOR stor, halvannen størrelse i følge butikken) Normalt bruker jeg 36... Og altså, å finne kjoler i butikkene som passet meg var umulig, og 4 er visstnok den MINSTE størrelsen produsenten lager kjoler i... (noe som gjør meg engstelig for at det må være en feil en plass, og at min kommer altfor liten....) Uansett, det varierer mellom merkene dette, og man skal ikke henge seg for mye opp i størrelsen som står på merkelappen. Jeg har prøvd kjoler som aldri kunne passet meg uansett hvor liten størrele de kom i, de var laget for silikonpupper (halvt på spøk sa i alle fall dama i butikken at denne designeren, som holdt til i florida, nok hadde sett for mange med sikikon...) Og jeg har prøvd kjoler som nok kan passe meg når de bare blir små nok. Og mange kjoler som nok må sys inn litt her og litt der. Men for å finne den perfekte kjolen, så hjelper ikke bilder uansett. Du må rett og slett prøve. Ikke bare fordi det ser annerledes ut på deg enn på bildet, men også fordi, ja, mange ender opp med helt anne kjole enn de tror de vil ha utfra bilder. For det er noe med det, når du får på deg en brudekjole... du må bare føle hva som er rett.
Brura2007 Skrevet 13. februar 2007 #7 Skrevet 13. februar 2007 Jeg har samme problem som Malama. Føler kjolene er tilpasset de som har mer former på kroppen. Eller dvs. det kommer slevfølgelig ann på hvor kjolen er lagd. Jeg prøvde en spansk kjole i strl. 36 - og satt som et skudd. Men drømmekjolen min er amerikansk, i strl 4 som jeg må sy inn hvertfall èn størrelse...
Nelle Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2007 Sukk... Jeg ser på det som litt pes jeg, å reise land og strand rundt for å prøve. Jeg tenkte at hvis man varierte litt i modellene - noen kunne være normale, noen tynne og noen litt mer formfulle. Så får man iallfall et bedre utgangspunkt enn om alle er like tynne og ranglete. Dessuten synes jeg mange av modellene er så sykelig tynne at jeg mister nesten lysten til å handle kjole... Blir nesten litt sånn uappettittelig å se på... Malama: Jeg snakker ikke om deg, da! Er mange kropper som er tynne men allikevel flotte. Det skal mye til for normale mennesker å være like sykelig tynne som modellene uten å ha spisevegring eller noe. Og det har du vel ikke?
øyenstikker Skrevet 13. februar 2007 #9 Skrevet 13. februar 2007 heisann! jeg går inn på finn.no og ser om jeg finner de kjolene jeg har sett på der. Det er så fint at mange legger ut bilder av dem selv i kjolen Da er det mye lettere og se hvordan den er på kvinner med litt former:-) Jeg er en liten dame med kvinnelige former, og jeg har sett på kjoler å tenkt: den passer ikke på meg! men jeg tror jeg kanskje får en overraskelse når jeg begynner å prøve dem. Tror det er mange kjoler som sitter finere på litt former og jeg! Lykke til
Malama Skrevet 13. februar 2007 #10 Skrevet 13. februar 2007 Nelle: Nei, jeg haringen spiseforstyrrelse. Jeg er ikke noe direkte beinrangel, men jeg er altså tynn. Tynn nok til at det ser ut som om den miste kjolestørrelsen kjolen min produseres i antakelig må sys inn (spent på når en kommer, det er snart! Spent på å prøve den da og se!) Å se kjolen "min" på finn.no var altså ikke vellykket, jeg hadde neppe villet kjøpt den basert på det bildet. For noen kan det aknskje funke likevel (poenget er vel at jeg sånnsett ligner med på slik de ser ut på modellbildene (finnes ikke på nett av min kjole) enn den som solgte den) Det er kanskje litt styrå "reise land og strand rudnt for å prøve kjole", men det er egentlig det eneste som funker, for det er slett ikke sikkert at du ender opp med det u tror du vil ha utfra bilder. Det har MAAAAANGE bruder erfart.... (personlig skulle jeg i alle fall ha stroppeløs. Helt til jeg prøvde kjole, da skulle jeg ikke det nei (men det andre jeg var "sikker" på har jeg behold da) Jakten på drømmekjolen består somregel av å prøve mange. Og det er egentlig gøy. Ha med deg noen du stoler på, og kos deg
cand.intet Skrevet 13. februar 2007 #11 Skrevet 13. februar 2007 Det dere burde gjøre er å trå til som modeller selv. Ta med en venninne med digitalkamera i butikken, og få henne til å knipse bilder av dere med de kjolene dere liker best på, fra ulike vinkler. Bilder gir et annet og mer riktig uttrykk enn speil.
Malama Skrevet 13. februar 2007 #12 Skrevet 13. februar 2007 DET har jeg gjort (men ikke alle butikker tillater at du tar bilder da!) De to jeg tilslutt satte igjen med lot meg gjøre det (muligens derfor også at disse var mer aktuelle for meg, jeg fikk se dem mer hjemme og tenke meg om) og det var i alle fall til god hjelp. Og jeg kunne sitte hjemme og vurdere (og skifte frem og tilbake mellom ulike kjoler, eller ulike slør, og ikke minst jeg var veldig usikker på tiara eller mammas heklede "brudekrone" og skift frem og tilbake mellom bildene (med kjole og slør, etter at kjole var valgt) og valget ble lett. Om man får lov til dette, anbefales!
Kykkelikokos Skrevet 13. februar 2007 #13 Skrevet 13. februar 2007 Jeg har samme problem som Malama. Endte opp med en kjole i str 4. Det tilsvarer visstnok str. 32 i norsk størrelse I alle butikkene jeg var i, var det stort sett kjoler i størrelse 38 som var tilgjengelig for å prøve. Irriterende for meg som er så liten.. Men i de butikkene som var seriøse og som hadde god service, holdt de enten kjolen godt på plass for meg, eller satte i nåler slik at jeg fikk et visst inntrykk over hvordan kjolen var. Å se på bilder av modeller blir aldri riktig uansett. Du må enten prøve kjolen, eller se bilde som er tatt av en amatørfotograf og en ekte brud. Hvis ikke er som oftest bildet fikset på uansett.
Malama Skrevet 13. februar 2007 #14 Skrevet 13. februar 2007 Jepp, med god servise ble den holdt, eller bedre, satt med nåler (med nåler kan jeg snu og vri meg og bevege meg, når de holder blir det ikke det samme) Jeg knakk en del nåler da jeg hadde bestemt meg for kjole, de satt litt stramt (slik at kjoen satt bra, men det var tynne nåler) og jeg gikk og snudde og prøvde og vridde litt... Men å prøve selv er rett og slett måten å finne kjole på.
Nelle Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 13. februar 2007 Men å prøve selv er rett og slett måten å finne kjole på. ← Huhm... Jeg får vel kanskje prøve litt da... Men ender vel uansett opp med å sy selv tenker jeg
Gjest nimbus Skrevet 13. februar 2007 #16 Skrevet 13. februar 2007 Du er koselig da, "stygge beinrangel" og "mister appetitten"... Glad jeg slipper å se modeller med dvaske armer og valker, jeg. Den kjolen hadde ikke jeg giddet å prøve i hvertfall.
Karianne78 Skrevet 13. februar 2007 #17 Skrevet 13. februar 2007 (endret) Du får nesten dra og PRØVE litt kjoler da, for å se litt hvordan de ser ut. Kanskje du opplever at de passer? Jeg opplevde nemlig at når jeg prøvde så fikk jeg sett ikke sett hvordan kjolen egentlig så ut på meg, fordi de var visst laget til "normale mennesker", og ikke sånne "beinrangler" som meg. Ikke en eneste brudekjole har jeg prøvd i passe størrelse. For jeg er visst et sånt stygt beinrangel jeg... HAr aldri funnet bilde av kjolen min på nett fra leverandør, da HADDE jeg kanskje fått se hvordan den så ut på meg, har bare sett den på ei annonse fra ei som skulle selge den, og hun hadde den større enn jeg skal ha min, OG fylte den meget godt ut, så fra det bildet ville jeg ikke kjøpt kjolen min, den ser langt bedre ut på meg... Det jeg skal frem til er vel at bilder ofte ikke kan gi deg følelsen av hvordan kjolen vil se ut på deg, uansett. Du må nesten prøve. Og, du er kanskje heldigere enn meg, og passer inn i prøvekjolene, så slipper du unna litt frustrasjon der Lykke til i kjolejakten, det er spennende det ← Skriver under denne jeg. Da jeg skulle kjøpe min kjole var ALLE for store... NÅ hadde de sikkert passet med store magen under Jeg brukte størrelse 34. Ikke SÅ veldig sensasjonelt lite synes jeg, men ALT var virkelig for stort. Kjøpte den minste størrelsen jeg, og måtte sy inn ytterligere. Og - jeg er veldig fin altså Endret 13. februar 2007 av Karianne78
Nelle Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #18 Skrevet 13. februar 2007 Du er koselig da, "stygge beinrangel" og "mister appetitten"... Glad jeg slipper å se modeller med dvaske armer og valker, jeg. Den kjolen hadde ikke jeg giddet å prøve i hvertfall. ← Motsetningen til unormalt tynne beinrangler er ikke dvaske armer og valker da Går an å se nydelig ut som veldig tynn, og det går an å være sykelig tynn - som mange av de modellene jeg har sett for brudekjoler. Ellers går det rett og slett an å være helt normal også - uten verken dvaske armer eller valker, og det hadde vært fint å kunne se noen modeller som var litt mer normale også. Er vel ikke noe å ta seg nær av at jeg mener dette vel?
Gjest =tentacle= Skrevet 13. februar 2007 #19 Skrevet 13. februar 2007 Motsetningen til unormalt tynne beinrangler er ikke dvaske armer og valker da ← Joda, i måten å uttale seg om andres kropper på. Feite megger kunne også vært sammenlignbart, evt purker, kjerringer eller tanter. Beinrangel, uappetittelig osv er nedsettende bemerkninger.
orakel Skrevet 13. februar 2007 #20 Skrevet 13. februar 2007 Søk på brudekjoler på finn.no da får du se hvordan kjolene ser ut på virkelige mennesker. Det er ENORM forskjell. Flere har lagt ut modellbilde av kjolen og så bilde av seg selv. Det er to forskjellige verdener og mange bruder eier dessverre ikke selvinnsikt i hva som kler dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå