Gå til innhold

7 miljøvennlige handlinger i februar

Susannah

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden "15 treninger i februar", kunne det vært artig å se om vi kunne laget noe lignende når det gjelder miljø. Sier 7 miljøvennlige handlinger, siden vi allerede er halvveis i februar. Målet må være at tråden kan motivere til å gjøre noe mer enn det du allerede gjør, men for all del - det du allerede gjør teller også med.

Jeg kjenner i allefall at det kan være lett å prate om miljø og tiltak, men ikke så lett å gjennomføre dem. Samtidig synes jeg det blir helt feil å stikke hodet i sanden fordi vi får dårlig samvittighet for alt vi ikke klarer å gjøre for miljøet. Jeg har lært at alle monner drar, så hvis vi alle gjør litt ekstra, så lever i allefall jeg i den tro at det hjelper.

Så hva sier dere? Er dere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir gjerne med, kunne virkelig trenge et mentalt spark bak. Så en liten en til å begynne med:

* Fullt resirkuleringskjør i går - papir, matavfall, glass/metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Jeg har bestemt meg for å bli mer bevisst på å vente med å kjøre vaskemaskinen til den er full.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli enda flinkere til å ta med handlenett til varene eller legge dem i vesken. Det er jo i grunn ikke noe offer når jeg tenker meg om ;) Jeg syns det er tøffere med et fresht nett enn å trave med plastposer gjennom byen.

Selvsagt trenger jeg noen plastpose innimellom, men det får bli de gangene jeg glemmer nettet eller har mer enn jeg har plass til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Genial tråd! :klappe:

Jeg har nettopp begynt å bli mer bevisst på å skru av laptopen om kvelden, så det skal jeg følge opp. Skal begynne å resirkulere matavfall igjen - vet noen hvor man henvender seg for å få en slik liten, brun dunk til å ha inne?

Bli mer bevisst på å bruke maten vi har slik at vi kaster mindre. Viktig!

Skal bruke mindre balsam, har funnet ut at jeg ikke trenger det hver gang jeg vasker håret, selv om jeg har langt hår.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bli mer bevisst på å skru av lys når jeg ikke er tilstede

Og jeg skal begynne å bruke matboks, istedetfor en plastpose (som jeg aldri er noe flink til å gjenbruke).

Og jeg skal prøve så godt jeg kan å overbevise mannen om at det er ulovlig, uhøflig og idiotisk å starte bilen kvarter-tjue minuter før man skal dra :forvirret:

Også skal jeg tenke igjennom hva jeg gjør som jeg kan gjøre på en mer mijøriktig måte... for det er garantert mye mer enn det jeg kommer på akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice tråd! :)

Jeg skal kjøpe mer økologisk.!

Det ville vært fint å kildesortere mer enn bare papp og papir også.. men hvordan gjør jeg dette her i oslo? her er d kun en søppelsjakt og papp-konteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, folkens! Nå begynte alle med å fortelle hva de ønsket å bli flinkere til, men hva har dere gjort? Jeg har nettopp vært og levert glass i en glass-container og har dessutten passet på å fylle opp vaskemaskin/oppvaskemaskin helt full før jeg har satt dem på denne uken. Alle monner drar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh..på den måten! :)

-Kastet papp i konteineren

-kjøpt noe økologisk

-fortsatt ikke skaffet meg sertifikat til bil :ler:

-sparedusj

Vil gjerne bli enda mer bevisst på å være snill med miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, her vi jeg være med! Men hva bruker man i steden for skyllemiddel da? Visste ikke at det var skadelig for miljøet.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tråd, her vi jeg være med! Men hva bruker man i steden for skyllemiddel da? Visste ikke at det var skadelig for miljøet..  :forvirret:

Jeg har aldri brukt skyllemiddel. Det er ikke av miljøhensyn, men bare det at jeg ikke er vant med det fra oppveksten. Det går helt fint å bare kutte det ut - man trenger ikke å erstatte det med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh..på den måten!  :)

-fortsatt ikke skaffet meg sertifikat til bil  :ler:

Vel, det har ikke jeg heller. Kan jo si at det er bra for miljøet, så slipper jeg å innrømme at jeg er lat og dårlig til å gjennomføre ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt skyllemiddel. Det er ikke av miljøhensyn, men bare det at jeg ikke er vant med det fra oppveksten. Det går helt fint å bare kutte det ut - man trenger ikke å erstatte det med noe.

Å aldri bruke skyllemiddel er for meg uaktuellt, for når vi ikke har det i tøyet blir alt så statisk!

Men jeg er veldig flink til å resirkulere papir! Og enda flinkere til å resirkulere glass og metallbokser, malingsspann, batterier og sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nice tråd!  :)

Jeg skal kjøpe mer økologisk.!

Det ville vært fint å kildesortere mer enn bare papp og papir også.. men hvordan gjør jeg dette her i oslo? her er d kun en søppelsjakt og papp-konteiner.

Du samler opp resten i ulike poser/bokser, og så drar du regelmessig på en miljøstasjon i nærheten. Litt tungvindt, men eneste måten å få gjort det på her i oslo, hvor det ikke tilrettelegges for ordentlig kildesortering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg IKKE brukt engangstallerken, engangskopp og engangskniv i lunsjen. Jeg har brukt vanlige ting - som kan vaskes og brukes om igjen.

Må løpe bort i kantina med det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg mottatt bare én plastpose når jeg handlet. Dette var da jeg var på lørdagsshopping (og fordi jeg hadde glemt å ta med nett). Resten av varene denne dagen stappet jeg i veska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er egentlig ganske flinke til mye av det som nevnes her, men av ting vi har gjort hittil:

Spist noe mindre kjøtt. Vært flinke til å kjøpe økologiske grønnsaker. Lagd mye mat fra bunnen av.

Skiftet ut en shampo med sink-pyri-et eller annet med Jason-shampo, og er attpåtil veldig fornøyde.

Kjøpt flere sorter økologisk mel enn tidligere.

Vært flinke til å ikke handle ofte; for vår del er det ikke snakk om særlig mer kjøring, men sparer i hvert fall unødvendige innkjøp-> forbruk og søppel.

Vi har også brukt ganske lite strøm, men desto mer ved, er det miljøvennlig..?

Vi er flinke på livsstilsmiljøvern, sånn som mat og velvære. Mindre i stor skala, sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...