Gå til innhold

Ønsker å ta tilbake min mormors etternavn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å ta tilbake min mormors etternavn, da dette er svært sjeldent. Men hvordan kan man få det til ?

Noen som kan hjelpe meg litt hvordan man går frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går til denne siden:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Ve....html?id=450610

(eller til fitt lokale folkeregister (ligger somregel på ligningskontoret) og henter et papirskjema)

Du fyller det ut, og sender det til ditt lokale folkeregister (eller leverer det der når du likevel er der og henter det, og fyller det ut?)

Du kan lese om reglene for å skifte til skjeldne navn i forklaringen til skjemaet, men der står at man kan ta et navn som har vært bla dine besteforeldres etternavn, så det skal ikke være noe problem.

Skrevet

Jeg kjenner en som ville ta tilbake sin farmors pikenavn.

Da han søkte om navneendring så fikk han avslag fordi han da hoppet over et slektsledd. Løsningen for ham ble at faren hans søkte om navneendring. Det fikk han innvilget fordi det var hans mor det var snakk om. Når faren hadde fått navnet så kunne han selv søke på nytt igjen og fikk det da det innvilget.

Skrevet

Loven sier jo klart at:

"Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. "

Så når navnet har vært mormorens etternavn (om hun fikk det ved ekteskap, morfarens etternavn?) skal man etter loven kunne ta dette, selv om det evt er beskyttet eller av andre grunner ikke er fritt å ta dette navnet.

Skrevet
Jeg kjenner en som ville ta tilbake sin farmors pikenavn.

Da han søkte om navneendring så fikk han avslag fordi han da hoppet over et slektsledd. Løsningen for ham ble at faren hans søkte om navneendring. Det fikk han innvilget fordi det var hans mor det var snakk om. Når faren hadde fått navnet så kunne han selv søke på nytt igjen og fikk det da det innvilget.

Da har de behandlet saken feil. Det Malama sier er riktig. Forøvrig ser jeg både du og trådstarter snakker om å "ta tilbake" navnet, det høres da ut som om dette er et navn hun har hatt før og nå vil bytte tilbake til. For ordens skyld. :)

Skrevet

Om man har lyst til å for eksempel ta sin oldemors etternavn, navnet hun hadde før hun giftet seg - det går ikke? (Men da kan man vel ta foreldrene hennes etternavn som er pikenavnet hennes, ja.) Svarte på mitt eget spørsmål der.

Men hvordan beviser man at en i slekten har hatt dette navnet? Sjekkes dette opp mot folkeregisteret når de mottar søknad om navnendring? (Tenker da på sånne beskyttede etternavn.)

Skrevet

Fra veiledningen for navneendringsskjema fremkommer dwt at den som vil bytte navn plikterå oppgi tilknyutning til nanvet dersom de skal bytte til et slikt vernet navn, og at man kontakter forleregisteret for å få vite hvilken dokumentasjon som trengs i et enkete tilfelle.

Det er ikke noe problem å få bytte til som mormors etternavn. Eller hennes pikenavn. Uansett hvor få andre som har det, du har rett til å bytte til det. Skjema har jeg linket til, og det har veiledning, men i den grad man vil vite hvilken dokumentasjon man evt må vedlegge, kontakt da folkeregisteret. Dit skal du tilsyvende og sist levere søknaden også.

Skrevet
Da har de behandlet saken feil. Det Malama sier er riktig. Forøvrig ser jeg både du og trådstarter snakker om å "ta tilbake" navnet, det høres da ut som om dette er et navn hun har hatt før og nå vil bytte tilbake til. For ordens skyld.  :)

Jeg ser hva du mener ved å bruke utrykket "ta tilbake" ;)

Nå var dette farmorens pikenavn og ikke hva hun het som gift.

I tillegg så er det noen år siden så det er godt mulig at reglene er endret.

Skrevet

Navneloven vi har i dag er fra 2002, og jeg har ikke oversikt over hvordan den var før, så det er mulig det var slik da ja.

Men etter den loven som er i dag er i alle fall ikke dette noe problem.

Skrevet

Ei venninne av meg hadde sin mors pikenavn som mellomnavn, da hun giftet seg beholdt hun mellomnavnet sitt men tok sin manns etternavn.

Da de fikk barn sammen ville hun at barnet skulle ha hennes mellomnavn og deres felles etternavn, men mellomnavnet ble ikke godkjent fordi det ikke var morens sleksnavn, men mormorens sleksnavn.

Dette var i 2000 så det kan hende det har blitt noen forandringer nå etter den nye navneloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...