Gå til innhold

Selge leilighet- klargjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en leilighet som snart skal selges, og som jeg driver og setter mest mulig i stand. Vi er nå kommet over de store tingene som benkeplater og nytt gulv..... og driver med de andre tingene som betyr mest for helhetsinntrykket, som vask, og ledninger på avveier mm. Så jeg trenger tips fra dere her inne... Hva er det værste dere ser når dere er på visning? Hva betyr noe for dere når dere er på visning for best mulig inntrykk? Tips/ råd? Hva skal jeg gjøre for å få til en best mulig visning? Jeg har tatt ut alt overflødig/ryddet som en gærning/malt skapdører/festet løse lister, vasket og skurt... Så hva mer må til.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi hadde visning (og fikk solgt til 300.000,- over takst) så besto siste innspurt i å fjerne alle veldig personlige ting som lett lar seg fjerne. Sånn som bilder av venner og familie (dersom bildene ikke dekker over skjemmende flekker på veggen da ;) ) Så handlet jeg inn en masse grønne planter til å pynte med. Rett før visning vasket vi gulvet i hele leiligheten og traktet en kanne kaffe. Min svigerinne bakte også boller bare for å få go-lukta i huset.

Ellers så høres det jo ut ssom om du har gjort det meste som kan gjøres. Lykke til med visning og salg.

Skrevet

Høres ut som om du har det meste på stell.

for å si noen ting som vi reagerte negativt på, på et par vinsinger:

*klesvask som lå i vaskemaskina (eieren var bortreist for helga(!) og det var et gulvteppesom lå der og ble surt...)

*brødsmuler på kjøkkenbenken og brukt askebeger på bordet (og litt bomma på askebegeret også...) Ville vært fort gjort å fjerne, og fremstått litt ryddigere...

forøvrig synes jeg enkelte bilder i annomser er en anelse idiotiske (ja, bilde av stua, kjøkkenet, soverommet, utsikten, en blomsteroppsats, barnerommet, tre telys på en benk, inngangen.. gjett hvilke to som ser dumme ut?) Greit å ha slike ting på visning, men i annonsen... det virker dumt (nå lar jeg ikke være å kjøpe noe pga dumme bilder da, men anser det som latterlig, og det er vel ikke den holdnigen du vil jeg skal ha til deg/din megler når jeg kommer på visning...)

Rent, ryddig og ikke for mange private detaljer (men litt, "sterilt" er dumt, go om det er hvite felter på veggen bak brudebildet og babybildene som alltid har hengt der, like greit å la det henge...)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Skift alle pærer - ting som blinker eller ikke virker blir det spørsmål om - de som er på visning vet ikke om det er pæren eller lampen som er røket.

Er et stikkontakt eller bryterdeksel knukket hadde jeg spandert nytt - det samme gjelder kraner som drypper (edit: ny pakning - ikke kran).

Skuffehåndtak eller fronter som er løse - akkurat det samme.

Husk at når du tar vekk personlige ting så kommer ofte hybelelefantene frem, kikk ekstra over at det ikke henger støv igjen.

Endret av Blondie65
Skrevet

Alt som kan sørge for at huset fremstår rent, åpent og strøkent som mulig er bra.

Bort med alt som gir et rotete inntrykk, enten det er løse ledninger eller bøker som står hulter til bulter i bokhylla.

Det er også lurt å sørge for at rommene virker så store som mulig. Jeg tok for eksempel ut en sofa som jeg fikk lagret på et fellesrom på loftet.

Ellers er det lurt å investere i noen (nye) grønne planter, og sørge for at det ligger sengeteppe på sengen (rent og ryddig inntrykk)

Jeg vet om de som setter på svak musikk om det er trafikkstøy, men det kan virke litt "obvious"

Skrevet
..for å si noen ting som vi reagerte negativt på, på et par vinsinger:

*klesvask som lå i vaskemaskina (eieren var bortreist for helga(!) og det var et gulvteppesom lå der og ble surt...)

*brødsmuler på kjøkkenbenken og brukt askebeger på bordet (og litt bomma på askebegeret også...) Ville vært fort gjort å fjerne, og fremstått litt ryddigere...

Hehe...egentlig er dette ting som absolutt ikke spiller noen rolle, men vi tenker jo vårt likevel! :overrasket:

Jeg var på en visning der det lå en skittentøyshaug på en benk på badet. Og øverst tronet en lurvete boxershorts!! Herlig. Og megleren var Krogsveen(trodde kanskje var en litt "finere" megler jeg... )

Jeg orker heller ikke se på bilder av leiligheter på finn.no som er rotete. Mye lettere å se på bilder av rom som er ryddet og ordnet.

Skrevet

Takk for alle svar. Vi har festet alle ledninger, lagt sengeteppe over,(sammen med fancy puter som står i stil med gardinene) pakket omtrent alt vi eier og har satt det i esker i boden, vasket og skrubbet...... Ingen personlige bilder, alle skavanker er malt og lister festet mm, så vi har fulgt alle råd. Vi er veldig spente om vi får solgt for en akseptabel sum, ser at noen her inne mener det går tregt for tiden. Dette er nå ikke mitt inntrykk da, men. Vi krysser iallefall fingrene og håper på det beste....

Gjest Blondie65
Skrevet
Hehe...egentlig er dette ting som absolutt ikke spiller noen rolle, men vi tenker jo vårt likevel!  :overrasket:

Jeg var på en visning der det lå en skittentøyshaug på en benk på badet. Og øverst tronet en lurvete boxershorts!! Herlig. Og megleren var Krogsveen(trodde kanskje var en litt "finere" megler jeg... )

Jeg orker heller ikke se på bilder av leiligheter på finn.no som er rotete. Mye lettere å se på bilder av rom som er ryddet og ordnet.

Jeg har vært på noen visninger og må bare si: Greit nok - mest sannsynlig spiller det liten rolle. Men det jeg tenker er: Hvis de ikke klarer å holde orden den dagen det er visning - hva mer er det som ikke er i orden? Hvis jeg åpner en av disse skapdørene, står jeg da plutselig med hele skapdøren i armene?

Jeg var på en visning der støvet hang i lange tråder fra listene og der flere lyspærer var røket, dørhåndtak var på halv åtte eller manglet. Denne leiligheten ble solgt raskt, men jeg husker jeg tenkte mitt om en eier - OG en megler - som ikke maktet å gjøre noe med så enkle detaljer. Jeg har solgt selv og vår megler den gangen ba oss vaske alle lister og skifte alle lyspærer - og for sikkerhetsskyld la jeg et par ekstra pærer lett tilgjengelig i et kjøkkenskap.

Små detaljer - men det forteller mye om den som bor der og hvordan leiligheten er vedlikeholdt.

Jeg var også på en visning for ikke så lenge siden på en utleie leilighet der en del av kjøkkenskapdørene stod åpen i et gammelt kjøkken. Altså - ikke alle - men noen. Min første tanke var: disse kan ikke lukkes og bli værende lukket og det stemte da jeg sjekket - i tillegg hang de skjevt.

Skrevet

Ja, det er nettopp det, hva det sier om selger. Når vedkommendei kke kan ordne sånne små ting, OG i tillegg har pussa opp/bygget deler av leiligheta selv, så blir jeg liksom litt tvilende (nå var det flere ting ved den "selvfiksede" leiligheta jeg ikke helt likte da. Greit med pipe med naturstein, men når det står rett opp en stin på peishylla (fant han ikke en liten/flat nok?) og det midt på pipa ser ut som han stappa inn en neve grus for å fylle opp et tomrom... ja, da lurer jeg litt på hvor grundig det er gjort de tinga jeg IKKE kan se... Særlig når han da ikke kan fjerne aske og brødsmuler før visning...

Skrevet

hehe. Jeg er enig med sistnevnte. Og alt aom vi har gjort er bra og ordentlig gjort, vil jeg påstå. Jeg er litt nøye på slike ting. Men det som forundrer meg er at når jeg er på visning er det ikke alle boliger som er slik, men ofte slik som beskrevet over, og de blir solgt de også, til langt over takst. Og nå sitter jeg her og er livredd for at ingen skal like min og by hiiiimmmmeeelhøyt over takst.......... :ler:

Skrevet

Jeg bryr meg overhode ikke om brukte askebeger eller støvtråder. Det eneste jeg ser på er planløsning og beliggenhet, alt annet kan fikses. Jeg ville ha møblert slik at rommene kommer best til sin rett. Også skader det selvfølgelig ikke at det er ryddig, pent og lukter godt, men det er på ingen måte avgjørende.

Skrevet

Hilli, du om det, men jeg tenker altså slik at når de ikke engang gidder gjør det (eller hva med å BRUKE askebegeret, ikke la det ligge aske utover hele bordet, og sure sneiper overalt) hvordan står det da til med det vi ikke ser?

(også ville jegikke ha et hus som lukta sur røyk da, men det er en annen sak)

Det var nok helheten, det å vite at eieren hadde gjort myyyyyyyyyye opppussing/fiksing selv (og det ikke så ut til at han egentlig hadde helt kunnskap om det) og var såpass slapp/lat at han ikke engang tørka over benken før visning, eller fjerna sneipene og ølboksen fra fredagskvelden følr han dro bort for helga, når han tross alt skulle ha visning. Noe ga meg følelsen av at jeg ikke hadde lyst å kjøpe et hus med et bad denne mannen hadde pusset opp, en peis han hadde bygget selv etc...

Men selvsagt, i hovedsak er nok planløsning og beliggenhet viktige, men de får man ikke gjort noe med. ved klargjøring kan man fjerne askebeger, tørke bort smulene, og ikke la det ligge sur klesvask i vaskerommet (og når det vaskeromemt ikke har fornuftig utlufting heller, og igjen er bygget av denne samme mannen.... Det var nok mange grunner til at vi ikke ville ha det huset...)

Skrevet

Vel. Nå er iallefall alt over og jeg har solgt til en pris som var over all forventning. Jeg innbiller meg at alt styret mitt også var medvirkende til det, men selvsagt er nok det underordnet alle de viktige tingene. Men det skader iallefall ikke, tydeligvis....

Skrevet

`Så fint, at du fikk solgt for mer enn du forventet.

Kanskje var ikke styret ditt "avgjørende", men det skadet i alle fall neppe.

Det er med mange sånne ting, det synes ikke at det er gjort, men det synes at det IKKE er gjort. (jeg mener, hvem tenker over at "så fint, de har tørka av bordet"?)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke det rette svaret, men fjerner du alt personlig og det ser ut som en utstillings-bolig, så blir jeg ikke mer motivert til å kjøpe.

Det er bedre at det ser ut som et hjem, selv om det ikke er helt i min smak, og som om noen faktisk bor der.

Jeg legger selvsagt merke til om det er nymalt, rent og hvilke farger det er, om det er fuktskader, hvor gammelt det el. anlegget er, om det er sentralfyring, om det er en barnehage utenfor stua (støy), trafikkstøy, om fellesutgiftene kommer til å stige fordi kanskje styret har vedtatt at alle f.eks. skal ha balkong osv.

Men et utstillingshjem lokker ikke meg til å kjøpe. De sier at man skal fjerne alle personlige ting, men det er å lure folk og jeg er ikke såå lettlurt.

Endret av mata
Skrevet

Ikke fjerne ALLE, men gjerne fjerne MANGE. La det være et hjem, men man trenger ikke kjøleskapet fult av tegninger, 58 bilder i bokhylla, en vegg full av slektninger etc. LITT, men ikke ALT. Sånn at man ikke føler at man "invaderer privatsonen" til fremmede. (det er for en nybegynner "ubehagelig" nok å skulle titte inn i kuffer og skap, under vasken på badet (for å se ettertegn på fukt) etc om man ikke skal finne bind og kondomer der, samtidig som bildene "ser på deg" uansett hvor du snur deg.

:)

Skrevet

Ening med Malama. Fjern mest mulig. Vi fjernet alt..... men så hadde vi ikke så mange bilder hengende oppe heller. Har mur og det er så innmari strevsomt å henge bilder på veggene da.....I tillegg ryddet vi mesteparten ut av de skapene vi ville ha kikket i selv, under vasken på badet og under vasken på kjøkkenet. I tillegg fjernet vi søppelet under vasken, slik at det ble lettere å se rørene og det interessante. Litt kjedelig å åpne dørene og så tyter spaghettien fra i går ut liksom...

• 11 måneder senere...
Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg syntes det er ganske viktig at det er ryddig og rent overalt. Var på en visning der familien satt og så på tv. Det luktet forferdelig (mat og svette) og det var oppvask på kjøkkenet. Tapeten hang og slang rundtomkring. Ellers var det en fin leilighet med bra beliggenhet. Men vi skyndte oss ut derfra! Tenk så mye de hadde tjent på å lufte ut skikkelig, bruke noen få tusenlapper på å fikse enkle ting, og tatt den siste finishen med rydding.

Forøvrig er noe av det peneste jeg ser nymalte tak! Det blir så hvitt og fint og ser så rent ut. Det ville jeg hvertfall brukt et par tusen på.

Den vi endte opp med å kjøpe var umøblert, og jeg må si jeg syntes det er bedre når de er møblerte. Får et bedre inntrykk av hvordan det kan bli der da. Men men.

Skrevet (endret)

Jeg er nok blandt dem som ikke ser på smuler og sånt. Klart det går litt ut over helhetsinntrykket, men jeg er ikke så dum at jeg lar drømmehuset gå fra meg fordi de ikke tørket kjøkkenbenken eller fjernet askebegeret før visning. Da er det heller de som henger seg opp i slikt som går glipp av noe. Hadde boligen vært svært preget av mangel på rengjøring eller noen form for innsats i forkant av visning hadde jeg kanskje stusset, men ikke for småting som gjenglemt skittentøy eller hybelkaniner i en krok.

Likevel var vi jo selv nøye på slikt da vi solgte i fjor, fordi vi vet at folk er merkelige sånn. Vi tømte leiligheten for alt av overflødige møbler og personlige gjenstander og alt var rent og pent, og det var ingen problemer å få solgt til over takst. Det vi selv ser på er størrelse, beliggenhet, planløsning og standard (betaler gjerne litt for å få et bad nyoppusset av fagfolk framfor å måtte gjøre det selv, men om veggene ikke er riktig farge eller om vinduene ikke er godt nok vasket er helt uvesentlig).

Endret av Arkana
Skrevet

Hm, nå mener håper ejg ikke at jeg går alt for mye off topic. Men dere som sier dere har ryddet ut det meste o.s.v. hadde dere flyttet når dere skulle selge den? Jeg og sambo sliter litt med dette ettersom vi faktisk bor her enda og må selge før vi flytter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...