Gjest Gjest_Trist_* Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Jeg har flyttet, og derfor sendte fastlegen min en henvisning til videre hjelp til meg slik at jeg selv kunne levere den hvor nå en jeg måtte finne en person å levere den til. Da jeg leste epikrisa fra psykologen fikk jeg derimot lettere sjokk! "Hun har en veldig rigid og kontrollerende kontaktform i personlige relasjoner. Et underliggende problem med personlighetsstruktur er sannsynlig." Jeg må innrømme at jeg er lettere såret over den kommentaren. Ikke fordi det er sant, men fordi jeg absolutt ikke kjenner meg igjen! Alle vennene mine ble også sjokkert over en sånn kommentar, rett og slett fordi de kjenner meg som det motsatte av kontrollerende. Jeg er nok mer en push-over av dimensjoner framfor noe annet dessverre. Vil "et underliggende problem med personlighetsstruktur" si at psykologen tror jeg har en personlighetsforstyrrelse? Jeg har lest diagnosemanualer for alle personlighetsforstyrrelsene, og jeg er ikke i nærheten av å oppfylle en eneste en av de engang! Den psykiatriske sykepleieren min er også enig i at jeg langt i fra oppfyller noe sånt (hun kjenner meg bedre enn det psykologen gjorde). Så da er spørsmålet: Har man rett til å forlange å få en epikrise endret hvis man overhodet ikke kjenner seg igjen, og hvis ting rett og slett er FEIL? Hvordan gjør man det i tilfelle? Og er det egentlig viktig å få endret det - kan en dårlig/feilaktig epikrise få noen betydning for meg videre? Svar (om en bare på noen av spørsmålene) mottas med stor takk!
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Tror du bør ta dette opp med din fastlege, slik at han kan kontakte psykologen og få sjekket ut hva psykolgen mener, for det er fult mulig at det kan ha blitt notert på feil pasient i journalen din. Jeg har selv opplevd lignende, men det kunne gitt fatal feilbehandling for både meg og en annen pasient. Heligvis oppdaget min fastlege feilen da han fikk epikrisen. Ellers vet jeg ikke hva du skal gjøre. Om du tørr kan du jo ringe og snakke selv med psykologen og høre om det kan ha blitt gjort en feil.
Gjest Maksprell Skrevet 12. februar 2007 #3 Skrevet 12. februar 2007 Litt frekt å komme med et annet spm midt i en tråd men siden det handler om epikrise..Kan man ringe fastlegen og få tilsendt en kopi av epikrisen?
Arkana Skrevet 12. februar 2007 #4 Skrevet 12. februar 2007 Kan man ringe fastlegen og få tilsendt en kopi av epikrisen? ← Epikrisen får du fra den sykehusavdelingen du var innlagt på.
Gjest =tentacle= Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Litt frekt å komme med et annet spm midt i en tråd men siden det handler om epikrise..Kan man ringe fastlegen og få tilsendt en kopi av epikrisen? ← Ja, eller du kan ta kontakt med sykehus/den som har skrevet den. Gebyr for å få kopi av journal er maks 70 kroner, det kan de trolig kreve selv om det bare er en side eller to også, hvis de vil.
CoolDuckie Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Vil "et underliggende problem med personlighetsstruktur" si at psykologen tror jeg har en personlighetsforstyrrelse? Jeg har lest diagnosemanualer for alle personlighetsforstyrrelsene, og jeg er ikke i nærheten av å oppfylle en eneste en av de engang! Den psykiatriske sykepleieren min er også enig i at jeg langt i fra oppfyller noe sånt (hun kjenner meg bedre enn det psykologen gjorde). Så da er spørsmålet: Har man rett til å forlange å få en epikrise endret hvis man overhodet ikke kjenner seg igjen, og hvis ting rett og slett er FEIL? Hvordan gjør man det i tilfelle? Og er det egentlig viktig å få endret det - kan en dårlig/feilaktig epikrise få noen betydning for meg videre? Svar (om en bare på noen av spørsmålene) mottas med stor takk! ← Dat du vil ha endret epikrisen kan jo i seg selv tolkes som at du liker å kontrollere andre. Bare en liten advarsel... Psykologen har ikke skrevet at du har en personlighetsforstyrrelse, men at du har vansker som kan relateres til din personlighet, uten at dette er så alvorlig at du har fått en diagnose. For å få epikrisen endret er det to hovedalternativer. 1. Du kan kontakte psykologen direkte. Spør om grunnlaget for vurderingen. Har vedkommende anvendt personlighetstester, har vedkommende snakket med pårørende, venner osv (komparenter) som har beskrevet deg slik? Be om å få grunnlaget for vurderingen. Så kan du be om å få skrevet en ny epikrise. Be også om å få se din journal. Der kan det står viktige ting som du bør kjenne til. 2. Be om vurdering av en annen psykolog eller psykiater. Dersom de er uenige i epikrisens utsagn om din personlighet, vil dette svekke dens betydning. CoolDuckie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå