Aquila Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Hei... Føler meg litt bitch som skriver dette , men jeg må bare få det ut: Vi bor langt unna min familie og sambos familie (skilte foreldre). Det er nå snart 1 år siden vi har vært å besøkt mine foreldre, mens moren hans så vi både i vår, i sommer, i jula og nå kommer hun på besøk i neste uke... Har forsont meg med at vi skal til min familie i påsken, ergo veier jeg ikke antallet besøk opp i mot enannen, men kanskje dette er årsaken til at jeg føler :sinne: for det jeg nå skal fortelle: Historien er som følger. Litt facts først: *Vi bor langt unna, og har flyttet i ny leilighet nå etter jul, der vi har 1 gjesterom, Hurra! men fremdeles ikke er ferdig med opphenging av bilder og montering av lys. *Jeg er en litt for engasjert person som att på til skriver en masteroppgave - og sistnevnte stresser meg mye grunnet at jeg har levering tidlig i mai. *Sambo jobber, har kun kontakt med sin mor og sine onkler, er veldig snill og sosial, men kanskje av og til litt for egositisk og korttenkt! Så historien: Svigermor ringer og spør om hun og broren (sambos onkel) kan komme på besøk 1 uke til oss i uke 8. Vi sier umiddelbart ja, selv om vi begge er enige i at ei uke er litt lenge... Men pytt, pytt... Rett før helga (altså 10dager før de kommer) ringer svigermor til sambo (uten at han informerer meg) og sier at onkel har invitert med ei venninne av svigermor (ukjent for oss selvsagt) opp til oss. De hadde hatt en fuktig aften og denne venninna ville så gjerne se stedet vi bor på - og uten videre inviterte dermed svigermor og onkel henne med Nå på søndag ringer onkel til sambo og sier at han tar med dattera si også (18) - og at de alle gleder seg til å komme! Sambo sier at det er OK, UTEN og spørre meg, som fikk alt i fanget i går: De er ikke 2 som kommer på besøk, det er 4!!! Vi har 72kvm, et lite bad, (heldigvis)et gjesterom, en sofa onkel kan ligge på i stua, en madrass til dattera hans, de to voksne damene får gjesterommet.... også skal vi da være vertskap i ei uke. Blir bare så forbanna over at jeg IKKE blir spurt, og at de inviterer med seg flere, som om det var et hotell vi driver. Føler ikke jeg gidder å ha huset fullt av folk i ei uke. Jeg stresser nok som det er. Sa dette til sambo, som ble sur og trodde jeg hadde noe personlig imot hans slektninger. Men det er ikke det. Det er bare at MITT LIV og MINE SYNSPUNKTER ikke blir hørt/tatt hensyn til...tom ikke av hans slektninger. Ringer det ingen bjeller når man skal bo hos noen, om at man bør spørre dersom man ønsker og ta med flere??? Sambo forklarte til svigermor i går at vi syntes det ble litt mye med 4 stk, og responsen var da: Ja, vi får komme en annen gang når det passer bedre da, evt ta inn på hotell... *Ja, takk - gi meg litt dårlig samvittighet også nå, har liksom ikke nok og stri med av frivillig arbeid og master akkurat nå* Vet ikke om dere forstår - måtte bare skrive dette av meg. Irriterer meg. Men får bare "stå han av" - som vi sier her nord... *sukk* Har bare sagt at stua skal se ut som ei stue HVER dag jeg kommer hjem. Ingen sengklær, ingen kofferter og ingen oppvask eller tomme vinflasker stående rundt om kring! *dobbelsukk* Er jeg urimelig?
Gjest gjesta Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Jeg synes overhode ikke du er urimelig. Det er ditt hjem også. Klart man vil bli spurt og være med på avgjørelsen om det er greit med overnattingsgjester og ev. hvor lenge. Det betyr jo ikke at du er vrien og ikke liker hans familie. Man vil ha medbestemmelsesrett i sitt eget hjem. Nå er det også forskjell på at en person overnatter en natt mot 4 personer i ei uke. 4+2 stykker høres mye ut på 72 kvadrat. Selvfølgelig, er det hjerterom så er det husrom, men det er ikke det saken dreier seg om her. Mest av alt så reagerer jeg fordi jeg har fulgt med litt i dagboka di og vet at du er rimelig opptatt med master og mai er ikke langt unna. Nå må det sies at kommentaren fra svigemor var lite voksen. En snurt, gammel dame hørtes hun ut som. Hvordan du løser dette? Enten må dere si klart i fra at det ikke passer med ekstra gjester akkurat nå og håndtere reaksjonen fra familien hans, eller så må du bare bite i det sure eplet og ta i mot besøket. Uansett hva du velger så hadde jeg tatt en alvorsprat med samboer om at i slike tilfeller så må dere høre med den andre før dere sier ja. Kanskje samboeren din har for lett til å si ja og angrer seg etterpå? Noen mennesker er sånn og trenger da å lære seg og gi beskjed om at de skal undersøke og komme tilbake til saken.
Aquila Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2007 Hei Persille! Takk, for svar, følte meg ganske urimelig ...men kanskje har jeg litt grunn til å være det også. Jepp, jeg er ganske stressa og både jeg og sambo har vel litt for lett for å si ja. Men etter et legebesøk i høst, men gastroskopi og beskjed om fare for magesår, så har jeg bestemt meg for å si nei til det meste for tiden. Desverre følger ikke han opp - men samtidig, er ikke han som sliter med magesår da Jeg blir nok å bite i det sure eplet og ta imot besøket ja, er bare redd lunta mi vil være kort. Likevel, jeg vil jo ikke bli oppfattet som sur og grinete - eller den svigerdattera som sier til sin samboer hva han skal si til gjestene (at de må være flinke og holde stua ryddig etc...). Så jeg må vel prøve å slappe maks av før de kommer - så jeg har masse energi og er blid. Svigermor er veldig blid og hyggelig, ingen sur, gammel dame - men hun har slitt med depresjoner, og har vært alenemor til et enebarn hele livet.... føler liksom det brukes litt mot meg, dersom jeg kommenterer noe til sambo. - Det er også som du sier at han sier ja, uten og tenke på at vi er to, samt angrer seg litt etterpå når han ser hva han har sagt ja til + ser at jeg blir irritert. *sukk*
Akasha Skrevet 12. februar 2007 #4 Skrevet 12. februar 2007 Jeg syns det er svært uhøflig å invitere flere folk uten å spørre vertskapet først, det er normal høflighet. Jeg hadde ikke satt pris på om svigermor dro med seg en venninne for å være en hel uke, og jeg må si jeg syns svigerforeldrene dine virker ganske så kortenkte og lite hensynsfulle når de bare inviteter flere uten å spørre. Det er deres hus og dere som bestemmer hvem som skal være gjester, det minste de kunne gjort var å spørre. Det er noe med å vise såpass respekt for de man skal bo hos at man tar seg bryet med å spørre, ikke bare invadere hjemmet til andre i en uke samtidig som de drar med seg folk som ikke er invitert.
Gjest niomi Skrevet 12. februar 2007 #5 Skrevet 12. februar 2007 Jeg tror jeg hadde fulgt opp på den samtalen som svigermor klarte å dra det inn på: "Ja, hotell var en kjempeide. Vi har ikke plass til flere overnattingsgjester enn to."
Wildy Skrevet 12. februar 2007 #6 Skrevet 12. februar 2007 Jeg hadde ikke akseptert at svigerfamilie ( eller min egen familie) inviterte seg selv med flere på besøk for å bo hos meg i en uke! Vi har i perioder fungert som pensjonat for familie og venner på vei enten nordover eller sørover. Og det er greit nok, så lenge det passer for oss. Men når vi står på hodet i eksamener og jobb, ungene har timeplanen full av konserter og oppvisninger og tidsklemma blir hardere enn vanlig sier jeg "nei". Det er mitt hus (takk og lov...) og siden det er jeg som står med ansvaret for å drifte kåken og familien har jeg også vetorett..... Hilsen Husdragen
Gjest Bodillen Skrevet 12. februar 2007 #7 Skrevet 12. februar 2007 Skjønner du blir sur og oppgitt, og jeg hadde nok reagert enda sterkere enn deg.
Gjest gjesta Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 Hei Persille! Takk, for svar, følte meg ganske urimelig ...men kanskje har jeg litt grunn til å være det også. Jeg blir nok å bite i det sure eplet og ta imot besøket ja, er bare redd lunta mi vil være kort. Likevel, jeg vil jo ikke bli oppfattet som sur og grinete - eller den svigerdattera som sier til sin samboer hva han skal si til gjestene (at de må være flinke og holde stua ryddig etc...). Så jeg må vel prøve å slappe maks av før de kommer - så jeg har masse energi og er blid. Svigermor er veldig blid og hyggelig, ingen sur, gammel dame - men hun har slitt med depresjoner, og har vært alenemor til et enebarn hele livet.... føler liksom det brukes litt mot meg, dersom jeg kommenterer noe til sambo. - Det er også som du sier at han sier ja, uten og tenke på at vi er to, samt angrer seg litt etterpå når han ser hva han har sagt ja til + ser at jeg blir irritert. *sukk* ← Det er en kunst å lære seg å gå fra ja til tja og videre til nei. Øvelse gjør mester Det er iallfall godt at svigemoren din er blid og hyggelig og at det bare var en uheldig kommentar. Avtal med samboer at du kan stikke av noen timer dersom det blir for mye for deg slik at du har en liten sikkerhetsventil. Har selv opplevd å plutselig få familie til overnatting dagen etter at jeg hadde sagt til min eks (og far til ungene mine) at jeg ønsket å avslutte forholdet. Det gikk det også og besøket ble faktisk hyggeligere enn jeg trodde.
Gjest sitrus Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 Nå er jeg sikkert ikke spesielt sosial og gjestfri av meg, men jeg hadde i hvert fall reagert som deg i den situasjonen. En ting er å få mye besøk når man har tid og overskudd til det, noe annet er når man stresser og har nok annet å gjøre. Når de i tillegg kommer til å fylle opp hele leiligheten blir det jo en ekstra belastning. Man ønsker jo kanskje å kunne slappe av hjemme når man stresser og har lange dager med jobb eller studier. Jeg vet ikke hva dere kan gjøre med saken nå; hotell er selvsagt en ide dersom det ikke blir dårlig mottatt av gjestene. Ellers, hvis dere bestemmer dere for å ta imot gjestene som det er nå, så er det viktig at du fokuserer på å ikke grue deg eller irritere deg på forskudd - da bruker du mye unødvendig energi. En positiv ting med at de er så mange som kommer, er jo også at de kanskje bør være i stand til å reise litt rundt på egenhånd, og ikke bør forvente at dere skal være turistbuss og guide for hele flokken... Det ville i hvert fall jeg forventet - jeg "gruer" meg ofte litt før jeg får langvarige besøk, men blir alltid overrasket over hvor lette endel er å ha som gjester, fordi de passer på seg selv... Ikke hele tiden selvsagt, men ikke sånn at man trenger å underholde dem eller holde dem i hånda bare de skal på do eller ha et glass vann...
:-) anna Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Skjønner deg godt. Jeg hadde nok sagt til samboeren at jeg ikke hadde tid til å være vertinne for fire stykker, så da fikk han ta seg av besøket siden han er den som har sagt at det er greit.
Aquila Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2007 Jeg tror jeg hadde fulgt opp på den samtalen som svigermor klarte å dra det inn på: "Ja, hotell var en kjempeide. Vi har ikke plass til flere overnattingsgjester enn to." ← Hadde jeg bare vært så "rett fram, så" (evt. hadde det vært meg som snakket med henne i telefonen). Hotell her oppe er såpass dyrt at jeg anser det som frekt og la familie og venner bo der når vi har plass . Da skulle det liksom bare mangle at de bodde hos oss. Er jo koselig. Men i dette tilfellet: 72kvm + 4 voksne gjester (hvorav 1 er helt ukjent) + 2 (oss) + 1uke = Huff... Klarer nok å ikke grue meg, og besøket skal ønskes velkommen de, men tro meg jeg blir å sette endel regler ja. Stua og kjøkkenet er i ett og det skal være stue og kjøkken når de ikke sover. Ingen sengklær, ingen kofferter! Basta! Heldigvis regner jeg med å slippe å ta oppvasken under besøket. Og vask FØR og ETTER skal sambo få ta! Men, det er liksom noe med det å stå opp å gå ut i sin egen stue, sette seg ved frokost bordet og spise frokost, uten og måtte trå over en person og to kofferter på gulvet, høre på en snorkende onkel på sofaen, - kun bruke hviskestemme for ikke å vekke noen.... videre er det ingen sjans for å slappe av med morgenkaffe til "God morgen Norge" - men bare komme seg på badet (dersom det ikke er opptatt av damene som dusjer og steller seg tidlig på morgenen) og så komme seg på kontoret! Jeg er supermorgengretten - så kanskje best å ta frokosten på jobb i denne perioden!
Aquila Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. februar 2007 Glemte å si at sambos kommentar til meg når jeg reagerte med irritasjon og sinne og litt oppgitthet i går var, "ja, du trenger jo ikke å være her, du kan jo reise bort den uka da"! (Har en plass jeg er av og til iforb med studiene mine - en kort flytur unna... men hallo! ) Skværet det heldigvis opp med engang... Han sa det ettersom han ble litt skuffa over min negativitet over familiebesøket fra hans side... But again - nothing personal!
gaja Skrevet 14. februar 2007 #13 Skrevet 14. februar 2007 Glemte å si at sambos kommentar til meg når jeg reagerte med irritasjon og sinne og litt oppgitthet i går var, "ja, du trenger jo ikke å være her, du kan jo reise bort den uka da"! (Har en plass jeg er av og til iforb med studiene mine - en kort flytur unna... men hallo! ) Skværet det heldigvis opp med engang... Han sa det ettersom han ble litt skuffa over min negativitet over familiebesøket fra hans side... But again - nothing personal! ← Jeg ville helt klart reist bort: mannet meg opp og ringt til svigermor og sagt at jeg dessverre ikke kunne være der den uka fordi jeg måtte jobbe med oppgaven min. Veldig lei for det bla bla bla. Så kunne mannen tatt seg av alle gjestene han har sagt ja til Hadde absolutt ikke følt noen plikt til å være der siden det var så kort siden du har sett henne.
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. februar 2007 #14 Skrevet 14. februar 2007 Helt utrolig at noen inviterer med seg flere uten å spørre vertskapet. Det ville hvertfall gjort noe med innstillingen min. Ville sikkert godtatt fire gjester om de i det minste spurte forsiktig om de kunne komme, og ikke forlangte å invadere leiligheten deres i en hel uke. Moren min kunne være litt sånn før: "jeg kommer den datoen, og regner med å bli en uke". Jeg har nå oppdratt henne litt, og hun skjønner at hun ikke får bli mer enn en langhelg, i tillegg til at hun har begynt å spørre framfor å informere om sin ankomst. Man må faktisk ta hensyn til den man bor sammen med, og spesielt hvis man har folk liggende i stua, syns jeg en uke er lenge.
Frk Johansen Skrevet 14. februar 2007 #15 Skrevet 14. februar 2007 Himmel og hav for en familie du har fått på kjøpet. Vanlig dømmekraft har tydligvis ingen, ei heller denne venninnen, det tar jo bare helt kaka. Jeg hadde reist vekk. Du sier jo selv at svigermor er hyggelig så jeg hadde sagt at hadde det bare vært henne kunne du blitt hjemme for da hadde du visst at hun hadde tatt hensyn til din lesing. Nå som de blir så mange ser du deg nødt til å være garantert arbeidsro så hadde jeg pakket og dratt og latt samboeren sitte der med familien sin. Han kommer helt sikkert til å elske å få deg hjem igjen, våken og opplagt mens han har vært vert for sin familie en hel uke.
Kosemose Skrevet 14. februar 2007 #16 Skrevet 14. februar 2007 Stakkars deg :grøsse: Jeg ville satt foten ned ved svigermor, onkel og til nød onkels datter. At en venninne skal være med fordi hun "har lyst til å se stedet"? Der hadde i allefall min grense gått. Også en hel uke da! Jeg ville nok sagt at det var greit med familien (sv.mor, onkel og samboers kusine) men at dere ikke har kapasitet eller lyst til å ha et fremmed menneske på besøk på den måten. Hvis de vil reise på heisatur/kosetur sammen får de ordne seg med kost og losji på annen måte og ikke bruke dere som hotell for alle mulige venner og bekjente. Vitsen med familiebesøk faller vel litt bort når det blir med en fremmed venn...
Kykkelikokos Skrevet 14. februar 2007 #17 Skrevet 14. februar 2007 Jeg hadde pakket kofferten og reist på hotell på mannens regning den uka, så kan han kose seg med familien mens du ligger i badekaret og slapper av
Aquila Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #18 Skrevet 14. februar 2007 Setter utrolig pris på å få høre at jeg ikke har tatt helt av i hodet mitt, men at flere ville reagert på dette! Blåste ut hele frustrasjonen min på telefon til min mor i går - og hun støttet meg, og understreket det hele med at "vi ringte jo til og med sambo din for å sjekke at det passet for han også at vi kom 4 dager på besøk i mai!" Vet svigermor ville forstått det dersom jeg forduftet denne uka, men jeg er født med dårlig samvittighet - og klarer ikke gjøre sånt, enn så stressa jeg er... Tror heller jeg skal tilbringe LAAAANGE dager på kontoret. Som Frk.Åberg sier er det dette med å ikke spørre først som kanskje irriterer meg mest, samt det å ha folk liggende i stua - i EI UKE! Huff, men sinnet begynner å avta nå. Har fått ut litt aggresjon og frustrasjon her inne. Sambo har fått beskjed om å ta all husvask før og etter besøk, + at denne helga skal prioriteres til å få i stand leiligheten til gjestene kommer (pakke ut de siste restene, montere opp lys og henge opp bilder) - og en skitur på søndag for å koble av (derfor ingen festing på lørdag )! Stakkar han som har et troll til kjerring, men jeg er bare så altfor snill ellers - at nå synes jeg at jeg kan sette ned foten litt.... (Må bare passe meg for å ikke la alt gå utover han, er jo besøket selv som har ekspandert uten å spørre noen av oss!) Takk for sympati!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå