Madison Skrevet 20. februar 2003 #1 Skrevet 20. februar 2003 Akkurat fått høre at tar man piercing så kan man ikke gi blod :o stemmer det? er vel litt sannsynlig egentlig..men at jeg ikke har fått med meg det da.. Gjelder det alle steder på kroppen? Har ingen..men har lyst på en i navlen.. men stemmer dette så er det uaktuelt.. Og hva med tatovering? Gjelder i såfall det samme da? Undrende Madison
Englepusen Skrevet 20. februar 2003 #2 Skrevet 20. februar 2003 På www.giblod.no fant jeg ut følgende : Følgende personer skal IKKE gi blod: 1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn. 2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler. 3. Prostituerte og tidligere prostituerte. 4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1. 5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene. - Følgende personer skal avstå fra blodgivning i 12 måneder: 6. Personer som har hatt ny seksualpartner. 7. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med blødere som har vært behandlet med blodprodukter. 8. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med person i gruppe 2 eller 3. Stod ikke noe om piercing og tattis der.
Madison Skrevet 20. februar 2003 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2003 Tusen takk for tips om side :D fant ut at man kan være giver med piercing i navlen,men ikke i slimhinner..da må man vente et år. Ønsker å gi blod, spesielt fordi jeg er av de 15% som har rh-. Men oppfordrer alle andre til å gjøre det samme :D
Cilla Skrevet 20. februar 2003 #4 Skrevet 20. februar 2003 har registrert at sykehusene faktisk praktiserer ulikt når det gjelder piercing, men ved mitt sykehus får du ikke gi blod med piercing, og du må vente i 6 mnd etter at du har fjernet den før du kan gi. De punktene som ble nevnt her er bare noen få av et tosidig ark som en må fylle ut, og et av spm der er om du har piercing. Og da gjelder det både i navlen og slimhinner. En venninne av meg fikk ikke gi blod med navlepiercing (Ålesund sykehus), mens en annen fikk gi ved SiA med navlep.
Cilla Skrevet 20. februar 2003 #5 Skrevet 20. februar 2003 Må få med at jeg gir selv blod og oppfordrer alle til å gjøre det samme! Har også Rh-, men alle som kan bør melde seg uansett blodtype. Pluss som beinmargsdonor.
Gjest Hvitveis Skrevet 21. februar 2003 #6 Skrevet 21. februar 2003 Heller ikke i Oslo får du gi blod hvis du har piercing (hull i ørene fra barnsben uten væsking er greit). Du kan fjerne piercingen og kan da gi blod enten etter 6 eller 12 måneder (jeg husker ikke hva de opplyste meg om - problemstillinga var ikke aktuell :D ). Jeg mener de skilte mellom forskjellige kroppsdeler der piercing i tunga var alvorligst.
Gjest Morticia Skrevet 21. februar 2003 #7 Skrevet 21. februar 2003 Jeg har selv nettopp begynt å gi blod. Piercingen i navlen var ikke noe problem så lenge den var eldre enn 6 mndr. Dersom man har tatovert/piercet seg i utlandet så må man vente i 12 mndr. Det er ihvertfall praksisen i Stavanger.
Tusenfryd Skrevet 21. februar 2003 #8 Skrevet 21. februar 2003 Det har visstnok også noe å si hvor du tok piercing eller tatovering. "syden-piercinger" er mindre populært enn de som er tatt ved godkjente studioer her hjemme.
starie Skrevet 21. februar 2003 #9 Skrevet 21. februar 2003 Jeg får ikke lov til å gi blod jeg. Årene mine er så tynne og sprekker lett, i tillegg til at de ruller rundt og klarer å unngå nålen. Damen i blodbanken sa at det ikke var noe vits i, det ble bare mye skrik og lite ull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå