gerotten Skrevet 12. februar 2007 #1 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg er i en vanskelig situvasjon Jeg er så lei av min vanlige butikkjobb at jdet har begynt å gå skikkelig utover humøret. Jeg MÅ finne noe annet å gjøre, men har ingen utdannelse Da tenkte jeg på advokatsekretærlinjen på utdanningshuset. Koster flesk..40000!! Må bestemme meg i morgen, for kurset begynner om en uke. Har hørt så mye rart om slike privatskoler, er det så flott som de sier? Har hørt av mange at jobbmulighetene ikke er så gode som de vil ha det til etter endt studium. Ett dilemma er også at jeg er helt avhengig av lån for å få til dette. Men det kan jeg ikke søke på før etter at jeg har begynt på studiet. Møter jeg opp første dag har jeg forpliktet meg til å betale 2\3 av studiet, men hva hvis jeg ikke får lån??Kan man ikke fine ut om man får dette på forhånd? Jeg er helt syyk av lengsel etter å gjøre noe helt annet, men kan ikke trå feil.. Hva tror dere jenter? I need your help:) Takker for alle gode råd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 12. februar 2007 #2 Del Skrevet 12. februar 2007 Vet ikke om lånekassen sponser akkurat denne skolen? I så fall har du vel rett på lån om du ikke har brukt opp din kvote - man har vel rett på 8 år med støtte fra lånekassen, om jeg ikke husker helt feil. Når det gjelder slike privatskoler er jeg muligens litt skeptisk, nå har jeg ikke hørt noe om akkurat denne og vet ikke om den er i samme sjanger som næringsakademiet e.l. Jeg hadde aldri i livet brukt penger på noe som kanskje ikke ville gitt meg jobb eller særlige bedre utsikter for en jobb jeg var ute etter. Er offentlige høyskoler/universitet helt uinteressante eller mangler du studiekompetanse? Dersom du har studiekompetanse ville jeg helt klart sjekket ut tilbudet hos de offentlige før jeg bestemte meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 13. februar 2007 #3 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg har selv tenkt på advokatsekretær. Jeg har vært litt i kontakt med Utdanningshuset for å høre hvordan muligheten for jobb er etterpå, men har vel egentlig ikke fått noen klare svar. Jeg sitter egentlig på gjerdet her og venter på å bli klokere Så jeg slenger meg på denne tråden jeg også for å se om noen har noen gode råd. For meg er det uaktuelt med en lang utdannelse innen det offentlige, da jeg allerede har en offentlig utdannelse, men som jeg kanskje ikke ønsker å jobbe innen lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kermit Skrevet 13. februar 2007 #4 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg kjenner ikke spesielt til Utdanningshuset, men jeg har selv gått i baret når det gjelder slike privatskoler så jeg er generelt svært skeptisk. Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å komme i kontakt med tidligere eller nåværende elver som går/har gått der for å høre hvordan opplegget er. Hvis det ikke er noen her som kan svare deg, så er det kanskje mulig å komme i kontakt med elever via nettsidene til skolen hvis de legger ut klasselister på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trulta_ Skrevet 13. februar 2007 #5 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg ble ferdig utdannet advokatsekretær før jul. Tror ikke det er så lett å få seg jobb. Veldig få som søker etter advokatsekretærer. Jeg har ikke fått meg jobb enda, men skal sende åpne søknader til advokatkontorer her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 13. februar 2007 #6 Del Skrevet 13. februar 2007 Man kan vel jobbe på offentlige kontorer også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg ble ferdig utdannet advokatsekretær før jul. Tror ikke det er så lett å få seg jobb. Veldig få som søker etter advokatsekretærer. Jeg har ikke fått meg jobb enda, men skal sende åpne søknader til advokatkontorer her. ← Ble du utdannet gjennom utdanningshuset?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2007 #8 Del Skrevet 13. februar 2007 Hvor viktig er det for deg at du får deg jobb som advoktatsekretær med en gang? Duger sekretær f.eks? Grunnen til at jeg spør er at hvis du er helt uten sekretær kompetanse - f.eks. tektsbehandling eller lignende så er dette kanskje ikke det dummeste. Men 40.000 for noe som ikke gir en grad? Jeg vet at det ikke er for alle å studere på høyskole eller universitet. Men kanskje noen rimeligere datakurs gjennom AOF kunne vært løsningen? Har du prøvd å komme deg vekk fra den butikkjobben du har nå? Manpower kan sikkert gi deg gode råd om hva slags folk de lett får ut i jobb etter endt kurs. Kanskje det er en mye lettere vei for deg? Jeg vet ingenting om denne spesielle skolen, jeg synes bare det var svine mye penger for ... hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 13. februar 2007 setter pris på at du sier meningen din Har ikke studirkompetanse og er avhenigig at det er på kvelden siden jeg jobber dagtid. Vet at det er sinnsykt mye penger..har hørt mye negativt,men det ser så fint ut i katalogen.Bare må vekk fra butikkbransjen..hver dag er ett helvete:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2007 #10 Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg skjønner deg veldig godt. Men som sagt - hva med å bruke litt mindre penger på noe som er litt mer fleksibelt? Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Bergen har AOF moduler til datakortet for kr 7.500 som kveldskurs. Det er litt mindre penger enn 40.000 - og du får et papir på at du kan viktige Micorsoft programmer. Jeg vet også at enkelte av disse utdanningene som du har sett på er med praksis. En jeg kjenner har tatt legesekretær og der var det med praksis ute i bedrift. Hvis det er et slikt kurs er det mer verdi for de 40.000. Opptakskravet er realkompetanse eller generell studiekompetanse for det studiet du nevner. Her finner du AOF sine kurs: www.aof.no AOF er forholdsvis anerkjent og har eksistert i en årrekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2007 #11 Del Skrevet 14. februar 2007 Forøvrig vil jeg si noe om å "hoppe i det": I 2003 begynte jeg - i en alder av 38 år - med etterutdanning. Dette var internettbasert undervisning med helgesamlinger som jeg tok i tillegg til full jobb. Jeg har tatt 5 moduler siden den gang, men akkurat nå har jeg pause fordi jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre videre. Dette er universitetsfag. Jeg hadde ikke gen. studiekompetanse da jeg startet - men det har jeg fått nå og det var mitt første mål. Jeg telte voldsomt på knappene - skal-skal ikke. Til slutt bestemte jeg meg for å "hoppe i det" - og selv om jeg enda ikke har fått en jobb der disse kunnskapene kommer til nytte angrer jeg ikke på at jeg tok utdanningen. SÅ mitt råd til deg er: finn noe du har lyst til å studere og HOPP I DET! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trulta_ Skrevet 14. februar 2007 #12 Del Skrevet 14. februar 2007 Ble du utdannet gjennom utdanningshuset?? ← Ja, jeg ble utdannet ved utdanningshuset. Jeg kan jobbe som vanlig sekretær. Har du bestemt deg for om du skal søke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 14. februar 2007 #13 Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Bergen har AOF moduler til datakortet for kr 7.500 som kveldskurs. Det er litt mindre penger enn 40.000 - og du får et papir på at du kan viktige Micorsoft programmer. ← ...de fleste arbeidsgivere blir ikke imponert over at man har datakortet, ingen av de jeg kjenner som ansetter folk blir det, og jevnt over har jeg intrykk av at datakortet er slikt man tar om man aldri har rørt en datamaskin før. De få jeg kjenner som har tatt dette er eldre damer som selv etter et slikt kurs ikke egentlig har peiling. Jeg vil si det å ta datakortet er som å kaste penger ut av vinduet, spesielt siden alle modulene koster rundt 16.600 kr (riktignok dagkurs, men utifra de kveldprisene som stod oppgitt er det nok noe av det samme). Vet ingenting om Utdanningshuset, men jeg ville ikke anbefalt Datakortet i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2007 #14 Del Skrevet 14. februar 2007 Poenget mitt er ikke at man skal vifte med "Datakortet" men at man kan få MODULENE - i dette tilfellet excel, word og windows for 7.500. Det vil si at hvis man ikke har snøring på data får man en innføring. Er helt enig med deg i at et kurs ikke kan veie opp for lang erfaring med samme programvare men nå kan man ikke få "lang erfaring" over natten. AOF er uansett en seriøs kursarrangør - og det var mitt andre poeng med innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 14. februar 2007 #15 Del Skrevet 14. februar 2007 Sekretærene som blir ansatt her jeg jobber har som regel minst bachelor-grad eller veldig lang fartstid som sekretærer. Jobber i det private næringsliv. Noen med "kun" fagskole og ingen erfaring ville ikke blitt tatt i betraktning en gang. Sorry å si det, men en sekretær er ikke hva det en gang var - nemlig kaffehenter, møteplanlegger og brevskriver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2007 #16 Del Skrevet 14. februar 2007 På den annen side kan en person som har kjennskap til word og excel kanskje få en jobb i en resepsjon og dermed utvikle den erfaringen som mangler, eventuelt arbeide seg videre opp til sekretær nivå i samme bedrift. Eller en butikkansatt som studerer på kveldstid kan få seg en jobb i en annen posisjon i samme bransje. Jeg synes ikke man skal ta motet fullstendig fra de som ønsker å utvikle seg videre ved å ta utdannelse. Men det er viktige momenter du holder frem Niomi mht. om man kan få drømmesekretærjobben med en gang etter å ha spandert 40.000 på en utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 14. februar 2007 #17 Del Skrevet 14. februar 2007 På den annen side kan en person som har kjennskap til word og excel kanskje få en jobb i en resepsjon og dermed utvikle den erfaringen som mangler, eventuelt arbeide seg videre opp til sekretær nivå i samme bedrift. Eller en butikkansatt som studerer på kveldstid kan få seg en jobb i en annen posisjon i samme bransje. Jeg synes ikke man skal ta motet fullstendig fra de som ønsker å utvikle seg videre ved å ta utdannelse. Men det er viktige momenter du holder frem Niomi mht. om man kan få drømmesekretærjobben med en gang etter å ha spandert 40.000 på en utdannelse. ← Ja, bevares. Jeg vil ikke ta håpet fra noen. Men at en 40.000 kroners-utdanning som verken krever studiekomp. eller realkomp. skal være "nok" i forhold til å få drømmejobben er urealistisk. Og det er det jeg vil fram til. Jeg og ts har for øvrig diskutert Utdanningshuset tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 14. februar 2007 #18 Del Skrevet 14. februar 2007 Vet ingenting om Utdanningshuset, men er litt skeptisk til private skoler generelt. Jeg ville heller sjekket tilbudene til universitetene og høyskolene nøye. Kanskje en bachelorgrad i språk og informasjonsarbeid hadde vært noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 14. februar 2007 #19 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Men at en 40.000 kroners-utdanning som verken krever studiekomp. eller realkomp. skal være "nok" i forhold til å få drømmejobben er urealistisk. ← Utdanningshuset krever gen.studiekomp. Edit; iallefall sist jeg sjekket. Endret 14. februar 2007 av Zaphireh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå