Gå til innhold

Klær

Gjest sitrus

Anbefalte innlegg

I følge aviser og andre nyheter koster klær like lite nå som på åttitallet. Årsaken er billig produksjon i Asia, fortrinnsvis Kina. Selvsagt er mange av disse klærne av lite varig kvalitet, de er laget av folk som jobber på slavekontrakter, det er brukt kjipe kjemikalier under produksjonen og selvagt bidrar lave priser og dårlig holdbarhet til økt forbruk i vår ende. Nå handler jeg billige klær selv, altså, men jeg synes dette er et tankekors. Dessuten er utvalget av "etiske" klær ekstremt dårlig i Norge, også på nettbutikker, synes jeg.

Hvor blir det av de "sunne" klærne i økologisk bomull og med sertifisering på ok arbeidsforhold? Hvorfor ser nesten alle de plaggene som ER etiske relativt kjedelige ut, og virker rettet kun mot UNO-kunder? Jeg har riktignok kjøpt noe treningstøy som jeg synes er fint, men hva med hverdagsplagg, kjoler osv?

En annen ting er selvsagt gjenbruk; jeg kjøper noe brukttøy, men her jeg bor er det åpenbart ingen som gir fra seg annet enn utslitte Lindex-jakker, som blir solgt til overpris på Fretex. Jeg synes redesign er kult, men prisene på norskproduserte klær er selvsagt veldig høye (kanskje unntatt på UFF, som vi ikke har her jeg bor), og merker (eks canadiske Preloved) som finnes i utlandet ser vel ikke Norge som et stort nok marked. Sukk. Og å sy selv har jeg rett og slett ikke tålmodighet til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja, det visste jeg ikke :) Det er jo bra! Håper det ikke blir bare en sånn motegreie som det var tidlig på nittitallet da det var endel slike plagg å få kjøpt, som plutselig ble borte etter et par sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...