Gå til innhold

Spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg vite at min venninne hadde gått ned hele 5 kilo.

Jeg ble sjokkert og rystet over at hun hadde gått ned så mye uten at jeg hadde merket noe i det hele tatt.

Jeg pratet med henne om det, og i begynnelsen nektet hun for at hun tenkte på å slanke seg.

Hun sa bare at hun hadde begynt å spise slanke-sjokolade, og hadde gått ned så mye av den grunn! Men det kan jo ikke være mulig!? eller?

Utover i samtalen innrømmet hun at hun hadde spist litt mindre med vilje.

-Vedkommende er ei aktiv jente på snart 16 år som trener omtrent hver dag.

Hun er absolutt ikke feit eller overvektig, men likevell er hun ikke fornøyd med kroppen sin. Hun sier selv at hun har for store lår selv om det ikke er tilfelle.

Det jeg trenger hjelp/råd til er hvordan jeg kan hjelpe henne.

Hun sier selv hun har kontroll over problemet, men jeg er redd for at hun kan miste kontrollen og at hun skal få spiseforstyrrelser, hvis hun ikke allerede har det!?!

Hvordan kan jeg hjelpe henne til å forstå at hun ikke er feit eller overvektig, og at hun ikke trenger og spise mindre!?

Jeg sier det ofte til henne, men det virker ikke som om "det går inn"

Noen forslag til hvordan jeg kan hjelpe henne???

MHV - jente16

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde en venninne av meg bulimi. Jeg var veldig bekymret for henne og dro hun til slutt med til pp- rådgiveren. Venninna mi ble frisk, men hu sleit med det i flere år etterpå. Det er best å får stoppet unødvendig slanking før det går for langt.

Problemet med de som har spiseforstyrrelser er at de ikke selv innser at de har et problem, de har et forvrengt bilde av seg selv, og synes derfor de ser tykke ut uansett hvor mye de slanker seg. Mange har i tillegg dårlig selvbilde når de går på ungdomsskolen så det er viktig og kjempebra at du sier at hun absolutt ikke har noen grunnn til å slanke seg. Man får ikke tynnere lår av å slutte helt å spise (eller bare spise slanke sjokolade)! Da må hun trene og spise sunt over lengre tid.

Si til venninnen din at du er bekymret for henne. Hvis hun ikke vil høre på deg og fortsetter å spise lite (og samtidig trene mye), kan du si ifra til moren hennes, en lærer eller helsesøster.

Håper det ordner seg for venninnen din og at hun innser at hun er normal og ikke trenger å slanke seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...