Gå til innhold

Food miles

Susannah

Anbefalte innlegg

Kom på en annen ting de er mer og mer opptatt av i England (har bodd der) og det er food miles. Flere og flere av de største kjedene som M&S, Tesco, Sainsbury`s osv. (tilsvarer nesten Rimi, Rema, Spar, Obs!) merker nå mye av maten sin med food miles. Det vil si hvor langt har denne maten "reist" før den kommer på bordet ditt. Det er jo noe å tenke på, håper de blir litt mer bevisst på denne type miljømerking i Norge etter hvert også.

Det er jo klart at hvis en først skal ha en biff f.eks. (ja, jeg vet at det ikke er særlig miljøvennlig i seg selv å spise kjøtt), er det mye mer miljøvennlig å spise en biff fra Østfold enn en fra Brasil.

Så vi får håpe det blir mer bevissthet rundt dette etterhvert, så kan vi spise lokal mat som ikke har reist hele kloden rundt først.

(Som de gjorde for ikke så mange tiår siden, det enkle er ofte det beste....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg helt enig i! Det er unødvendig å frakte grønnsaker fra Afrika og Sør-Amerika hit synes jeg. Jeg kjøper dessuten bare europeisk vin, men det er ikke akkurat noe offer da jeg stort sett foretrekker italiensk og fransk allikevel.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er interessant, men noe jeg ikke har klart å forholde meg særlig til i hverdagen. Vi har realtivt lite utvalg av varer her jeg bor, så vi kjøper det som er tilgjengelig, men velger økologisk eller norsk der det er mulig og logisk, og i praksis velger vi heller økologiske gulrøtter og poteter enn f eks spansk industrisalat og hvit ris... Bedre merking er et bra tiltak, da blir man mer bevisst og kan velge etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

På den annen side er det viktig å kjøpe FairTrade-varer, for å hjelpe folk i utviklingsland til å få en pris for varene sine som de kan leve av. Disse produktene har IKKE reist særlig kort. Men de er ofte økologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side er det viktig å kjøpe FairTrade-varer, for å hjelpe folk i utviklingsland til å få en pris for varene sine som de kan leve av. Disse produktene har IKKE reist særlig kort. Men de er ofte økologiske.

Det er vel nettopp dette som er en del av problemet med å være forbruker i dag; det er så utrolig mange hensyn å ta!!!

Ikke skal maten reise langt, så kanskje vi kan støtte lokale bønder i Norge, men så bør vi jo kjøpe fair-trade for vi må jo hjelpe u-land. Dessuten bør maten være økologisk, men økologiske kuer bruker mye mer plass enn ikke økologiske, noe som er dårlig for naturen. I tillegg er de riktige produktene ofte dyrere, og det passer ikke hvem som helst sin lommebok. Og hva er de riktige produktene? Er det rart vi stikker hodet i sanden av og til?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det er et godt poeng, som jeg ofte blir frustrert av selv... Skal jeg kjøpe fair trade fra andre siden av jorda, men som ikke er økologisk, skal jeg velge biff fra naboen min eller økologisk kylling fra Polen (om det er noe alternativ?)? Det virker som det er vanskelig å få alle fluene i én smekk, i hvert fall, så jeg kjøper litt om hverandre - og vet ikke hvor mye forskjell verden merker :roll:

Angående priser: Vi har ganske nøktern økonomi, men synes det går greit å kjøpe "bevisst" likevel. Nå blir det jo alltid en prioritering, da, hva man vil bruke penger på, men jeg synes at ved å heller prøve å sette sammen måltider som ikke blir så svindyre totalt ( f eks spiser vi nesten aldri biff o.l), går det greit at de fleste råvarene er dyrere enn de billigste. Det skal sies at økologisk kjøtt ikke er å oppdrive her, da...

Endret av sitrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bananer fra Østfold har jeg aldri hørt om, så her kjøper jeg Max Havelaar med god samvittighet. :ler:

Helt enig, jeg kjøper stort sett Max Havelaar bananer og kaffe, norske epler (liker de best) og lokale egg.

I Rogaland er den del produketer merket med "Beine Veien". Disse er produsert lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...