Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri vært hos psykolog, men lurer på om jeg kanskje kunne hatt godt av det. Jeg har ingen nevneverdige problemer, men jeg går rundt og er veldig mye trist.

Har noen vært hos psykolog? Hva skjer der? Må man ha et angitt problem, eller kan man bare prate?

Skrevet

Hva som skjer hos en psykolog avhenger mye av hvilken type terapi du ønsker. Det finnes mange typer; kognitiv som er mer rettet mot tankemønstrene dine, psykodynamisk som er mer den tradisjonelle terapien, atferdsterapi etc.

Hos psykologen starter det med et mer lignende intervju; hvorfor du kommer, din livshistorie etc, deretter tar dere sammen tak i det du ønsker å arbeide med.

Det er derfor greit om du klarer tenke over problemene dine noe før du drar dit, slik at du er klar over hva du ønsker. Men det er også mulig at dere sammen kan komme frem til hvilke problemer du har mer spesifikt om du ikke klarer se dem skikkelig selv.

Dessverre er det veldig vanskelig å komme til psykolog dersom man ikke er alvårlig syk, og man må stå lenge i kø, om man ikke har mulighet til å kontakte privat psykolog. Du må i alle fall ta kontakt med legen din å si at du har problemer med at du er så mye trist, og at det er mulig du sliter med depresjon, og dere kan sammen komme frem til hva du bør gjøre. Er du ikke fornøyd med svarene du får av legen din så gå til en annen lege til du finner en som tar deg alvorlig.

Skrevet

Jeg tror også du må skrive et brev til legen om hvorfor du ønsker å se en psykolog. Så sender han brevet med henvisningen til den psykologen du evt skal til. Men det er laaange køer, så sett deg på en liste nå. Du rekker å tenke vel og lenge før det blir din tur. Hvis du ikke går til en privat da.

Får jeg spørre deg om noe annet? Du bruker vel ikke tilfeldigvis p-piller? Vi har hatt flere lange diskusjoner her på KG om hvordan p-pillene forandrer oss mentalt. Det kan kanskje være det? :klem:

Skrevet

Hvis du vil at det offentlige skal betale for psykologen så må du ha henvisning fra lege og da vil jeg tro du bør ha et konkret helseproblem og muligens tentativ diagnose, men det er altså noe fastlegen må avgjøre.

Hvis du vil betale selv slipper du lang ventetid og kan prate om hva du vil - vil jeg tro. Jeg vil tro psykologer er forskjellige og arbeider på ulike måter, det å finne en en passer til tror jeg er viktig hvis man skal gå i individualterapi. Jeg har bare gått i gruppeterapi og liker det godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...