Gå til innhold

sykmeldt fra jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere,

Jeg er nå sykemeldt 50% fra jobben min, tror det blir starten på en flere ukers aktiv sykemelding. Er foreløpig bare sykemeldt ut denne uken.

men hvordan fortelle om det til sin arbeidsgiver? Jeg synes det kan være litt vanskelig å kommunisere, særlig når sjefen ikke jobber i samme avdelingskontor som meg, vi har for det meste kommunikasjon på mail. Tror det er vanskelig å ta opp slike temaer på mail eller telefon.

Men hva bør jeg si? Jeg føler meg utbrent, og det samme står også på minm sykemelding. Er redd for at han sakl tro jeg bare lyver med dem om det.

Har ikke så veldig godt forhold til sjefen min akkurat nå. Er så redd og engstelig for å si noe feil.

Håper dere kan hjelpe.

Skrevet

Det står vel ikke noen diagnose på den delen av sykemelding som arbeidsgiver skal ha? Tror det er på den delen du skal beholde selv. Arbeidsgiver har vel i utgangspunktet ikke noe med grunnen til at du er sykemeldt....

Gjest Elfrida
Skrevet
Arbeidsgiver har vel i utgangspunktet ikke noe med grunnen til at du er sykemeldt....

Nei, arbeidsgiver har ingen rett til å vite diagnosen. Men som arbeidstaker plikter man å informere arbeidsgiver om hva slags tilrettelegging og tiltak man måtte trenge for å komme tilbake i jobb. Noen ganger er ikke tilrettelegging så veldig aktuelt, hvis man har brukket begge armene el.l., men hvis sykmeldingen har noe med forhold på arbeidsplassen å gjøre så er det høyst aktuelt.

Arbeidsgiver på sin side må jo også være åpen og positivt innstilt til å tilrettelegge for den som er sykmeldt, og foreslå tiltak, og det er jo dessverre ikke alltid tilfelle.

Uansett har ikke sjefen noe med diagnosen som legen har satt, hvis man ikke ønsker å fortelle det da.

Skrevet

Kjære deg.

Arbeidsgiveren din har ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt.

Du sier at du er utbrent, da er det beste for deg å slappe av og hvile. Jeg har opplevd dette selv, hatt en sjef som ikke var så forståelsesfull, og dette gjorde at jeg gikk rundt og hadde dårlig samvittighet når jeg var sykemeldt. Det skal man ikke ha. Jeg gikk tilbake på jobb uten å få den hvilen jeg trengte, og det anbefales ikke.

Man må ta vare på seg selv også..

Hilsen Mona

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...