Gå til innhold

lage noe av fårikålkjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi hamstret endel billig, fint fårikålkjøtt i høst, og har igjen noen kilo. Fårikål frister ikke så veldig, men hva annet kan jeg lage? Enkle og mer avanserte tips taes i mot med takk :)

Forresten: finner noen lammegryter som ser gode ut, men det står stort sett at man skal bruke benfritt kjøtt fra bogen. "Må" jeg det?

Endret av sitrus
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk gryter laget av lammekjøtt med bein er best - smaken blir fyldigere. Her er en lammegryte du fint kan lage med fårikålkjøtt.

Osso buco med lam

Lammekjøtt med bein, feks bog, lårskiver eller skanker (ca. 250 g pr pers)

løk (1/2 pr pers)

hvitløk

sellerirot (1/4 pr pers)

gulrot (1-2 pr pers)

olivenolje

hermetiske tomater (1/2 boks pr pers)

timian

salt, pepper

presset sitron

Gremolata:

rå hvitløk

sitronskall

persille

Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, timian, litt salt og pepper, og kok opp.

I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Kok under lokk i ca. 2 timer - evt i ovnen ved 150 g.

Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker stykker med mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og litt rå hvitløk.

Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med surret løk og gurkemeie. Smaken blir selvsagt ikke den samme, men risen blir like gul og fin.

Skrevet

ligger noen oppskrifter på matprat.no

tror jeg laget irish stew en gang, veldig god.

Skrevet
ligger noen oppskrifter på matprat.no

tror jeg laget irish stew en gang, veldig god.

Jepp! Søkte for moro skyld og blant disse 212 oppskriftene var det mange som har lammekjøtt med bein som ingrediens.

Skrevet

Tusen takk! De ser veldig gode ut, og til piafs oppskrift har jeg jo faktisk nesten alle ingrediensene tilgjengelig. Den afrikanske gryta så jeg også da jeg søkte - fint å vite at den er god!

Skrevet

Fiordelmondo - veldig god italiensk lammegryte:

1 kg lammekjøtt

4 ss olivenolje

en god klype rosmarin

en god klype salvie

3 - 4 løk i båter

7 stenger selleri i skiver

3 pressede hvitløksbåter

Legg kjøtt og grønnsaker lagvis og kok i 5 dl tørr hvitvin i 3 kvarter - 1 time (eller til kjøttet løsner fra bena). Skal ikke fosskoke, men såvidt boble. Ha lokket på og sjekk med jevne mellomrom at det ikke blir tørt. Da må du ha på mer vin.

Toppes med gremolata-blanding:

3 båter hvitløk

2 dl hakket persille

revet skall av 2 sitroner

4 - 5 ss kapers

... og kokes i 5 minutter til.

Skrevet (endret)

Lagde faktisk fårikålkjøtt i rødvin i går.

Brunet 1 kg fårikålkjøtt, 2 nett sjalottløk, 2 røde og 2 gule parika.

Hadde det over i en gryte og hadde på 3 ss hvetemel, noen stilker hakket timian, pepper 4-5 dl rødvin og ca 1 l kjøttkraft, så det dekker kjøtt og grønnsaker.

Lot det hele trekke i ca to timer til kjøttet er mørt.

Serverte det hele med ris. Skal spise rester i dag :)

Endret av pulverheksa
Skrevet

Oppskriften nedenfor brukte jeg i går, og den er helt nydelig! Det går helt sikkert an å lage den med fårikålkjøtt i stedet for lammebog, men da bør man kanskje halvere alle mengdene, og korte ned en del på steketiden. Sjyen blir veldig god, men det samler seg jo en del fett på toppen. Vi har en stor pipette som kan brukes til å suge opp kraften under fettlaget. Hvis du ikke har det bør den avkjøles slik at fettlaget stivner litt.

Serves 6-8

1 shoulder of lamb

Sea-salt and freshly ground black pepper

3 small dried chillis

1tbsp fennel seeds

60ml/2fl oz good-quality red-wine vinegar

300ml/10fl oz dry white wine

1 small bunch dried oregano

Heat the oven to 150C/300F/Gas2. Place the lamb in a baking tray large enough to hold it comfortably. Season with salt and pepper and crumble over the dried chilli. Add the fennel seeds, the red wine vinegar, the white wine and the dried oregano. Cover with foil - sealing it very well around the edges - and place in the oven. Cook undisturbed for three and a half hours. Remove from the oven. Take off the foil and cook for a further 40 minutes to brown the skin. The meat will be so deeply flavourful and so soft that you can eat it with a spoon.

Skrevet

Takk, takk - mye som ser supergodt ut her! Men èn ting - jeg bør vel ikke bruke skall av "vanlige" sitroner i gremolataen? Det er litt reisevei til økologiske sitroner her, men ikke verre enn at det skal gå an.

Skrevet
jeg bør vel ikke bruke skall av "vanlige" sitroner i gremolataen?

Jeg bruker økologiske sitrusfrukter hvis jeg får tak i dersom jeg skal lage en rett som inneholder revet skall. Hvis jeg ikke får tak i skrubber jeg skallet veldig godt under rennende vann og håper at jeg får vekk det verste....

Skrevet

Holder på å lage piaf sin oppskrift nå - og det lukter nydelig :)

Skrevet

Og veldig vellykket ble det :) hadde ikke timian, det nærmeste jeg kom var provencekrydder, men ellers fulgte jeg oppskriften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...