Gå til innhold

Hudpleie- og kosmetikkprodukter

Gjest Bodillen

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Tenker du miljø når du kjøper hudpleie- og kosmetikkprodukter?

Selv fikk jeg for noen år siden allergi mot kjemiske konserveringsmidler. Da jeg søkte på nettet og fant informasjon om disse stoffene ble jeg faktisk ganske sjokkert. Det mest skremmende er vel at disse stoffene er lovlige å bruke. De finnes til og med i de fleste våtservietter til spedbarn.

Fler og fler reagerer på forskjellige stoffer i kremer og sminke, spesielt på de kjemiske konserveringsmidlene (parabener).

Jeg kjøper alt jeg trenger i helsekostforretninger, og produktene er både bra og rimelige i pris i forhold til veldig mye av det som selges i parfymeriene.

Her kan du lese mer om parabener: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker til en viss grad på miljø. Prøver å lever brukte shampoflasker o.l til plast retur. Før leverte jeg tomme Body Shop produkter i Body Shop butikkene, da fikk jeg en krone i pant :ler: De tar vel fortsatt imot tomme beholdere?

Jeg har veldig sensitiv hud (håndeksem og kløe) for tiden og unngår parfymerte produkter. Har hittil bare prøvd Jason Aloe Vera og Zona fra helsekost, men skal prøve mer derfra. Har blitt nøyere med å unngå parabener. Ganske skummelt med alle de stoffene vi smører på huden... Tror det er lurt å kjøpe kosmetikk i helsekost eller på apotek, der er det litt strengere kvalitetskrav i forhold til i matbutikker f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg har veldig sensitiv hud (håndeksem og kløe) for tiden og unngår parfymerte produkter. Har hittil bare prøvd Jason Aloe Vera og Zona fra helsekost, men skal prøve mer derfra. Har blitt nøyere med å unngå parabener. Ganske skummelt med alle de stoffene vi smører på huden... Tror det er lurt å kjøpe kosmetikk i helsekost eller på apotek, der er det litt strengere kvalitetskrav i forhold til i matbutikker f.eks.

Jeg har prøvd flere helsekostprodukter på huden, og Lavera er et merke jeg absolutt kan anbefale! inneholder ingen kjemiske konserveringsmidler og passer perfekt til sensitiv hud.

Lavera fører sminke også, veldig gode produkter, men jeg synes de har litt kjedelige farger i øyenskygger. Til min store glede har Dr. Hauscha nettopp kommet med et bredere utvalg på den fronten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hudpleie fra REN, som er en såkalt ren serie (lurer på om engelskmennene som står bak vet hva "ren" betyr på norsk? :ler: ). Produktene derfra er fri for "petrochemicals, sulfates, synthetic fragrance, PEGS, animal products, synthetic colours, propylene glycol, TEA, DEA and parabens". Nå vet jeg ikke hva alle disse tingene er, men serien fungerer utmerket for meg. Jeg har veldig sensitiv hud og reagerer på mye, også en del av det de selger på helsekost og apotek (Dr. H. var en katastrofe for meg, ble rød, hoven og fikk utslett i hele ansiktet). REN har derimot gjort underverker for meg.

Ellers bruker jeg mye sminke fra ID/B.E. (mineralsminke), som også skal være uten tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tenker på det, men sliter med å finne gode produkter uten de verste miljø- og helseskadelige stoffene.

Er veldig fornøyd med hudkremene fra Jason. Jeg vurderer å prøve shampoen som visst skal være uten Sodium Laureth Sulfate. Noen som har prøvd?

Ellers skal aloe-serien til Body Shop være fri for parabener. Jeg liker den veldig godt! De andre produktene deres har også færre ulumskheter enn mye annet innen hudpleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg bruker hudpleie fra REN, som er en såkalt ren serie (lurer på om engelskmennene som står bak vet hva "ren" betyr på norsk?  :ler: ). Produktene derfra er fri for "petrochemicals, sulfates, synthetic fragrance, PEGS, animal products, synthetic colours, propylene glycol, TEA, DEA and parabens". Nå vet jeg ikke hva alle disse tingene er, men serien fungerer utmerket for meg. Jeg har veldig sensitiv hud og reagerer på mye, også en del av det de selger på helsekost og apotek (Dr. H. var en katastrofe for meg, ble rød, hoven og fikk utslett i hele ansiktet). REN har derimot gjort underverker for meg.

Ellers bruker jeg mye sminke fra ID/B.E. (mineralsminke), som også skal være uten tilsetningsstoffer.

Får man kjøpt REN-produktene i Norge, eller handler du på nettet?

ID/B.E. - hvor får du kjøpt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske bevisst på dette, men det er vel først de siste par årene jeg i det hele tatt har vært klar over hvilke stoffer som gjør hva; hvilke som gjør "ingenting", men bare er fyllmasse, hvilke som er skadelige og hvilke som er bra. Jeg kjøper hudpleieprodukter stort sett fra helsekost, og supplerer med vegetabilsk og eterisk olje, mandelolje i ansiktet, av og til rapsolje i hodebunnen (etter tps herfra) og jojobaolje for å motvirke eksem). En annen ting er at endel av produktene de selger i helsekostbutikk godt kan inneholde både parabener og stoffer som er miljøskadelige (sinkpyritonin e.l har jeg sett i en shampo), så man må nesten sjekke ingrediensene der også...

Brumma; jeg kjøpte nesten nettopp Jason-shampoen, og har vasket håret to ganger med den (på to dager, ny rekord :roll: ) - synes håret blir mykt og ganske blankt, og med mindre flyvende småhår. Så så langt er jeg veldig fornøyd.

Generelt liker jeg tanken på å ikke ha irriterende og kanskje farlige stoffer på huden, og min hud fungerer også greit med naturprodukter; noen blir jo allergiske mot visse eteriske oljer, og noen trenger "sterkere lut" men for min del går det bra. Men helt konvertert er jeg ikke; bruker vanlig sminke, blant annet, om enn sjelden.

Når det gjelder gjenbruk av emballasje er det derimot dårligere; tror Body Shop har sluttet med dette, og blant annet Dr Hauschka vil ikke bruke flasker omigjen fordi produktene inneholder lite/ingen konserveringsstoffer og holdbarheten på produktene sikkert blir dårlig av uren emballasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt REN-produktene i Norge, eller handler du på nettet?

ID/B.E. - hvor får du kjøpt dette?

Det er kun et utsalgssted for REN i Norge, så vidt jeg vet, og det er på Visage i Torggata i Oslo. Tror de sender rundt i landet hvis du ønsker det. Jeg kjøpte prøvesett etc der, men nå har jeg gått over til å bestille fra HQhair, da dette lønner seg til tross for norsk moms.

ID får du kjøpt hos hudpleiere i stort sett hele landet, tror jeg. Evt kan det bestilles fra nett, Beautybridge er et av stedene som sender til Norge. Jeg kjøper også dette fra HQhair, da jeg gjerne samler opp og bestiller til tett oppunder 1000-lappen når jeg først skal ha noe derfra. Ganske dyrt i Norge, da, så det lønner seg nok stort sett å bestille fra nett, ihvertfall når man vet hvilke farger man skal ha.

Edit: Glemte å nevne en ting som jeg også liker godt med REN-produktene - emballasjen er sånn at det er minimalt man ikke får ut når det begynner å bli tomt. Det har jeg ofte irritert meg over når det gjelder de "vanlige" merkene, nemlig, at det ligger igjen masse i bunnen av flaskene som man ikke får ut uten å demontere hele opplegget.

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper så og si bare hygiene produkter fra The Body Shop, jeg er spesielt bevisst på at det ikke har vært testet på dyr. Jeg bruker også veldig lite slike produkter, så det er ikke så mye jeg kjøper av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere helsekostprodukter på huden, og Lavera er et merke jeg absolutt kan anbefale! inneholder ingen kjemiske konserveringsmidler og passer perfekt til sensitiv hud.

Lavera fører sminke også, veldig gode produkter, men jeg synes de har litt kjedelige farger i øyenskygger. Til min store glede har Dr. Hauscha nettopp kommet med et bredere utvalg på den fronten :)

Takk for tips, skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigerjente

Jeg har også blitt veldig obs på dette i det siste..

Det som egentlig har sjokkert meg mest, er at når vi gikk på hudpleielinjen, lærte vi ingenting om farlige stoffer i kosmetikk. Vi snakket vel kanskje om parabener en gang i sammenheng med natusan, og at jeg sa jeg skulle ha barn.. Da sa de jeg ikke måtte bruke natusan, men noen begrunnelse kom de ikke med...

Nå er det jo ikke bare parabener som er skumle i kosmetikken..

Og det er mye skummelt...

Gleder meg til produkt-serien min blir lansert i norge, og jeg kan begynne å skryte over den.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette området må jeg innrømme at jeg ikke er særlig flink :sjenert: Jeg kjøper for det meste produkter fra Dior, Clinique og Estée Lauder og lignende. Men siden det var så mange gode tips til alternativer her, så lover jeg at jeg skal skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bodillen
På dette området må jeg innrømme at jeg ikke er særlig flink  :sjenert: Jeg kjøper for det meste produkter fra Dior, Clinique og Estée Lauder og lignende. Men siden det var så mange gode tips til alternativer her, så lover jeg at jeg skal skjerpe meg!

Clinique er faktisk ikke av de verste. Det er det eneste merket jeg hittil har funnet i vanlige parfymerier som har noen produkter uten parabener, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattblomst

Kjøpte meg Jason hand & body lotion pumpeflaske i dag. Spent på hvordan den virker. Tenker å ha den stående på badet, ved siden av håndsåpa... *tørre hender om vinteren*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jason hand & body lotionen er god som body lotion, mindre god som håndkrem, i hvert fall nå om vinteren. Men er jo bare å prøve seg fram, har vurdert å kjøpe en flaske å ha stående ved kjøkkenvasken for hendenes skyld - den er jo ganske billig også.

(interessant det med priser, forresten, Jason-serien er ganske rimelig, selv om det nesten bare er bra ingredienser. Litt uhipt design har produktene også. Men bra er de. Så pris og kvalitet har ikke alltid sammenheng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...