Gå til innhold

Foreldremøter


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skulle ikke tro det, sånn i utgangspunktet.

Hvis en skole har gjort noe sånt, regner jeg med at de mener de har en grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål!

Jeg er stemor, og ble nektet å være med på foreldresamtale. Læren sa at det bare var for foreldrene. Det var far som hadde bedt om møte, ettersom mor aldri informerer ham om når det er foreldremøter. Dagen før møtet ringte læreren og sa at mor også ville møte, for det hadde hun krav på.

Vi har i ettertid funnet ut at foreldre som ikke lever sammen har krav på separate foreldresamtaler!!!!!!!!!!!! :evil:

Skjønner ikke at en lærer kan være så påståelig på noe som er helt feil

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlige opplysninger skal ikke bli gitt til steforeldre, og de har ikke noe å gjøre faktisk på slike møter... i utgangspunktet.... Det er fordi det er foreldrene som har ansvar, nye partnere har ikke noe formelt ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

steforeldre har ingen innflytelse på stebarna og kan heller ikke være med på "offentlige" møter, de har null bestemmelsesrett og er kun en ressursperson i forhold til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet om flere steforeldre som er med på møter i forbindelse med skolen.

At steforeldre ikke har bestemmelsesrett er jo klart, men det kan vel være en positiv ting at steforeldre får være med på det som skjer. de er jo tross alt en del av barnas hverdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steforeldre har, i denne sammenhengen, og i utgangspunktet, ingen rettigheter når det gjelder stebarn.

Det er foreldrene som skal møte på foreldremøter.

Dersom en av foreldrene er forhindret fra å møte, kan stemor/far møte - med skriftlig fullmakt - og dersom den andre foreldren ikke protesterer.

Så det enkleste i en slik situasjon er å snakke sammen og avklare det "på hjemmebane". Har ingen av foreldrene innsigelser, og de nødvendige, skriftlige fullmakter foreligger, kan ikke skolen nekte noen å møte eller få utlevert opplysninger om barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg mener å huske at min stemor var med på både foreldremøter og konferansetimer uten at læreren reagerte på det (husker at min mor og stemor var der samtidig både med og uten min far).

Reglene kjenner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skulle tro de fleste satte pris på en stemor/far som viser interesse og vilje til å følge opp stebarna :lol:

En far/mor bør selv få bestemme om ny partner skal få delta, hvis forholdet er stabilt og godt.

Så, moralsk sett synes jeg ikke stemor skal nektes å delta på foreldremøter osv. Men jeg vet heller ikke hvordan reglene er.. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg refererte til, at steforeldre ikke har anledning til å møte uten fullmakt, kommer fram i et rundskriv fra departementet, så det er i utgangspunktet regelen. Jeg vet at den ikke er veldig kjent.....

Klart det er fin ta stemor/far aktivt tar del i stebarns liv, også skoleliv. Så derfor bør foreldrene snakke sammen og avklare dette på forhånd. Det holder med en fullmakt, og den vil gjelde til den trekkes tilbake.

Noen ganger kan det selvsagt oppstå problemer - særlig der mor og far har sluttet å være voksne og oppfører seg som hund og katt. Da kan det være vanskelig å ha den ene biologiske forelderen og en steforelder på samme møte. (det kan være vanskelig å ha begge de biologiske foreldrene på samme møte).

Gjelder det kontaktmøter der lærer og foreldre og barn snakker sammen, er det i disse tilfellene mulig å be om et særskilt møte. MEN - skal steforeldre møte der, må fullmakt fortsatt foreligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg blir samboer til høsten. Jeg har akkurat sendt inn søknad om barnehageplass. På denne søknaden oppga jeg min kjæreste som foresatt/samboer feltet (strøyk ut ordet far). Han er stefar til barnet mitt. Den biologiske faren har aldri før vist noen interesse av å være med på foreldremøter, dugnader o.l i barnehagen. Han vil kun ha samvær annenhver helg. Jeg mener derfor at når han ikke er interessert, har barnehagen heller ikke bruk for opplysninger om han. De kommer jo mest sannsynlig ikke til å ha noe med han å gjøre likevel. Mens min samboer vil måtte bringe/hente barnet i barnehagen, når jeg selv ikke kan. Jeg synes også at han bør få være med på foreldremøter. Jeg vil gjerne ha han med. Håper derfor vi ikke blir nektet dette av barnehagen.

For det kan jo ikke være slik at biologisk far skal kunne nekte stefar dette, all den tid han selv ikke bryr seg om å delta??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...