Gå til innhold

Er svinekjøttdeig sunt?

Susannah

Anbefalte innlegg

Jeg har svart i tidligere tråder om akkurat dette, det er bl a pga at kjøttet er fullt av avfallsstoffer og urinsyre. Merket det selv på huden at da jeg før spiste svin i perioder, ble huden dårlig, ble slapp og urinsyre er ikke bra for revmatikere og derfor ikke bra for leddene. Skjønner heller ikke de som vil spise bacon og svor (smelta grisehud) - det er bare ekkelt...

Jeg trodde det var slik at reumatikere skulle holde seg unna rødt kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest 1
Det er høyere konsentrasjon av proteiner i svinekjøtt enn i biff.

Den siste kommentaren er ganske unødvendig. Griser btw er kjent for sin gode hygiene.

Selv om grisene (og kanskje oksene også?) har god hygiene, ferdes de i et miljø som er ekkelt og de spiser rester av alt mulig rart fra trau og slikt. I tillegg ser de stygge ut. For meg er bare tanken på dette nok til at jeg ikke kjøper eller spiser svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke bare la folk spise kjøtt i fred. Det er min rett til å la være å vite hvor ekkelt et dyr er når det lever. Jeg synes fortsatt det smaker godt. Å prakke på andre sin egen overbevisning er ikke veien å gå.

Spørsmålet var enkelt, "er det sunnere?" Svaret er enten JA eller NEI. Evt med en forklaring på hvorfor.

Det er nettopp derfor jeg i utgangspunktet bare skrev at jeg syns det er ekkelt. For jeg ville ikke prakke på noen fakta siden jeg vet at folk spiser det og det er en del av den norske hverdagskosten her. Og når folk spør hvorfor jeg mener det ikke er sunt, så må jeg få skrive noe. Hvis ikke kan du bare la være å lese denne tråden. Er ikke min mening å prakke på folk noenting. Og heretter vil jeg holde meg unna slike "er gris usunt"-tråder for jeg får bare pepper av å svare på det av de som spiser gris. Spis hva dere vil, jeg holder meg unna svin pga personlige syn, min helse og ønsker. Jeg bruker sukker i teen, men syns ikke folk prakker på meg noen overbevisning ved å skrive at det er usunt og at det er sunnere med suketter. Jeg vet jo at det er usunt men vil fortsette med det og klandrer ikke folk når de forteller om sunnere alternativer. En må respektere hverandres svar litt bedre enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ganske spent på hvor du har dine "fakta" fra. Det er det flere som er interessert i og jeg tror vi alle venter på at du faktisk hoster opp en hvilken som helst dokumentasjon for dine påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der var vi på grise-diskusjonen igjen,ja!

Glemte at det var en fare for det med å bringe svinet på bordet. Men tror jeg har fått svar på spørsmålet jeg stilte innledningsvis også, heldigvis. Så takk for det - og diskuter gjerne videre om gris hvis det ikke er utdebattert enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp derfor jeg i utgangspunktet bare skrev at jeg syns det er ekkelt. For jeg ville ikke prakke på noen fakta siden jeg vet at folk spiser det og det er en del av den norske hverdagskosten her. Og når folk spør hvorfor jeg mener det ikke er sunt, så må jeg få skrive noe. Hvis ikke kan du bare la være å lese denne tråden. Er ikke min mening å prakke på folk noenting. Og heretter vil jeg holde meg unna slike "er gris usunt"-tråder for jeg får bare pepper av å svare på det av de som spiser gris. Spis hva dere vil, jeg holder meg unna svin pga personlige syn, min helse og ønsker. Jeg bruker sukker i teen, men syns ikke folk prakker på meg noen overbevisning ved å skrive at det er usunt og at det er sunnere med suketter. Jeg vet jo at det er usunt men vil fortsette med det og klandrer ikke folk når de forteller om sunnere alternativer. En må respektere hverandres svar litt bedre enn dette.

Nå spiser ikke jeg gris fra før av, så her kan du trygt prakke på meg fakta. For jeg er egentlig veldig nysgjerrig på den dokumentasjonen som viser at grisekjøtt har høyere innhold av urinsyre enn andre typer kjøtt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.matprat.no/BulletListArticle.as...mnu2=5027&mnu3=

Der står det at det er en myte at kjøtt inneholder mye urinsyre, men at enkelte matvarer fører til økt utskillelse av urinsyre i blodet vårt.

http://www.ronningsbakk.net/default.asp?pa...4&article=37472

Her står det at griser skiller ut urinyre under stress (trodde det var adrenalin, jeg?) - uttalelsen kommer fra autoriteten (?) Anne B Ragde.

http://www.lettereliv.no/info.asp?id=1613

I følge denne bør man også begrense inntaket av bønner og linser.

Finner ellers mest forumlinker som f eks går tilbake hit. Det sto blant annet noe om griser og byller - jeg har jobbet med griser, og sett endel slakt, men har aldri verken sett eller hørt om dette. Knapt noen dyr - i hvert fall ikke kyr og sauer - kan svette bortsett fra gjennom munnen (unntak er f eks hester), så dette er et rart argument. At grisen regnes som uren tror jeg har mest med tidligere trikinfare å gjøre, at den er upartået (like logisk som skalldyrforbudet i gamletestamentet) og at den ruller seg i gjørme. Sistnevnte riktignok fordi den ikke svetter, så det er for å kjøle seg ned. Den er jo også alteter og ikke særlig delikat i frittgående tilstand på steder med åpen kloakk eller søppelhåndtering.

Endret av sitrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som tidligere nevnt mindre fett i svinekjøttdeig enn i vanlig. Selv har vi byttet til kyllingkjøttdeig. Enda mindre fett og veldig god til taco, pizza++... Den smaker ikke så mye i seg selv, men liker den veldig godt i slike retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knapt noen dyr - i hvert fall ikke kyr og sauer - kan svette bortsett fra gjennom munnen (unntak er f eks hester), så dette er et rart argument.

Enig i dette. Tror tanken er at de ikke får kvittet seg med anfall, når de ikke svetter, men det stemmer jo ikke. De er bare bygd helt annerledes enn oss mennesker, og har som regel en alternativ måte å svette på. Som feks hunden, som ikke svetter gjennom huden, men via tunga når den peser.

At grisen blir regnet som uren kommer fra midtøsten, via islam og kristendom. Dette mest pga svinekjøtt lettere blir dårlig, i varme land. (Og trikinfare.) Vi som bor i ett kaldt land som Norge, og i tillegg har strenge standarder på kjølekjeder osv trenger ikke å tenke på dette.

Det jeg synes er det største argumentet mot både svin og kylling er at graden av industriell produksjon er veldig høy, og at det dermed er lite dyrevennlig, i tilegg til at det ødelegger smaken på kjøttet. Velger derfor økologisk så sant det er mulig.

At noen ikke vil spise gris, fordi de føler det er ekkelt er helt greit, men jeg synes det blir litt pussig å gi andre råd basert på sine egne irrasjonelle fikse ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spørsmål var "er svinekjøttdeig sunt"?

I forhold til vanlig kjøttdeig er svaret ja, det inneholder litt mindre fett. Skal man velge det som inneholder minst fett så er det karbonadedeigen som troner på toppen av det magreste alternativet:

Karbonadedeig: 3-6 % fett.

Kyllingkjøttdeig: Ca. 7 % fett.

Kjøttdeig av svin: Ca. 9 % fett.

Vanlig kjøttdeig (storfe): Ca. 14 % fett.

Familiedeig (storfe/svin): Ca. 18 % fett.

Medisterdeig: Inntil 25 % fett.

Kilde: Grete Roede's vektklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Mamma har reumatisme og blir like dårlig av svin som av okse. Vet ikke om det er tilfellet for alle, men det er ihvertfall sånn for henne. Hun kan spise kylling, kalkun og fisk, samt "barn" (kalv, lam osv.). Det er urinsyren hun ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med svinekjøttdeig er at den kleber mye bedre og dermed er lettere å lage kjøttkaker av.

Hvor mye koster svinekjøttdeig?

Jeg har tenkt på å skaffe kvern for å male opp koteletter som ofte finnes til 30 kr kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper aldri annet enn karbonadedeig.

For det første slipper man de ekle brusklignende greiene man av og til treffer på i kjøttdeigen. For det andre er det drøyere enn kjøttdeig, så prisforskjellen er ikke særlig stor. For det tredje smaker det bedre. Selv om en god biff er best.

Når det gjelder fugl, gris og får, kjøper jeg bare rent kjøtt.

Endret av Hutula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thalassa

det er ganske mange mennesker som ikke tåler å spise okse/rødt kjøtt. hvorfor? ikke spør meg!

Har ennå til gode å høre om noen som ikke tåler kyllingkjøtt(deig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante Olm
Kyr svetter jo heller ikke?

Dette er reinspikket bedrag. Jeg klappet en ku engang og da svettet den så det rant av den, midt i julivarmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...