Besson Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 Jeg kommer til å arve ca. 1,5 mill kroner, og lurer på hva jeg bør gjøre med pengene. Jeg er samboer med en skjønn mann, vi har begge barn fra før, men ingen felles barn, og det skal vi ikke ha heller. Vi har kjøpt hus sammen, som vi har 1,5 mill i lån på. Så, jeg kan betale ned lånet vårt, for begge to. Men er dette lurt? Hvis jeg setter pengene i fond, så vil det stå i mitt navn, og pengene er bare mine. Gevinst eller tap på pengene blir bare mitt. Men setter jeg de i huset, vil jeg kun kunne kreve å få ut de 1,5 mill hvis vi en dag flytter fra hverandre. Men da står jo bare pengene der uten å bli brukt til noe nyttig?... Samtidig så ser jeg fordeler med å betale ned begge sin gjeld, tenk så deilig! Og for en fin gave til oss begge egentlig, vi har jo tenkt å bo sammen resten av livet, har til og med lurt på å fri til ham, så vi er stabile og har det godt. Tror ikke han prøver å stikke av med pengene mine for å si det sånn. Men, vi er begge skilt fra før, så vi vet jo at selv om intensjonen er at man ønsker å holde sammen, så vet man jo aldri. Hva hadde dere gjort?
Gjest Pax Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 Jeg tror jeg ville vurdert å betale ned noe, samt investert resten av pengene (i f.eks en utleieleilighet) Det kan i mange tilfeller lønne seg å ha lån med tanke på skatten, f.eks.
Gjest Lea Skrevet 11. februar 2007 #3 Skrevet 11. februar 2007 Jeg ville ikke uten videre betalt ned gjelden for begge to. Selv om forholdet er bra akkurat nå, så kan det jo skje ting og om ikke ting er i orden da, så mister du den halvdelen av pengene som du har betalt på hans halvdel. Hos oss hadde jeg mer egenkapital enn min samboer da vi kjøpte og vi ønsket å eie like mye av boligen hver. Vi ville altså at den totale gjelden vi har i banken skal kunne deles på to. Derfor har min samboer lånt halvparten av min egenkapital direkte av meg og betaler rente til meg (dvs. at han betaler litt mer av felles utgifter hver måned). Om min samboer f.eks betaler for en investering i boligen, så skriver vi ned gjelden hans. Han kan også velge å betale ned denne gjelden når han måtte ønske. Jeg anbefaler dere å ta en prat med en advokat for å sette opp en avtale dersom du velger å bruke arven på å betale ned gjelden, slik at dere slipper ubehagelige overraskelser hvis det skulle bli brudd en gang i fremtiden.
lulle Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Først av alt, gratulere med kommende arv. Å betale ned begges gjeld, tror jeg du skal være svært forsiktig med. Om du velger dette, har du i virkeligheten betalt store deler av huset, mens du fremdeles bare eier halvparten, og vil kun ha krav på halvparten ved en evt. skillsmisse. Dette vil kanskje først og fremst være vanskelig for deg om du skulle bli alene. Dere har begge særkulsbarn , og om en av dere skulle falle fra, vil særkullsbarna være arvinger. Dvs. at du må betale dem ut halvparten av husets verdi. Kanskje litt surt om du vet at du har betalt for nesten alt. Samtidig vil du "snyte " dine barn for arv. Om du likevel velger å betale ned noe gjeld. Få det skriftlig, slik at ved en evt. skillsmisse eller bortgang, så vil beløpet bli holdt utenfor og falle tilbake på deg. Forøvrig tror jeg det er lurt å dele opp hvordan du inviserer pengene, noe i aksjefond , osv.....
Gjest *Tara* Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Jeg ville ikke betalt ned gjeld. 1,5 millioner i gjeld er ikke mye idag ... så den hadde jeg beholdt. Jeg ville investert pengene i hytte eller en leilighet - som mitt særeie ... Dette er noe som bør tilfalle dine barn når du engang dør ...
Arkana Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 Jeg synes ikke det å betale ned gjeld er som å ikke få igjen noen ting, husk at du sparer alle rentene du ellers ville ha betalt i mange år, det er faktisk mye penger! Personlig ville jeg absolutt betalt ned min del av gjelden med en gang, det er helt sikkert. Å spare den store månedlige utgiftsposten som renter og avdrag utgjør er det vel verdt. Om jeg ville betalt ned min samboers gjeld er jeg usikker på, og vil ikke ta noen stilling til det her og nå egentlig, det må du finne ut av selv, men som andre sier ønsker du kanskje å sikre at de pengene i allefall fås tilbake skulle forholdet ta slutt. Men, selv om du bare betaler ned din gjeld, vil jo deres felles økonomi bli betydelig romsligere uansett, med bare halve lånet å betale på og de pengene dere sparer kommer dere begge til gode. Og så kan du investere resten av pengene slik du selv ønsker.
Besson Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2007 Takk for gode råd, jeg tror dere har rett i at jeg nok ikke ukritisk bør investere alle pengene i boligen. Jeg tror jeg kontakter advokat og går til økonomisk rådgiver eller lignende. Jeg tror arv uansett blir ansett som særeie, så hvis vi skulle gå fra hverandre eller han dør, så vil jeg ta med meg arven min. Men uansett greit å få alt dokumentert og juridisk korrekt, så slipper jeg noen ubehagelige overraskelser senere. Jeg har også tenkt på at det nok er greit å beholde gjelden, for hvis han skulle dø kan jeg ikke sitte i uskiftet bo, og da må jeg kjøpe ut hans barn med en gang. Jo høyere lån vi har, jo mindre vil jeg være nødt til å betale til hans barn.
Arkana Skrevet 11. februar 2007 #8 Skrevet 11. februar 2007 Jeg tror arv uansett blir ansett som særeie, så hvis vi skulle gå fra hverandre eller han dør, så vil jeg ta med meg arven min. Men uansett greit å få alt dokumentert og juridisk korrekt, så slipper jeg noen ubehagelige overraskelser senere. ← Ja, det stemmer. Selv om man i utgangspunktet har felleseie når man er gift vil penger/ting som det er tydelig at du selv har ervervet bli holdt utenfor ved et evt samlivsbrudd. Og det vil jo ikke være noen tvil om at denne arven er din og ikke din samboers.
Gjest Pax Skrevet 11. februar 2007 #9 Skrevet 11. februar 2007 (endret) Jeg tror jeg kontakter advokat og går til økonomisk rådgiver eller lignende. ← Ja, det synes jeg du skal gjøre. Det er mye penger, og du vil sikkert bruke dem på best mulig måte. Endret 11. februar 2007 av Succubus
orakel Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Det er ulike regler for samboere og ektefeller. Du skriver at dere er samboere. Dermed kommer ikke begrep som særeie til anvendelse her. Ta kontakt med advokat. jeg ville absolutt ikke betalt ned samboers gjeld. Dessuten, når man har formue er det en fordel å ha litt gjeld med tanke på formuesskatt etc. Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men du kan jo også vurdere å gi avkall på noe av arven til deres fordel. Det kan minske arveavgiften (hvis det er tale om arv fra dine foreldre). Er barna under 18 år så kommer overformynderiet inn hvis barn har formue på over 75 000 mener jeg summen er nå, så da får du jo vurdere om det er gunstig eller ikke. Har de formue større enn xxx når de skal studere så vil de heller ikke få stipend, og kanskje også ikke lån fra Lånekassen. Det er flere hensyn å ta her og et stort ansvar å forvalte en slik sum, dermed kan det være greit å få litt råd. Hvis du går til banken din for økonomisk rådgivning så vær forberedt på at de kun vil forsøke å selge deg sine produkter og vil ikke gi deg en nøytral tilbakemelding på hva du bør gjøre med pengene dine. Du bør dermed ha en kritisk holdning til alle råd du får, for så å gjøre deg opp din egen mening.
Elmat Skrevet 12. februar 2007 #11 Skrevet 12. februar 2007 (endret) Jeg ville invistert i ei hyttte eller et annet landsted, så blir den ditt særeie hvis dere eventuelt gifter dere, og dine barns arv når du en gang faller fra. I tillegg har dere jo glede av den nå. Endret 12. februar 2007 av Elmat
Nynaeve Skrevet 12. februar 2007 #12 Skrevet 12. februar 2007 Skulle dere gifte dere kan du ikke sitte i uskifta bo, så om du betaler ned all hans gjeld, han dør før deg, vil hans barn kreve å få sin del. Og det er ikke dumt å ha gjeld, så lenge du kan betjene det. Det er mye du kan bruke pengene til som dere begge har glede av uten at du "oppgir dem" Bare det å kunne ha ekstra penger i tilfelle, og spare til man er gammel er to veldig gode ting synes nå jeg. Gjør som du hadde tenkt snakk med rådgivere (men husk de skal selge et produkt de også...)
Laban75 Skrevet 15. februar 2007 #13 Skrevet 15. februar 2007 Hadde nok sikret meg at pengene ville følge meg ved et samlivsbrudd. Men samtidig ville jeg ha gitt min samboer noe jeg vet at han ønsker seg (men som koster så mye at han ikke tar seg råd til det selv). Det er jo hyggelig å gjøre noe for han når du får anledning. Samtidig mener jeg at du har et visst ansvar for å holde ryddighet i finansene når situasjonen er slik at dere har særkullsbarn. Dette for å sikre dine barn sin rettmessige del av arven (selv om det er lenge til dette blir aktuelt).
liv Skrevet 15. februar 2007 #14 Skrevet 15. februar 2007 (endret) Om du betaler ned lån så sørg for at din eierprosent i boligen tilsvarer det du har betalt! og dermed får du også din prosent av overskuddet om dere selger. Endret 15. februar 2007 av liv
Gjest gjesta Skrevet 15. februar 2007 #15 Skrevet 15. februar 2007 jeg hadde dratt ut av landet og aldri vent tilbake igjen
Frey Skrevet 15. februar 2007 #16 Skrevet 15. februar 2007 Å betale ned gjelden er helt uproblematisk så lenge dere skriver en avtale om det. Innbetalt egenkapital deles da i prosent slik at dersom så skulle skje at det skjærer seg vil du f eks ha krav på 90 % av salgssummen hvis det er slik skjevfordelingen er.
Heidipia:) Skrevet 15. februar 2007 #17 Skrevet 15. februar 2007 Ja, det synes jeg du skal gjøre. Det er mye penger, og du vil sikkert bruke dem på best mulig måte. ← slenger meg på denne jeg også, De kan nok gi deg de beste rådene:) lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå