Gå til innhold

Vaskemaskina ødelegger ullplagg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå opplevd flere ganger at ullplagg kommer ut av maskinen med rifter i, etter å ha vasket på ullprogram. Ser ut som en tråd har røket, også rakner det rundt. Noen av disse plaggene er nesten helt nye, og selv om det kan lappes blir det jo mindre pent.

Kan det være noe jeg gjør helt feil, som jeg bør endre på, eller kan det være at ullprogrammet er for brutalt, så jeg må gå over til håndvask?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket at det ikke er noe i trommelen som plaggene hekter seg fast i? Hvis det er en relativt ny maskin så bør ullprogrammet fungere fint, eldre maskin har gjerne mer brutale ullprogram.

Skrevet

Ellers er det alltid en mulighet for å vaske for hånd..

Gjest Vidvandre
Skrevet

Det har jeg også opplevd i det siste og det er utrolig irriterende! Og det er ingenting i maskinene og de er av høy kvalitet og relativt nye, så jeg forstår ikke hva det er. :sur: Jeg har veldig mye ullklær og ingen plass til å henge opp til tørk, så håndvask er uaktuelt.

Tror det er en mus som sitter inni maskina og biter hull i klærne, det er min teori.

Skrevet

Hva med å legge de i vaskepose? Da blir de jo vasket enda litt mer skånsomt.

Skrevet

Det er faktisk en del nye vaskemaskiner som ikke har "håndvaskgodkjent" ullprogram. Da vil ikke ullprogrammet være skånsomt nok for finere ullplagg (altså annet enn ullsokker/ullundertøy og annet man ikke er så redd for).

Ellers kan det kanskje være noe i trommelen som ødelegger?

Skrevet

Ja, det er ikke alle ullplagg som tåler vanlig ullprogram, man bør vel ha ullvugge? Ser at endel av mine ullplagg har fått løse tråder etter latskapsvasking i maskin... (Og Vidvandre, kanskje det er vannrotter i maskinen, ikke vanlige mus?)

Skrevet

Vask i pose! Her har vi ny maskin, og fikk også ullklær ødelagt. Har ikke helt funnet ut hvordan det skjedde, men hull ble det. Men etter innkjøp av en haug med vaskenett er problemet løst.

Skrevet

Det er ingenting i maskina som kan skade, og den er nesten helt ny, og av god kvalitet. Tror kanskje jeg skal prøve med vaskenett på de tingene jeg er mest redd for. Men får man kjøpt vaskenett som er store nok til en ullgenser? Og i såfall hvor?

Skrevet

Lindex har ganske store vaskenett. De selges i topakning sammen med et litt mindre et. :)

Skrevet
Lindex har ganske store vaskenett. De selges i topakning sammen med et litt mindre et. :)

Ellers går det an å sy på knapper/trykknapper på et gammelt putevar og bruke det. :)

Gjest Vidvandre
Skrevet

Hm, jeg har 6-7 ullgensre jeg må vaske, pluss en haug med sokker og ullundertøy for hver gang jeg vasker, kan man stappe sånne vaskeposer ganske fulle, eller må man dele opp da?

Skrevet

Her har ullvasken først ødelagt mine fine, hjemmestrikkede myke sokker, og på toppen av det hele har antagelig rester av sokkene ødelagt maskina..... Den vil ikke sentrifugere, og det er ingenting i lofilteret.... antar at det ligger en stor ulldott et sted og blokkerer!

Skrevet

Jeg jobber i butikk som selger ullundertøy, og vi tar inn slike plagg som reklamasjon.

Skrevet
Hm, jeg har 6-7 ullgensre jeg må vaske, pluss en haug med sokker og ullundertøy for hver gang jeg vasker, kan man stappe sånne vaskeposer ganske fulle, eller må man dele opp da?

Ved ullvask skal UANSETT ikke maskina være mer enn max 1/3 av "full maskin" har jeg blitt lært (og "full maskin" er ikke det min kjære later til å tro det betyr, altså FULL maskin....) så med mindre du har VELDIG stor vaskemaskin, så får du ikke vaska så mye på en vask uansett...

Gjest Vidvandre
Skrevet
Ved ullvask skal UANSETT ikke maskina være mer enn max 1/3 av "full maskin" har jeg blitt lært (og "full maskin" er ikke det min kjære later til å tro det betyr, altså FULL maskin....) så med mindre du har VELDIG stor vaskemaskin, så får du ikke vaska så mye på en vask uansett...

Vasker halvfull maskin, og maskinene er ganske store (vaskeri i blokk). Og jeg gidder ikke å vaske en og en genser for seg selv, det tar jo hele dagen og koster masse penger :P

Skrevet

Nei, ikke en genser, men jeg vasker stort sett ikke mer enn 3 i alle fall. I en større mskin kan du nok ha flere, men om du STAPPER posen, så blir det jo ikke vaska skikkelig, bruk heller flere?

Gjest Vidvandre
Skrevet
Nei, ikke en genser, men jeg vasker stort sett ikke mer enn 3 i alle fall. I en større mskin kan du nok ha flere, men om du STAPPER posen, så blir det jo ikke vaska skikkelig, bruk heller flere?

Jepp, det var det jeg spurte om, om man kan stappe oppi en pose eller bruke flere i en maskin?

Skrevet

Vel, hvor mye du får inn i en pose avhenger jo selvsagt av hvor stor posen er, og hvor tykke/store plaggene er, men altså vil jeg nok anbefale å ikke stappe den stappfull, skal ting bli rene må de få litt "bevegelsesrom" inni der :) Her får du bruke sunn fornuft, så ser du hvor mye som går :) Helt sikkert ikke noe problem å bruke flere poser i en maskin, altså da innen rimlighetens grenser for hvor full maskina bør bli da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...