Gjest Gjest13 Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 Har gått på p-sprøyte i noen år, og lurer på om jeg skal begynne på annet prevensjonsmiddel om ca 1 år (har kjøpt inn årets sprøyter). Leste på førstesiden om at det å gå på p-piller kontinuerlig ikke er "skadelig", så det er kanskje aktuelt for meg (?). Valgte p-sprøyten den gangen for å slippe mensen og slippe å ta piller, selv om jeg veldig sjeldent glemte å ta dem. Har ellers vært veldig fornøyd med p-sprøyten, men fått anbefalinger på å ikke gå på den mer enn 3-4 år, og der nærmer jeg meg. Lurer derfor på hvor godt fornøyd dere har vært med p-sprøyten kontra annen prevensjon? Samt hvor lang tid det tok før dere som sluttet med p-sprøyten fikk mensen igjen? Noen anbefalinger på nye p-pille-merker? Selv gikk jeg på Trionetta en gang i tiden, og det fungerte helt fint.
minienthe Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 jeg har ihvertfall gått på sprøyte i snart ti år og kommer ikke til å kutte ut med det første da ingen andre prevansjonsmidler på markedet i dag fungerer like greit for meg og kan garantere at jeg mister mensen. har ikke noen form for bivirkninger av sprøyta i motsetning til hva jeg fikk av andre metoder. dog... nå har jeg målt bentettheten min og jeg ligger mye over snittet så det er nok grunnen til at legen min fortsatt lar meg gå på dette.
India Skrevet 11. februar 2007 #3 Skrevet 11. februar 2007 anbefaler ikke å bruke p-sprøyte. mange leger gir ikke denne lenger
Gjest Eir Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Jeg gikk på p-sprøyta i tre år, og anbefaler den ikke. Alt virket veldig bra i starten, slapp å huske piller, og slapp mensen. Men etter et års tid begynte bivirkningene å komme, sex-lysten fosvant helt, og jeg ble oppblåst som ballong i kroppen. Siden bivirkningene kom så lenge etter at jeg begynte på den, tok det også tid før jeg satte det i forbindelse med sprøyta. Da jeg sluttet på den etter 3 år tok det 8 måneder før jeg fikk igjen mensen, og bivirkningene forsvant. Den anbefales heller ikke dersom du vil ha barn, da det kan ta inntil 2 år etter at du slutter med den, før du er fruktbar igjen. Mange leger fraråder den også, fordi mange får svært nedsatt fruktbarhet av den, på permanent basis.
Crianza Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Det er flere bivirkninger av P-sprøyta En av de er faktisk tap av beinvev, og det kan være alvorlig nok. Resultatet kan bli at man lettere kan brekke ben i kroppen, eller i verste fall bli beinskjør. Dersom tap av beinvev allerede er blitt et faktum har man ikke noen mulighet til å bygge det opp igjen om man har passert ca 30 år. Da blir fokuset kun å beholde det man har, så man ikke taper mer... Uff, dette fikk i alle fall meg til å slutte med p-sprøyta etter 3 års bruk
Saeria Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 Jeg brukte den i ett år, men som med alt annet jeg har prøvd så forsvant sexlysten. Dessuten bør en ikke bruke den sammenhengende i mer enn to år pga. tap av benvev. Jeg har nå bytta til Cerazette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå