Gå til innhold

Hvilke programmer er trygt å slette/avinstallere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenkte jeg at jeg skulle rydde litt plass på datamaskina og fjerne noen programmer som jeg ikke bruker.

Men jeg er ikke sikker på hvilke datamaskinen "alltid" har hatt, og hvilke som er nye, og om jeg har behov for de.

Er det noen her som har peiling?

F eks ABBYY FineReader 6.0 Sprint - aner ikke hva det er men det tar utrolig stor plass.

Intervideo Installer

Intervideo Windvd

Intervideo Windvd Creator

Intervideo Winrip

J2SE Runtime Environment 5.0 Update 10

NTI CD & DVD-maker Gold

NTI Backup NOW! 3

Synaptics Pointing Device Driver

Windows defender (tror ikke jeg har sett den fra beg på datamaskina)

Apple software update

ESDX4000_4050_CX3900

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Nå tenkte jeg at jeg skulle rydde litt plass på datamaskina og fjerne noen programmer som jeg ikke bruker.

Men jeg er ikke sikker på hvilke datamaskinen "alltid" har hatt, og hvilke som er nye, og om jeg har behov for de.

Er det noen her som har peiling?

F eks ABBYY FineReader 6.0 Sprint - aner ikke hva det er men det tar utrolig stor plass.

Sannsynligvis innstallert i forbindelse med en scanner. Dette er OCR-programvare som leser inn bokstaver fra et papirdokument inn som tegn som brukes av datamaskinen. Dette har det vært en tråd om tidligere. Bruker du ikke scanneren din til dette, så kan dette sikkert avinstalleres.

Intervideo Installer

Intervideo Windvd

Intervideo Windvd Creator

Intervideo Winrip

InterVideo er programvare som lar deg se på og brenne DVD-plater. Sannsynligvis nyttig å ha.

J2SE Runtime Environment 5.0 Update 10

Dette er kjøremiljøet for Java. Denne må du ha for å kunne kjøre Java-applikasjoner i nettleseren og på maskinen. Det er svært mye som baserer seg på Java, så denne bør du nok la ligge godt og trygt der den er.

NTI CD & DVD-maker Gold

NTI Backup NOW! 3

Høres ut som et DVD- og CD-brenneprogram for multimedia og backup. Hvorvidt du bruker og trenger dette får være opp til deg.

Synaptics Pointing Device Driver

Dette er driveren til styreplaten/touchpaden på den bærbare PCen din. Ønsker du å kunne bruke styreplaten din, så bør du nok la denne ligge der den er.

Windows defender (tror ikke jeg har sett den fra beg på datamaskina)

Dette er Microsofts anti-spywareløsning. Brukes til å finne, fjerne og hindre spyware. Denne bør ikke avinstalleres, men brukes!! (sammen med en del andre løsninger)

Apple software update

Sannsynligvis en komponent til ITunes.

ESDX4000_4050_CX3900

En Epson-skriver?

:klø:

Husk å ikke avinstallere noe før du er sikker på at du har muligheten til å installere det på nytt (at du har programvaren liggende et annet sted).

Endret av Bobcat
Skrevet

Ok, ser ut til at jeg ikke kan avinstallere noe av det da, bortsett fra kanskje apple software update.

Ja, jeg har epson-skriver som også scanner og kopierer.

Jeg tror ikke at jeg har cd-brenner, husker ikke og tør liksom ikke spørre i butikken jeg kjøpte for det vil virke så utrolig dumt over et halvt år siden jeg kjøpte den. Men jeg tror ikke det er det i den.

Skrevet

Sannsynligvis har du en combo CD/DVD-stasjon som både leser og brenner. De fleste bærbare PCer har det nå til dags (og har forsåvidt hatt det lenge).

Hva dette fra Apple egentlig er vet jeg ikke, men dersom du ikke lenger bruker programvaren, så kan du sikkert fjerne updateren også.

Skrevet

Nå spør jeg dumt igjen, men skitt au: Hvordan finner jeg ut om jeg har cd-brenner da? :)

Skrevet

Det skal stå på fremsiden av cd-romen. Dersom det f.eks. står DVD RW, så er det også brenner på den.

Skrevet

Jaaa, det står RW! dvd r/rw, og RW og compact disc rewritable! :hoppe: Hva gjør jeg da, for å brenne cder og slikt? (Helt blank på området!)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Jaaa, det står RW! dvd r/rw, og RW og compact disc rewritable! :hoppe: Hva gjør jeg da, for å brenne cder og slikt? (Helt blank på området!)

Denne linken syns jeg forklarte ting greit..

I det hele tatt; hardware.no har en grei samling med guider på det ene og det andre.

Les og lær.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Isabel_*
Skrevet

Hehe, jeg slettet nettopp en haug med programmer. Også kom jeg til å slette cd-rom opplegget. Så nå lurer jeg på hvor jeg kan instalere det igjenn.

For nå kan jeg ikke høre på musikk, kopiere over cder osv.

Hjelp?!

Skrevet

Klikk deg inn på enheten, og rull tilbake driver under egenskaper. Deretter oppdater den på nettet, om det var den ferskeste du sletta.

Skrevet

Hei!

Det er en Mac du har, eller hva? I så fall bør du ikke slette Apple Software Update – det er programmet som søker opp informasjon om epleprogrammene du har og sjekker om det finnes nyere utgaver eller oppdateringer du trenger. De fleste har en månedlig automatisk sjekk, og det er jo kjempekjekt å slippe å bruke tid og ressurser på å sjekke sånt selv.

Skrevet

^

Jeg så nettopp at du har Windows-programmer også, så da er det vel ikke så sikkert at du har Mac. Kanskje du fikk Apple-programmet automatisk hvis du har andre Apple-programmer, for eksempel iTunes? I så fall er vel ikke Software Update så veldig nyttig likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...