Gå til innhold

Jeg synes synd på venninnen min.

Anbefalte innlegg

Gjest Venninna
Skrevet

Huff.Hun snakker om han hele tiden og sitter på fremste rad med stjerner i øynene hver gang han underviser.Hun er overivrig i timen og svarer hele tiden.

Selv sitter jeg bakerst og jeg har fått med meg at de andre ler av henne når hun setter i gang.

Denne læreren er en typisk kjekkas,en ung ,høy og mørk litt rocka type.Denne læreren er allerede opptatt men hun lever i sin drømmeverden allikevel.Dersom jeg kjenner henne rett kommer hun til å si til han at hun er forelsket i han.Hun er ikke sterk nok til å takle et avslag og jeg vet at hun i tilegg har vært tvangsinnlagt på psykiatrisk flere ganger. Nå havner hun vel i kjelleren igjen stakkars.Uff jeg har så vondt av henne.Hun har forresten skulket i de andre timene i lang tid.Hun står blant annet i fare for å miste elevstatus i matte og norsk og engelsk p.g.a alt fraværet, men i timene til læreren hun er avstandsforelsket i møter hun punktlig hver gang.Jeg er redd for at hun begynner å bli psykotisk igjen også. Hun sier så mye rart, blant annet at hun tror at andre kan lese tankene hennes og at hun har kontakt med andre vesener ifra andre planeter som sier at det er dommedag snart.Hun har også planlagt å farge det lange lyse håret sitt svart og ta røde og grønne striper i det.Leiligheten hennes ser ikke ut og det flyter av søppel der inne.

Ikke be meg om å kontakte psykiatrien for hun sliter med dårlige opplevelser derifra og er veldig skeptisk til hjelpeapparatet.Barnevernet har i tillegg plassert barnet hennes i fosterhjem selv om jeg vet at hun alltid var veldig snill mot barnet sitt.Det ble ikke utsatt for vold og hadde alltid rene klær når det bodde hjemme.Men barnevernet dømte henne fordi hun var syk.Si meg hva jeg kan gjøre for henne uten å dra inn hjelpeapparatet. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Venninna
Skrevet

Er det et overtramp av meg å si på en forsiktig måte til de andre lærerene at hun sliter litt uten og spesifisere problemene hennes sånn at hun ihvertfall ikke sparkes ut av skolen p.g.a. alt fraværet? Det spiller vel ingen rolle egentlig for hun stryker vel i alle fag uansett. :tristbla:

Skrevet
.Si meg hva jeg kan gjøre for henne uten å dra inn hjelpeapparatet. :tristbla:

Det er ingenting du kan gjøre uten å kontakte hjelpeapparatet. Jeg vil nesten si at du er moralsk forpliktet til å gjøre det. Hvis det er en psykose, så kan det være farlig. Spesielt for henne selv. Hun trenger behandling/medisiner.

At personer med psykiske lidelser er skeptiske til psykisk helsevern er veldig vanlig, men det er ofte del av sykdomsbildet.

Hvor er foreldrene hennes? Kan du kontakte dem?

Snakk gjerne også med skolen, en helsesøster? De kan også få hjelp til henne. Men hun MÅ få hjelp...

Gjest Venninna
Skrevet

Det er som jeg sa tidligere uaktuelt for meg å gjøre dette mot henne.

Du må da ha noen andre alternativer?

Gjest beekeeper
Skrevet
At personer med psykiske lidelser er skeptiske til psykisk helsevern er veldig vanlig, men det er ofte del av sykdomsbildet.

Jasså? Det kan ikke være fordi at de faktisk har et dårlig inntrykk av helsevesenet da?

Vanskelig situasjon dette, men skjønner godt at du ikke vil gå igjennom helsevesenet. Jeg foreslår at du prater med lærerne, og ikke minst han hun er forelsket i. Hvis han vet om situasjonen, så kan han takle det bedre når hun kontakter han enn han ellers ville. Dette kan jo virke som et overtramp av deg fra hennes syn, men du kan jo prøve å få henne til å snakke med lærerne om sin situasjon også?

Hvis man først er veldig åpen om ting, så blir det bedre, og de får et annet inntrykk av henne også..

Gjest Venninna
Skrevet

Jeg kan jo spørre henne om hun selv vil opplyse lærerene om at hun har problemer så hun ikke mister skoleplassen sin.Jeg tror ikke hun ville ha tilgitt meg om jeg fortalte læreren om avstandsforelskelsen hennes.Dersom hun hadde vært frisk ville jo det ha vært uaktuelt for det er jo ikke sykt i seg selv å være avstandsforelsket i noen.Grunnen til at jeg bekymrer meg over denne biten er at jeg frykter at hun skal bli helt knust over avslaget hun vil få dersom hun sier dette til han.Når det gjelder psykosene hennes så lurer jeg på om jeg kunne ha overtalt henne til å ringe fastlegen sin dersom hun ikke risikerer tvangsinnleggelse igjen.

Kanskje fastlegen kan ordne til en løsning som ikke innebærer tvangsinnleggelse?

Er det mulig?

Gjest beekeeper
Skrevet
Jeg kan jo spørre henne om hun selv vil opplyse lærerene om at hun har problemer så hun ikke mister skoleplassen sin.Jeg tror ikke hun ville ha tilgitt meg om jeg fortalte læreren om avstandsforelskelsen hennes.Dersom hun hadde vært frisk ville jo det ha vært uaktuelt for det er jo ikke sykt i seg selv å være avstandsforelsket i noen.Grunnen til at jeg bekymrer meg over denne biten er at jeg frykter at hun skal bli helt knust over avslaget hun vil få dersom hun sier dette til han.Når det gjelder psykosene hennes så lurer jeg på om jeg kunne ha overtalt henne til å ringe fastlegen sin dersom hun ikke risikerer tvangsinnleggelse igjen.

Kanskje fastlegen kan ordne til en løsning som ikke innebærer tvangsinnleggelse?

Er det mulig?

Jeg tror det vil være en kjempebra ide å spørre henne om det.

Tror heller ikke du bør fortelle læreren om det ja, det ble litt for dumt skjønte jeg nå..

Det må jo gå an å få til en ordning der hun ikke blir tvangsinnlagt, jeg kan ikke skjønne annet. Om man lager en avtale med fastlegen eller noe.. Så kan hun jo legge seg inn frivillig om det blir noe og være på åpen post om det er et alternativ? det må jo legen gå med på tror jeg, for det viser jo at hun vil ha hjelp da.. Får hun ikke hjelp nå, går hun i terapi eller noe lignende?

Gjest Venninna
Skrevet

Nei, hun sluttet å gå til psykolog for over et år siden.

Hun sa at hun følte seg frisk nok til å slutte.

Gjest beekeeper
Skrevet
Nei, hun sluttet å gå til psykolog for over et år siden.

Hun sa at hun følte seg frisk nok til å slutte.

Jeg synes hun skal vurdere det igjen. Og som argument kan du bruke at man trenger ikke å være dårlig for å gå til psykolog eller, man kan gå til psykolog likevel. Råd henne til å gå til fastlegen sin og få hjelp, det er ikke et "tilbakesteg" som hun kanskje kan få seg til å tro.. Og da kan hun samtidig avtale med legen om å legge seg inn frivillig om det skulle komme opp..

Skrevet
Det er som jeg sa tidligere uaktuelt for meg å gjøre dette mot henne.

Du må da ha noen andre alternativer?

Er hun psykotisk, så må hun behandles, mest sannsynlig med antipsykotiske midler. Ubehandlede psykoser kan fort bli veldig farlig. Dette er ikke noe noen timer hos en psykolog vil fikse akkurat nå. Det har gått for langt.

Jeg forstår at det ikke er dette du vil høre, men venninnen din muligens en veldig alvorlig lidelse.. Hun kan prøve å skade seg selv.

Hva om du foreslår at dere kontakter fastlegen hennes? Noen må i hvert fall vurdere om hun er psykotisk. Hvis hun ikke vil legge seg inn frivillig, så burde nok tvangsinnleggelse vurderes.

Til beekeeper, det er jo godt mulig at hun negative erfaringer med helsevesenet. Men det er også mulig at hun er paranoid pga en (begynnende) psykose...

Skrevet
Huff.Hun snakker om han hele tiden og sitter på fremste rad med stjerner i øynene hver gang han underviser.Hun er overivrig i timen og svarer hele tiden.

Selv sitter jeg bakerst og jeg har fått med meg at de andre ler av henne når hun setter i gang.

Denne læreren er en typisk kjekkas,en ung ,høy og mørk litt rocka type.Denne læreren er allerede opptatt men hun lever i sin drømmeverden allikevel.Dersom jeg kjenner henne rett kommer hun til å si til han at hun er forelsket i han.Hun er ikke sterk nok til å takle et avslag og jeg vet at hun i tilegg har vært tvangsinnlagt på psykiatrisk flere ganger. Nå havner hun vel i kjelleren igjen stakkars.Uff jeg har så vondt av henne.Hun har forresten skulket i de andre timene i lang tid.Hun står blant annet i fare for å miste elevstatus i matte og norsk og engelsk p.g.a alt fraværet, men i timene til læreren hun er avstandsforelsket i møter hun punktlig hver gang.Jeg er redd for at hun begynner å bli psykotisk igjen også. Hun sier så mye rart, blant annet at hun tror at andre kan lese tankene hennes og at hun har kontakt med andre vesener ifra andre planeter som sier at det er dommedag snart.Hun har også planlagt å farge det lange lyse håret sitt svart og ta røde og grønne striper i det.Leiligheten hennes ser ikke ut og det flyter av søppel der inne.

Ikke be meg om å kontakte psykiatrien for hun sliter med dårlige opplevelser derifra og er veldig skeptisk til hjelpeapparatet.Barnevernet har i tillegg plassert barnet hennes i fosterhjem selv om jeg vet at hun alltid var veldig snill mot barnet sitt.Det ble ikke utsatt for vold og hadde alltid rene klær når det bodde hjemme.Men barnevernet dømte henne fordi hun var syk.Si meg hva jeg kan gjøre for henne uten å dra inn hjelpeapparatet. :tristbla:

Er hun fra Vestlandet? Dette høres ut som ei jeg bodde sammen med en gang. Hun er nydelig og skjønnn - med en kjempefin personlighet, men hadde en del problemer.

Skrevet

Åh, kjære deg, du må være så snill å konkakte hjelpeapparatet. Det finnes medisiner som kan hjelpe henne, og hvis hun er psykotisk så må hun få antipsykotiske medisiner så fort som mulig. Jo lenger hun går rundt og er psykotisk, jo vanskelige kan det bli for henne å bli frisk igjen. Selv om hun har dårlige erfaringer med hjelpeapparatet så kan de likevel hjelpe henne mye mer enn hun kan hjelpe seg selv. Hun kan ha hatt en god periode en stund, og derfor ikke trengt behandling, men hvis hun nå er på vei inn i en dårlig periode, så er hun mest sannsynlig ikke klar over dette selv, og er avhengig av at andre tar affære og sørger for at hun får hjelpen hun trenger. Hun kan være glad hun har en sånn flott venninne som deg som virkelig bryr seg... :)

Gjest Venninna
Skrevet

Nei,hun er ikke ifra Vestlandet men jeg vil ikke si noe om hvor hun er ifra fordi jeg vil unngå at hun blir identifisert av andre som kjenner henne.

Jeg noterer meg alle rådene jeg får her men jeg vil være lojal mot henne og kommer ikke til å foreta meg noe som hun ikke vil.

Skrevet
Jeg noterer meg alle rådene jeg får her men jeg vil være lojal mot henne og kommer ikke til å foreta meg noe som hun ikke vil.

Hun har vrangforestillinger og hallusinasjoner. Er du sikker på at hun er i stand til å fatte en god beslutning nå?

Jeg synes du skal ringe Mental Helse og få råd fra en psykolog. En innleggelse er nok antagelig nødvendig.

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Gjest Venninna
Skrevet

Jeg snakket med henne på telefonen for 20 minutter siden.Hun sa masse rare ting og var veldig usammenhengende når hun pratet.Jeg har forferdelig vondt av henne.Jeg skal besøke henne i morgen å prøve å foreslå for henne at hun kontakter fastlegen sin.

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Gjest Venninna
Skrevet

Hun har vært sånn tidligere også ,det er ikke noe nytt ,men det som er trist er at hun virket o.k for et halvt år siden, også har det bare gått nedover.

Jeg vil ikke ringe legevakta bak ryggen hennes.Jeg ønsker å være en real venninne.

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...