Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Prøver å kjøpe noe på EBay, og ser at man må betale med Paypal. Er litt usikker på hvordan jeg gjør det, så hvis noen drevne Paypalbrukere kan hjelpe meg litt?

Hvordan betaler man med paypal? Må jeg registrere meg? Hva må man gjøre for å få paypal og hvordan fungerer det?

Har Paypal (men har ikke brukt det på ebay).

Du må registrere deg på Paypal, ja. Det er en enkel sak i grunnen. Du bare registrerer deg med mailadresse og et selvvalgt passord. Så knytter du et kredittkort opp mot paypalkontoen og vips - du er i gang.

Når du handler, blir pengene trukket fra kortet ditt via paypal, sånn at selger bare får opp paypal "kontoen" din, men ikke kortnummeret. Du får deretter en mail om transaksjonen fra paypal, med beskjed om hvor mye som er blitt trukket, og på fakturaen til det aktuelle kortet vil det bare stå noe med Paypal på beløpet som er knyttet til transaksjonen.

Paypal blir dermed en buffer mellom kortnummeret og selgeren, slik at du slipper å spre kortnummeret viden om.

Håper dette ble forståelig.

Skrevet

Det er som Cata sier enkelt og greit. Har handla på ebay med det, og det er fungerer helt greit. du blir viderlogga til paypal, der kommer det opp "faktura" som du kan godkjenne, og de sender pengene dit de skal uten at mottaker ser kontonr ditt. kvittering får du på mail.

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg handlet på Ebay med Paypal, og det var kjempeenkelt! Jeg var ikke registrert der fea før, men gjorde det underveis.

Jeg klikket først på bud-knappen og bekreftet at jeg ville kjøpe. Ble så tatt videre til registrering på Ebay. Da det var i orden ble jeg videresendt til Paypal, og registrerte meg der. Så fikk jeg mail fra Paypal og klikket meg inn på en link der jeg godkjente beløpet og betalte. Veldig greit. :)

Skrevet

...lister meg inn...;)

Har handlet mye på nett i Norge, men ikke i utlandet... :rodme:

Hvor mye kan man handle for før man må betale frakt? Eller betaler man det uansett?

Mener å huske at noen satte en grense på 200,- per sending?

Eller var det moms? :rodme:

Enlighten me, please...;)

Skrevet

Frakt slipper du nok ikke unna. (Og skal du handle på Ebay og lignende steder, så forsikre deg om hva frakten er FØR du byr slik at du slipper stygge overraskelser. T.ex. så traff jeg engang på en selger som skulle ha 45USD for å sende en tube tannkrem fra USA til Norge)

MOMS grensen i Norge er på 200kr. Handler du en vare som koster under 200kr, så skal du ikke betale moms selv om evt. frakt kan føre til at dine samlede utlegg blir over 200kr.

Handler du derimot en vare som koster over 200kr, så skal du betale moms av varens verdi+frakten.

I tillegg kommer et fortollingsgebyr på 80-90kr.

Momsen er på 25%.

Så er det slik at enkelte varer er momsfrie så lenge du importerer dem til eget bruk(f.eks. bøker). Enkelte ting, f.eks. klær, er det både MOMS og TOLL på. Dette står forklart i Tolltariffen på Tolletatens nettsider.

Skrevet

Ser at disse spørsmålene kommer med jevne mellomrom fra nye brukere som vil handle på nett. Kermits svar dekker vel det meste, men her kan du lese mer om reglene og hva du bør tenke på. Når du først har en oversikt over de viktigste reglene er det jo bare gøy å handle på nett!

(Men kan noen politikere få fingeren ut snart og heve den dumme 200-kronersgrensa?????)

Skrevet
Ser at disse spørsmålene kommer med jevne mellomrom fra nye brukere som vil handle på nett.  Kermits svar dekker vel det meste, men her kan du lese mer om reglene og hva du bør tenke på. Når du først har en oversikt over de viktigste reglene er det jo bare gøy å handle på nett!

(Men kan noen politikere få fingeren ut snart og heve den dumme 200-kronersgrensa?????)

Takk for link. :) Skal ta en nærmere titt på den senere...

...ellers er jeg vil ikke akkurat en ny bruker? ;) Ikke på nett heller, men på utenlands-shopping... :Nikke:

Skrevet
Takk for link. :) Skal ta en nærmere titt på den senere...

...ellers er jeg vil ikke akkurat en ny bruker? ;) Ikke på nett heller, men på utenlands-shopping... :Nikke:

Var på ingen måte meningen å klassifisere deg som ferskis på KG :) Mente brukere, nye eller gamle, som handler på nett fra utlandet for første gang. Puh...

Skrevet

Du må bare spørre. Det er mange svorne Ebay tilhengere her som sikkert kan svare deg.

Pass på at visakortet ikke går varmt da. ;) Ebay er veldig avhengighetsskapende.

Skrevet
Var på ingen måte meningen å klassifisere deg som ferskis på KG  :)  Mente brukere, nye eller gamle, som handler på nett fra utlandet for første gang. Puh...

:klem:...ikke vær redd, da... ;)

Skrevet
Du må bare spørre. Det er mange svorne Ebay tilhengere her som sikkert kan svare deg.

Pass på at visakortet ikke går varmt da. ;) Ebay er veldig avhengighetsskapende.

Ja, da spør jeg:

Er det slik at man by?

Og er det noe spesielt man kjøper der, eller alt mellom himmel og jord?

Skrevet
Frakt slipper du nok ikke unna. (Og skal du handle på Ebay og lignende steder, så forsikre deg om hva frakten er FØR du byr slik at du slipper stygge overraskelser. T.ex. så traff jeg engang på en selger som skulle ha 45USD for å sende en tube tannkrem fra USA til Norge)

MOMS grensen i Norge er på 200kr. Handler du en vare som koster under 200kr, så skal du ikke betale moms selv om evt. frakt kan føre til at dine samlede utlegg blir over 200kr.

Handler du derimot en vare som koster over 200kr, så skal du betale moms av varens verdi+frakten.

I tillegg kommer et fortollingsgebyr på 80-90kr.

Momsen er på 25%.

Så er det slik at enkelte varer er momsfrie så lenge du importerer dem til eget bruk(f.eks. bøker). Enkelte ting, f.eks. klær, er det både MOMS og TOLL på. Dette står forklart i Tolltariffen på Tolletatens nettsider.

De fleste selgere på Ebay krysser av for "Gift" på pakken, da slipper man å betale toll. Det er sjelden jeg har opplevd noe annet.

Skrevet
Ja, da spør jeg:

Er det slik at man by?

Og er det noe spesielt man kjøper der, eller alt mellom himmel og jord?

Ebay er verdens største internett auksjon. der er det både auksjoner hvor du byr, og fastpris salg. det du ikke finner på ebay er kanskje ikke så lett å få tak i. ebay finnes i flere land, som bla sverige og tyskland. men før du byr, se om selgeren er inntr i å sende til norge, da amerikanere er veldig sære. men stiller du spørsmål om de sender til norge gjør mange det. spør gjerne på forhånd om evt frakt kostnader, og som tidligere nevnt, om de kan sende det som gave.

Jeg har alltid hatt vellykkede handler på ebay, og jeg har avsluttet over 50 handler der.

Ps: Veldig viktig. Forsikre deg om at selgeren aksepterer PayPal før du byr. er et veldig kostbart alternativ å måtte kjøpe skjekk i en amerikansk bank, eller evt sende kontanter(us dollar). + at det går laang tid

Skrevet (endret)
De fleste selgere på Ebay krysser av for "Gift" på pakken, da slipper man å betale toll. Det er sjelden jeg har opplevd noe annet.

Har ingenting å si. Blir den stoppet må du betale moms hvis det ikke faktisk er en gave.

Toll betaler man hvis verdien er over 1000,- og varen er tollpliktig.

Endret av Sin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...