Tuddelidu Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 Jeg er student, og jobber en del ved siden av studiene. Jeg vet at jeg kommer til å tjene mer enn 40000, så derfor har jeg bestilt meg vanlig skattekort. Jeg har lest litt rundt på nettet nå, og det ser ut til at om jeg hadde bestilt meg frikort istedet, så hadde jeg kun behøvd å skatte av det jeg hadde tjent over 40000kr. Det jeg lurer på er derfor om jeg kommer til å tape på å bestille meg skattekort med en gang, eller om dette tas hensyn til på noe vis? Jeg ble litt forvirret her nå... :klø:
Gjest Vidvandre Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 (endret) Men da skattes det vel 50% av det som er over de 40000kr? Uansett så trekkes du vel ikke mye med skattekort, og jobber du inn såvidt over 40000kr får du vel igjen en god del på skatten etterhvert. Jeg er også student og jobber pittelitt ved siden av, samt jobbing i ferien, og jeg bestilte meg også skattekort. Tjener jeg under 40000kr får jeg vel uansett tilbake det jeg betalte i skatt før eller siden, sånn jeg forsto det. (vet ikke om du ble så mye klokere av det, er egentlig ganske forvirra jeg og!) Endret 10. februar 2007 av Vidvandre
Tuddelidu Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2007 Det skattes 50% hvis man ikke leverer nytt skattekort, men det er jo ikke noe problem å få til. Jeg tjener en del mer, så jeg har en skatteprosent på 25%, så det utgjør jo faktisk en hel del.
Gjest sitrus Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Det skattes 50% hvis man ikke leverer nytt skattekort, men det er jo ikke noe problem å få til. Jeg tjener en del mer, så jeg har en skatteprosent på 25%, så det utgjør jo faktisk en hel del. ← Det går egntlig ut på ett om du velger å ha frikort først, eller om du har skattekort med trekkprosent på f eks 25%. Det skattefrie beløpet er uansett "bakt inn" i skatteprosenten din på grunnlag av det beløpet du regner med å tjene. Du betaler altså like mange skattekroner i løpet av året (når man regner med skatteoppgjøret neste år, da) uansett om du har frikort først, eller om du velger å trekke mer. Eneste fordelen med å ha frikort er etter min mening om man har veldig lav inntekt en periode, eller selvsagt hvis man regner med å ligge innenfor frikortgrensa gjennom året - da er det kjipt å trekke "mye" av inntekten i skatt. Selv om det alltids er fint å få igjen penger neste år.
Tuddelidu Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2007 Ok, så det spiller altså ingen rolle? Det høres jo bra ut. Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå