Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jepp, nå er det på tide å stramme inn på pengebruken her i huset og da tenkte jeg i utgangspunktet på å passe på matbudsjettet.

Og da lurer jeg...er det billigere egentlig å lage fex suppe fra bunnen eller er det billigst å bruke posebasis ? en posesuppe koster vel ca 15 kr antar jeg.

Å handle billige grønnsaker på innvandrer butikk er ikke billigere for meg ettersom jeg må reise ganske langt for å finne slike butikker.

Nå handler jeg i 99 % av tilfellene på spar, men har muligheten til å handle på rema1000 også...er det mye å spare på bytte butikk ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si det er mye og spare på og heller handle på rema enn på spar.

Før handla jeg alltid på rema en dag i uka, storhandla da, så vi hadde mat hele uka. Måtte handle brød og melk en gang midt i uka.

Nå er jeg syk og mannen min må gjøre alt sånn, han handler stort sett på spar som er nærbutikken og han små handler, så han handler nesten hver dag.

Vi bruker mye mer penger på mat nå.

Skrevet (endret)
Jeg vil si det er mye og spare på og heller handle på rema enn på spar.

Før handla jeg alltid på rema en dag i uka, storhandla da, så vi hadde mat hele uka. Måtte handle brød og melk en gang midt i uka.

Nå er jeg syk og mannen min må gjøre alt sånn, han handler stort sett på spar som er nærbutikken og han små handler, så han handler nesten hver dag.

Vi bruker mye mer penger på mat nå.

Jeg tror dere sparte mer på å gjøre storhandel enn at det er forskjellige priser, selv om jeg også tror at Rema er billigere enn Spar.

Ellers er det ganske billig å lage suppe fra bunnen av, man kan bruke basisingredienser som holder seg lenge, og ikke koster mye, som smør, olje, mel, blomkål, gulrøtter, løk, purre, potet, buljongterninger o.l, så man trenger ikke bekymre seg for å måtte kaste ting som ikke blir brukt. Hjemmelagd suppe er dessuten mye bedre og sunnere enn posesuppe, og du kan fylle på med mye forskjellig med "mat" i , så det blir et skikkelig måltid. F eks lagde jeg nylig en supergod kyllingsuppe som var middag for to i to dager, hvor det "eneste" som kostet noe særlig var kyllingfiletene (ca 40 kr pr måltid). Resten av suppa kostet vel ca 20 kr - altså fikk vi middag i to dager for kanskje 25 kr pr person pr dag. Med fisk (f eks frossensei) ville den blitt enda billigere. Uten kjøtt, f eks blomkålsuppe, blir det kjempebillig. Edit: vi kunne sikkert også brukt billigere kylling, eller frossen høne.

Hvis du skal spare på matbudsjettet så dropp storfekjøtt/biff og sånt, frossen/ferdigmat og godteri og potetgull. Hvis du har mulighet for å ukeshandle, så gjør det, og planlegg middagene på forhånd så du ikke bare impulshandler ting du ikke trenger, og som kanskje er dyre. Sjekk tilbud, og om du har fryser, så hamstre litt. Du kan også lage store porsjoner og fryse ned, i stedet for å kaste rester. Hvis du pleier å måtte kaste halve kartonger med melk, halve brød, grønnsaker osv, så vurder hva du kan droppe å kjøpe, og hva du kan dele opp og fryse ned.

Endret av sitrus
Skrevet

Det å lage ukesmenyer er kjempelurt. Og ikke minst: hold deg til menyen.

Det er masse godt du kan lage av rester, f.eks. en kjøttdeigrest og litt tørt brød kan bli kjempegode minipizzaer. Kjøp inn eller lag pitabrød og hiv i fryseren, det er utrolig hva du kan fylle disse med, f.eks rester av gryterett.

Brød blir som nytt etter en omgang i brødristeren.

Let på internett etter ideer til restemat. Det er en hel del ting som du i første omgang aldri hadde tenkt på å kombinere, som faktisk kan være veldig godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...